Gå til innhold

SFF-HTPC, trenger innspill. Så billig som mulig.

Anbefalte innlegg

Heyhey,

Skal koke sammen en casebuild her og prøver å få mekka en HTPC som er så liten som mulig. Har tre kandidater, to på 17x17CM hovedkort og en med et litt sært hovedkort som er 19 bredt og akkurat passer inn. spørsmålet er hvilket av disse utkanstene som har størst potensiale. Her er de:

Nr. 1:

Hovedkort: VIA EPIA-EN15000G (Inneholder integrert grafikk og CPU på 1.5GHz)

RAM: 512MB DDR2-533

TV-kort: Hauppauge WinTV HVR1100

HDD: Samsung SpinPoint M60 80GB

PSU: noe smått, kanskje Morex Powerkit 80W?

Pris: ca. 4000 spenn.

Denne kommer til å bruke den gentoo-baserte linux-operativsystemet EPIos, som er laget speislet for EPIA-kortene og det vil derfor ta i bruk integrert MPEG2 hardware-støtte. Har også et annet hovedkort med MPEG4-akeslerasjon, men det har igjen svakere prosessor. Bør jeg ta kandidat 2 på hovedkortfronten, er det mye å tjene på det?

Nr. 2:

Hovedkort: AOpen i945GTt-VFA (Integrert grafikk: GMA950)

CPU: Intel Core Duo T2300

RAM: 512MB DDR2-533 SODIMM

HDD: Samsung SpinPoint P80 80 GB S-ATA

TV-kort: TerraTec Cinergy 2400i DT MCE

Pris: ca. 6600 kr.

Denne varianten er betraktelig dyrere, men har nyere hardware og vil være enklere enn nr. 1 å sette opp fordu den kommer til å bruke Windows MCE.

Nr. 3:

Hovedkort: Asus P5PL2

CPU: Intel Pentium D 940 (Denne har jeg fra før, tar den ikke med i prisberegning)

Skjermkort: PowerColor Radeon X1600 Pro HDMI

RAM: 512MB DDR2-533

TV-kort: Hauppauge WinTV HVR 1300

PSU: Morex Powerkit 150W

Pris: ca. 4000

Jeg har en Pentium D 940 i PCen jeg bruker nå. Hvis jeg kjøper denne kan jeg flytte den over til dette hovedkortet og heller sette en Core 2 Duo i min maskin. skjermkortet i dette alternativet har også HDMI, noe som jo er positivt. Men jeg er ikke helt komfortabel med hovedkortet, det finnes veldig lite info om det på internett. Og fargen på PCBen er stygg :sick: finnes det kandidater? Hvis det er mulig å få til følgende: bra hovedkort (bredde max 21vm, lengde irrelevant), HDMI og bra TV-tuner som kan brukes både nå og med deigitalt bakkenett uten bokser så er alt klart. Det er vel i og for seg også det jeg har i alternativ 3, men jeg er som sagt ikke helt fortrolig med det.

Så ka dokk tru? Hvilket av utkanstene er best, mest for penga, etc? Jeg har ikke noe konkret budsjett, men jo billigere (og mer for penga), jo bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...