olemedkrutt Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Vil reklame i skolebøker dekke alle kostnadene ved å ha skolebøker? Har ikke peiling selv, men hadde det vært tilfellet; idiotpolitikere. Mens vi er inne på det, fins det motargument mot reklamefinansierte skolebøker ? Lenke til kommentar
qxvrea Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Om det finnes motargumenter for reklamefinansierte skolebøker? Unnskyld meg men er du helt på tur? Skolen skal være en trygg plass, uten kjøpepress. Barn og ungdom skal få den utdannesen de ønsker uten press og påvirkning fra markedskreftene. Skolebøker og andre læremiddler skal kun inneholde faglig relevant informasjon. Idiotpolitikerne som du kaller dem er geniale som hindrer reklame i skolen. De "rødgrønne" jobber med å få gratis skolebøker for VGS, UTEN REKLAME. Tenk deg litt om... Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Du snakker om reklame som om det er et slags fælt monster. "Skolen skal være en trygg plass?", hva faen? Hvorfor sier du sånne ting? Barn og ungdoms blir ikke utrygg på skolen av reklame i skolebøkerne. Reklame er vel heller ikke kjøpepress ? Endret 14. november 2006 av olemedkrutt Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du snakker om reklame som om det er et slags fælt monster. "Skolen skal være en trygg plass?", hva faen? Hvorfor sier du sånne ting? Barn og ungdoms blir ikke utrygg på skolen av reklame i skolebøkerne. Reklame er vel heller ikke kjøpepress ? 7285580[/snapback] vel, spiseforstyrrelser er jo ikke akkuratt koselige... Lenke til kommentar
qxvrea Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du snakker om reklame som om det er et slags fælt monster. "Skolen skal være en trygg plass?", hva faen? Hvorfor sier du sånne ting? Barn og ungdoms blir ikke utrygg på skolen av reklame i skolebøkerne. Reklame er vel heller ikke kjøpepress ? 7285580[/snapback] Så du synes det er greit at du blir faglig forstyrret av reklame? At det ikke er faglig dyktige personer som bestemmer innholdet i skolebøkene, men kommersielle krefter? Barn og unge skal være i fred for markedskrefter på skolen bør være et absolutt krav, og vi norske politikere er heldigvis så oppegående at de holder reklame og åpne marked unna skolen. At skolebøkene på VGS koster penger er synd. Men hvis du ikke ønsker å betale prisen for en utdanning, vil jeg be deg snarest revurdere om du skal ta den utdanningen. Å sutre over at det ikke er reklame i skolebøkene, er så dumt at jeg har vanskelig for å ta deg seriøst. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du snakker om reklame som om det er et slags fælt monster. "Skolen skal være en trygg plass?", hva faen? Hvorfor sier du sånne ting? Barn og ungdoms blir ikke utrygg på skolen av reklame i skolebøkerne. Reklame er vel heller ikke kjøpepress ? 7285580[/snapback] Så du synes det er greit at du blir faglig forstyrret av reklame? At det ikke er faglig dyktige personer som bestemmer innholdet i skolebøkene, men kommersielle krefter? Barn og unge skal være i fred for markedskrefter på skolen bør være et absolutt krav, og vi norske politikere er heldigvis så oppegående at de holder reklame og åpne marked unna skolen. At skolebøkene på VGS koster penger er synd. Men hvis du ikke ønsker å betale prisen for en utdanning, vil jeg be deg snarest revurdere om du skal ta den utdanningen. Å sutre over at det ikke er reklame i skolebøkene, er så dumt at jeg har vanskelig for å ta deg seriøst. 7287061[/snapback] Denne mattetimen er sponset av: Coca-Cola..! På colafabrikken blir 1 av 1000000 varer feilprodusert og fjernet fra rullebåndet i god tid før produktet når forbrukerene. Hvis produksjonskostnadene for hver vare er 9 kroner -- ikke mye mindre enn prisen i butikken, hvor mye penger taper konsernet da, siden Coca-Cola er verden største leskedrikkprodusent med 100000000 liter produsert i året..? Hvor mange grunner finnes det til at Coca-Cola er bedre enn Pepsi? Diskuter. Hve med helsegevinsten man får ved å skifte fra Pepsi til Cola..? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Barn og unge skal være i fred for markedskrefter på skolen bør være et absolutt krav, og vi norske politikere er heldigvis så oppegående at de holder reklame og åpne marked unna skolen. 7287061[/snapback] Det åpne marked er på skolen. Du ser det da overalt. Jeg tror ikke det ville utgjort noen forskjell hvis vi hadde en Coca-Cola-reklame på siste side i boka. Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Reklame i skolebøkene, neitakk. Det hadde sett gyselig ut, man kan ikke bare bruke adblock heller... hehe Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg er veldig sterkt mot reklame i skolen, men det er et litt komplisert emne å argumentere om. Når man tillater reklame i skolen, gjør man seg i praksis avhengig av sponsorene, og de får dermed makt utover selve teksten. De kan f.eks. true med å la være å sponse igjen dersom en skole gir for mye informasjon om hvor utrolig usunt det er med sukker. Sansynligvis vil de kreve en mer "balansert" informasjon, som i praksis betyr at for hver fakta skolen presenterer, skal selskapet få lov til å gi en av sine "fakta" om hvor positivt f.eks. sukker er. Vi biter dessuten helst ikke hånden som gir oss penger. Med det mener jeg at man har mindre lyst til å kritisere noen man har gjort seg avhengig av. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg er veldig sterkt mot reklame i skolen, men det er et litt komplisert emne å argumentere om. Når man tillater reklame i skolen, gjør man seg i praksis avhengig av sponsorene, og de får dermed makt utover selve teksten. De kan f.eks. true med å la være å sponse igjen dersom en skole gir for mye informasjon om hvor utrolig usunt det er med sukker. Sansynligvis vil de kreve en mer "balansert" informasjon, som i praksis betyr at for hver fakta skolen presenterer, skal selskapet få lov til å gi en av sine "fakta" om hvor positivt f.eks. sukker er. Vi biter dessuten helst ikke hånden som gir oss penger. Med det mener jeg at man har mindre lyst til å kritisere noen man har gjort seg avhengig av. 7288532[/snapback] Nei, man gjør seg ikke mer avhengig enn man er i dag. Worst case scenario er at man kutter ut reklamen igjen og er tilbake til dagens situasjon. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Nei, man gjør seg ikke mer avhengig enn man er i dag. Worst case scenario er at man kutter ut reklamen igjen og er tilbake til dagens situasjon. Pengene man sparer vil fjernes fra det aktuelle budsjettet og brukes på noe annet. Det vil ikke være trivielt å få dem tilbake, eller å få folk til å begynne å betale for noe som har vært gratis. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Nei, man gjør seg ikke mer avhengig enn man er i dag. Worst case scenario er at man kutter ut reklamen igjen og er tilbake til dagens situasjon. Pengene man sparer vil fjernes fra det aktuelle budsjettet og brukes på noe annet. Det vil ikke være trivielt å få dem tilbake, eller å få folk til å begynne å betale for noe som har vært gratis. 7288999[/snapback] Vi kunne kuttet inn litt ved å skatte litt mer på bedrifter som er faktisk *er* villige til å bruke millioner på å få reklamen sin trykket i skolebøker -- da disse åpenbart har råd til å kaste penger i havet. Elevene vil jo få vite at det er de store bedriftene som betaler for skolebøkene..? Ser for meg de konservative med høygaffler etter denne... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Å sutre over at det ikke er reklame i skolebøkene, er så dumt at jeg har vanskelig for å ta deg seriøst. 7287061[/snapback] Så da er spørsmålet: Hvor sutrer han over dette? Det var et forslag om hvordan man lett skulle få gratis/billige skolebøker, ikke klaging fordi han så gjerne ville ha reklame i bøkene sine. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Det ble da så mye tull her nå, når jeg sier reklame mener jeg at kanskje hver 10. eller 15. side er reklame(HELE SIDEN), jeg mener ikke at reklamen skal integreres inni oppgavene eller læreteksten. Jeg sier ikke at kommersielle krefter skal få bestemme over innholdet i skoleboka, de får bare lov til å bestemme reklamesidene. Og hva så om boken serstygg og gyselig ut? Hvem faen bryr seg når det er mange tusen å spare. Vi må også huske på at dette er snakk om mennesker fra 16 år og oppover, og da vil reklame heller ikke ødelegge eller forstyrre noe som helst. Ånei, jeg sutrer ikke. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Vil reklame i skolebøker dekke alle kostnadene ved å ha skolebøker? Har ikke peiling selv, men hadde det vært tilfellet; idiotpolitikere. Mens vi er inne på det, fins det motargument mot reklamefinansierte skolebøker ? Skolen og skolebøkene og alt som har med skolen og gjøre skal Faan ikke ha noen assosiasjoner med Reklame! Dette hadde vært kvalmende! Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Jeg skjønner hva du mener med kvalmende, men vi alle vet at du ikke mener det er kvalmende BOKSTAVELIG talt. Det du mener å si, er at det hadde vært litt dårlig, eller kjedlig med reklame i skolebøkerne. Og jeg gjentar, hvem faen bryr seg om det er litt kjedlig, så lenge man kan spare et par tusen ? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Og jeg gjentar, hvem faen bryr seg om det er litt kjedlig, så lenge man kan spare et par tusen ? Faen, jeg bryr meg! Og jeg mente bokstavelig talt kvalmende. Hvordan kan du plutselig bare snu mine utsagn 180grader rundt? * * Hvis ikke hadde jeg skrevet noe annet, eller puttet en smiley sidenav, takk. EDIT: Skriveleif Endret 15. november 2006 av Lakus Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Se for deg den grelle Jambafrosken i nynorskboka di.. Som om ikke nynorsk var ille nok fra før?! "Hvem faen bryr seg så lenge man kan spare noen tusen?" Det er et moralsk tema. Hvem faen bryr seg om oldisene som lever på sitt siste hjerteslag må gå med skitten bleie en dag til? eller blir liggende en dag til? Hvem faen bryr seg vel om å i det hele tatt sponse gratis skolebøker så lenge man kan spare noen tusen? (Husk at ikke alle i dette landet er skoleeelever og enkelte gir blanke F i studentene) Endret 15. november 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Du blir ikke bokstavelig talt kvalm av reklame i skolebøker. Hvordan i all verdens land, hav og rike skal du kunne vite det! Og uansett, har du noen gang tatt i en skolebok med reklame i? Nei, har du? Vil du? Vil jeg? -NEI! Vet jeg hva reklame i sånne sammenhenger gjør med meg? -JA! Og hva **** har det med noe å gjøre? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Den "skoleboken" man får utdelt i begynnelsen av året, er stappfull av reklame, og den går ut til (så vidt jeg vet) alle VGS skoler landet rundt. Til info: det er ikke en tekstbok, men en bok hvor man kan skrive opp lekser/fravær osv osv Hvis det nå skulle vært reklame måtte det vært det innimellom kapitlene, evt slutten og begynnelsen av boken, midt inni stoffet hadde vært dårlig. Endret 15. november 2006 av Xtra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå