Gå til innhold

du trykker i menyen og content endres..

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvordan tittel jeg skulle ha, men uansett:

1.Noen som kan hjelpe meg med et script eller noe sånt som gjør dette:

Når jeg trykker på menyen blir bare content endret. er det mulig ?

utennavnho1.jpg

Endres, gjerne i CSS om det er mulig.

2.Er ganske ny i faget så om noen vet hvordan jeg kan skifte farge innenfor rammen(borderen) så siifra!

3.Hvilken "include" funksjon burde jeg bruke på siden min?

Takk håper på svar!

Endret av BlAsrN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt når man klikker på en link lastes siden på nytt med nytt innhold. Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil at dette skal skje?

Det er primært to måter å gjøre dette på, men begge har sine svakheter. Du kan bruke frames, slik at det i realiteten er to nettsider som vises - en til menyen og en til innholdet. Ved hjelp av scripting kan du endre hva som vises i innholdsdelen med linker i menydelen. Frames er egentlig ikke noe alternativ lenger i dag, da tilgjengeligheten det gir brukerne av nettsiden mildt sagt stinker.

Den andre måten er ved bruk av det man i dag hyper opp som "AJAX". Det innebærer i korte trekk å laste alt innhold på alle undersider med en gang og så kun vise fram deler av det samtidig. Ulempen er at det blir mye innhold å laste ned samtidig og siden vil oppleves som treg ved første lasting. Dette kan unngås ved å laste ned asynkront (last ned litt og litt i bakgrunnen f.eks.), men da snakker vi scripting på et veldig høyt nivå - det er ikke noe som læres bort over ett nettforum på 123 :)

Så igjen, hvorfor vil du at siden ikke skal lastes på nytt? Er det noe spesielt som ligger bak som kan kaste lys over andre fornuftige løsninger?

Når det gjelder farge på bakgrunnen innenfor ramma så kan den mest sannsynlig settes i CSS. Det avhenger selvfølgelig litt av hvordan du bygger opp ramma di. Vet du ikke hvordan CSS fungerer til slikt så er det absolutt å anbefale en tur innom http://htmldog.com/ for å lære seg HTML og CSS litt mer grundig :)

Hvilken include-funksjon du bør bruke avhenger av språket som støttes på serveren det skal hostes på. Husk at det også er sikkerhetsproblemer å tenke på. jeg anbefaler en tur innom kategorien for det aktuelle språket for å få hjelp til include :)

Lenke til kommentar
da slipper jeg og lage mange sider, men bare ha en enkel kode..

Men har du andre måter og anbefale så kom med dem !

Nå bruker jeg:

<?php include_once ("blabla.php")

?>

7276686[/snapback]

For guds skyld, lag en side til hver side! Så kan du heller inkludere header, footer og meny slik at du slipper å oppdatere dem på hver underside :)

Så lenge du bruker vanlig php-include hardkodet i en side slik som du viser her så fungerer det finfint.

Lenke til kommentar

Det er et litt mer avansert icludescipt. Her sjekkes det faktisk hva som skal hentes basert på parameteren som heter search1. I dette tilfellet er det siden som heter id2.php som skal hentes. Andre alternativer kan være data fra en database i stedet for en php-side. Det er i slike script du må tenke sikkerhet, for jeg kan godt finne på å hacke siden din ved å skvrive http://www.blabla.com/search1=NåSkalJegHackeSidenDin :) Tenk hvis jeg faktisk skriver noe som føkker opp hele serveren og du lar det passere uten å sjekke at innholdet er OK. Men dette er PHP-ting, så jeg anbefaler PHP-forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...