EskimoBob Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Du gir rett og slett faen. Jeg var 5 uker på rekrutten før jeg klarte å bli sendt vekk, spillte komplett idiot. Havnet i Oslo som "kaffekoker", les velferdsassistent. Der ble jeg korporal andre dagen. Fikk også turnus, en uke på en uke hjemme. De siste 8 månedene i kongens klær ble rene ferien. Edit: vi kan ta diskusjonen om jeg spillte eller er en idiot på PM Endret 7. januar 2007 av EskimoBob Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 I sjøforsvaret blir kan man bli blodkvart, dvs midlertidig kvartermester. Da er man i praksis befal ergo likestild med sersjant Dette uten å ha tatt noen befalskole. 7659685[/snapback] Om det i det hele tatt er lovt å utdele slike grader til vernepliktige soldater som ikke har hatt 6 måneder med UB-utdanning er det heldigvis svært få avdelinger som gjør det. UB-Korporal og Kvartermester aspiranter er grader som skal deles ut til de som har hatt 6 måneder med teori som befalselev og som skal fungere som befal i sine neste 6 måneder. 7662603[/snapback] Min erfaring fra Haakonsvern er at i de fleste avdelinger er det menige som blir blodkvarter. Vet ikke hvordan dette er i andre grener og på andre baser, men på haakonsvern er det ganske vanlig. Dette er da folk uten ekstrakurs eller noe. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg ble korporal etter at jeg valgte stillingen som lagfører og fullførte laglederøvelsen. Det er ikke mye verre enn det. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 I sjøforsvaret blir kan man bli blodkvart, dvs midlertidig kvartermester. Da er man i praksis befal ergo likestild med sersjant Dette uten å ha tatt noen befalskole. 7659685[/snapback] Om det i det hele tatt er lovt å utdele slike grader til vernepliktige soldater som ikke har hatt 6 måneder med UB-utdanning er det heldigvis svært få avdelinger som gjør det. UB-Korporal og Kvartermester aspiranter er grader som skal deles ut til de som har hatt 6 måneder med teori som befalselev og som skal fungere som befal i sine neste 6 måneder. 7662603[/snapback] Min erfaring fra Haakonsvern er at i de fleste avdelinger er det menige som blir blodkvarter. Vet ikke hvordan dette er i andre grener og på andre baser, men på haakonsvern er det ganske vanlig. Dette er da folk uten ekstrakurs eller noe. 7669321[/snapback] I min avdeling er i alle fall dette uaktuelt. Som 2. års lærling går jeg og erger meg over at jeg må bære samme grad som vernepliktige, og blodkvart er helt uaktuelt. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 skal du bli korporal må du bare være drittsekk nok:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå