Lars73 Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Er veldig ny på dette med nettverk. Skal sette opp et trådløst nettverk hjemme på to pc'er. Har fra før et bredbåndsmodem (chello). Det vi har bestillt er: - Dlink Bredbåndsruter DI-604 - D-Link Wireless Aksesspunkt - To stk. D-Link Wireless USB Adapter Trenger vi alt dette? Hvordan skal det settes opp (kort fortalt). Dette ser jeg for meg: - Dlink Bredbåndsruter DI-604 kobles til bredbåndsmodemet - D-Link Wireless Aksesspunkt kobles til Dlink Bredbåndsruter DI-604 - D-Link Wireless USB Adapter kobles til de to pc'ene. Nå forestiller jeg meg at begge pc'ene er på nett, men som sagt, så er jeg usikker. Noen som kan bekrefte evt. avkrefte? :smile: Takker for svar.. Lenke til kommentar
Andersgh Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Er ingen ekspert jeg, men jeg trodde du kunne plugge ADSL modemet ditt rett i basestasjonen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte mvh -Anders- Lenke til kommentar
Andersgh Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Er ingen ekspert jeg, men jeg trodde du kunne plugge ADSL modemet ditt rett i basestasjonen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte mvh -Anders- Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Nå har vi SUXXOR Compaq trådløst nett her hjemme, vi trengte modemet (telenor ADSL), ruter (SMC Barricade), aksesspunkt og diverse pc-kort og usb bokser som sitter på hver enkelt maskin. Det går IKKE ann å koble aksesspunkt rett på modem siden da får du ikke skrevet inn brukernavn og pass og sånt for å komme på nett Tror jeg da [ Denne Melding var redigert av: Junkfood Junkie på 2002-11-12 22:59 ] Lenke til kommentar
maedox Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg er ganske sikker på at du ikke trenger den bredbåndsrouteren. Det trådløse aksesspunktet/switchen funkerer fint til å rute signalene fra kabelmodemet videre til PCene. [ Denne Melding var redigert av: maedox på 2002-11-12 23:13 ] Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Du trenger ikke begge deler. - Dlink Bredbåndsruter DI-604 - D-Link Wireless Aksesspunkt Kjøp Dlink DI614+ http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=0&g1=37&...94&l=2&lantall= samme pris som aksesspunkt med innebygt ruter. Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 hvis jeg husker rett så støtter ikke Chello bredbåndsmodemet flere maskiner, så du bør kjøpe en trådløs basestasjon med innebygget støtte for DHCP/NAT slik at alle maskinene bak basestasjonen kan bruke internett samtidig. Jeg kan anbefale 3Com som jeg bruker selv med 3 faste trådløse klienter, og en bærbar. OfficeConnect noe, selges billig på http://www.komplett.no for tiden, se link fra hovedsiden. Har også greie erfaringer med d-link, da mest USB adapterene... Du trenger altså ikke kjøpe både en bredbåndsrouter og et trådløst aksesspunkt, men en enhet som har begge funksjonene...De fleste, inkludert 3com versjonen nevnt ovenfor, har også noen nettverkskontakter på baksiden, slik at du kan koble til flere maskiner med nettverkskabel i tillegg de som er koblet til trådløst :smile: Mvh Sindre Hellevik Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 23:10, skrev maedox:Jeg er ganske sikker på at du ikke trenger den bredbåndsrouteren.Det trådløse aksesspunktet/switchen funkerer fint til å rute signalene fra kabelmodemet videre til PCene. Vel, det aksesspunktet er ingen ruter, så det kan nok ikke rute så veldig mye nei. Og noe NAT'ing av ip-adressen han får fra ISP'n kan det nok heller ikke gjøre nei. Om det kan videreformidle kontakt mellom modemet og en pc kan godt være, men dette avhenger av hvilket modem/leverandør man bruker. Telenor f.eks støtter IKKE switcher mellom modem og pc, men enkelte har vissnok fått det til med en hub. Men uansett, så blir han jo da avhengig av å bruke evt. teite oppringingsprogrammer og ICS i Windows for å få delt Internett med de andre maskinene. ICS suger virkelig røv og han er avhengig av å ha en maskin stående å surre hele tiden... Men en router med trådløst akesspunkt innebygget, som i de fleste tilfellene ikke koster spesiellt mye mer, fungerer alt smekkert. Den reconnecter ved linjebrudd, den bråker ikke, den har bygd inn firewall, NAT-ing for å dele internett er smertefritt, det er null problem med å sette opp servere på lokalnettet. Jeg ser egentlig bare positive ting med en sånn løsning kontra det å bruke en pc som gateway. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 23:33, skrev ufo: Telenor f.eks støtter IKKE switcher mellom modem og pc, men enkelte har vissnok fått det til med en hub. Men uansett, så blir han jo da avhengig av å bruke evt. teite oppringingsprogrammer og ICS i Windows for å få delt Internett med de andre maskinene. ICS suger virkelig røv og han er avhengig av å ha en maskin stående å surre hele tiden... Vel, hvis man har fått det til med en hub så får man det til med en switch, det er jo ingen forskjell på de sett fra ADSL-modemet sin side. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 23:22, skrev Stressles:hvis jeg husker rett så støtter ikke Chello bredbåndsmodemet flere maskiner, så du bør kjøpe en trådløs basestasjon med innebygget støtte for DHCP/NAT slik at alle maskinene bak basestasjonen kan bruke internett samtidig. Jeg kan anbefale 3Com som jeg bruker selv med 3 faste trådløse klienter, og en bærbar. OfficeConnect noe, selges billig på http://www.komplett.no for tiden, se link fra hovedsiden. Har også greie erfaringer med d-link, da mest USB adapterene...Du trenger altså ikke kjøpe både en bredbåndsrouter og et trådløst aksesspunkt, men en enhet som har begge funksjonene...De fleste, inkludert 3com versjonen nevnt ovenfor, har også noen nettverkskontakter på baksiden, slik at du kan koble til flere maskiner med nettverkskabel i tillegg de som er koblet til trådløst :smile:MvhSindre Hellevik Nå er det en del av en pc pakke (jobbtilbud), så andre leverandører er utelukket. Hvis jeg har fortstått alle innleggene korrekt, så kan jeg konkludere med at det beste er å bestille både bredbåndsruter, basestasjon og nettverkskort? Da vil det ihvertfall funke..... :smile: Takker for nyttige svar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå