Mørbradbiff Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Heisann, er en liten stunn siden jeg har holdt på med elektronikk. husker ikke helt hvordan man brukte de resistor/motstandstabellene. Kunne noen hjulpet meg å finne størrelsen på denne 5fargede resistoren? brun-svart-gull-gull- hvit (hvis ikke motsatt rekkefølge) Takker for svar -kristian Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Tror det skulle bli 944 ohm +/-1%. Selv bruker jeg en program for å finne ut av det, hvis jeg da ikke har multimeteren. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 13. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) jeg skulle brukt multimeteret mitt jeg og. men det går ikke når det er snakk om en grillet resistor:P sitter å skal reparer et halogenlys med dimmer (uten sikring) Kan noen bekrefte størrelsen? Endret 13. november 2006 av Navitas87 Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Denne var for viderekommede: 1. ring: brun=1 2.ring: svart=0 3.ring: nå begynner det å bli vanskelig: tredje ring er noen ganger verdi, noen ganger multiplikator. Gull er aldri verdi, altså multiplikator. Husker ikke, men det er enten 0,1 eller 0,01. 4. ring: denne er heller ikke entydig, men siden den forrige var gull tyder det på at det er toleranse: gull=5%. 5. ring: hvit. Denne skjønner jeg ikke (ikke bak to gull). ALTSÅ: motstanden er enten 1 (en) ohm (10x0,1) eller 0,1 (10x0,01). Dette må du finne ut med et ohm-meter. Ellers finner du fargekoden på nettet. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Med et søk etter resistor+color-code på fikk jeg DETTE som første treff. Det burde vel være til god hjelp. Endret 13. november 2006 av 9hdoksaet4 Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 støtter nilsjohanole, uzzors2k, hvordan kom du fram til 944+/-1% ? Jeg trodde jeg kunne det, men det forslaget ditt forstår jeg ikke. M. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 siden 9hdoksaet4 peker på sier at gull=0,1 dermed er motstanden 1 (en) ohm Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 OBS! du må passe på at den motstanden du kjøper tåler effekten. Kjøp en motstand som fysisk er minst like stor som den som er svidd. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 13. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Når man skal lese av fargekoden, bynte man da med den tykke eller den smalefargen (i endene)? Endret 13. november 2006 av Navitas87 Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Det er aldri godt å si hvilken vei koden skal leses, men leser man feil vei får man som regel et helt urealistisk resultat. Det gjelder å vite hva som er standard motstandsverdier. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Jeg brukte en program, og siden hvitt ikke kan stå sist, og gull ikke midt i, må det være hvit - gul - gul - svart -brun. Men jeg kan det ikke i hodet, så det er nok best hvis en som kan dette sjekker. Endret 13. november 2006 av uzzors2k Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 brun-svart-gull-gull- hvit brun = 1 svart = 0 gull = x0.1 gull = ±5% hvit = 0.6W Altså 1 ohm ±5% 0.6W REF: http://www.velleman.be/downloads/resistortable.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå