Gå til innhold

Hjelp til RAM & HK problem (MSI KT3 Ultra ARU)

Mayhem Soap

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem - som gror seg stadig større, men mitt MSI hovedkort (se sign.). Da jeg kjøpte dette HK for noen mnd siden kjøpte jeg med med 2x512 MB Crucial Tech. DDR-RAM (ECC, PC2100).

Problemet er som følger: HK oppdager kun den ene av disse brikkene ved oppstart og det hjelper IKKE å bytte rundt på RAM'en i slottene. Dette er ganske så kjedelig siden disse brikkene kostet meg ~2.500 ,- per stk ved innkjøp.

Et annet resultat er at maskina er ustabil og rebooter uten varsel, dette skjer skjeldent, men jeg får beskjeden "RAM buffer underrun" - og ifølge flerer kilder er dette et typisk problem når det det ikke er kompabilitet mellom RAM og HK.

Så:

1.) Kan noen forklarer meg nytten med ECC?, hva gjør at disse brikkene er nesten dobble i pris kontra uten ECC. Et det beste å selge disse brikkene på QXL og kjøpe "vanlig" RAM?

2.) Jeg trenger å få maskina mi skikkelig, finnes det er hovedkort der ute som passe disse brikkene? Jeg har sett på ASUS P4B533-E og "tror" at dette skal være riktig...Jeg vet at dette er Intel-basert så jeg må kjøpe meg en P4 om det er nødvendig.

Jeg bruker maskina mi daglig (5-10 timer) i jobb og private mest med video & 3D (tildels tung prosessering og rendering) samt litt spill på kveldstid...

Håper noen kan hjelpe meg...noen erfaringer?

Hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nja mitt KT3 ultra 2 støtter ikke ECC ram, så jeg tviler på at ditt gjør det, orket ikke lese hele posten din, vannvittig lang...

ECC trenger du ikke til privat bruk. Bedre med merke minne (stabilt det oxo)

ECC er at minnet bruker en halv(?) klokkesyklus eller noe på å sjekke at den har skrevet ned riktig data i minnet. Kjekt å ha om du driver med viktig data. (det blir oxo mer stabilt)

dette var sånn ca tatt ut fra mitt hode, veit ikke hvor riktig det er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...