Gå til innhold

Colorert sorthvitt-bilde i PS element

perottol

Anbefalte innlegg

Har farget et bilde jeg har skannet. Fargingen er gjort i Photoshop Elements 2.0 vha layers med mode satt til color.

Bildet er et godt stykke unna perfekt, men det er morsomt å se at det faktisk ligner et fargefoto.

Dette er første gang jeg prøver dette, noen andre som har erfaringer med slike teknikker? Gi gjerne en kommentar.

post-87456-1163417768_thumb.jpg

Edit: vet ikke hvilke farger som er korrekte her, bildet var i utgangspunktet i bw.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt ut Photoshop-fila. Der kan man både se originalen, samt at man kan se hvilke farge-layers jeg har laget.

http://snotpope.com/po/BW_BladNr01_1984_0002.psd

Prinsippet er svært enkelt:

1. Åpne et sorthvit-bilde og endre mode til RBG color

2. Lag et nytt layer og sett blend mode til Color

3. Velg Brush og mal med en passende farge (det er her jobben ligger)

4. Juster opacity på layeret til du får ønsket fargemengde.

5. Finjuster eventuelt layeret ved å justere hue-slideren på Hue/saturation.

Gjenta punkt 2-5 for hver ting som skal farges. Bruk masse layers, ikke bland flere farger på ett layer.

Et annet tips jeg fort fant ut var at jeg åpnet andre fagrebilder jeg hadde, merket kjente områder som gress, hud, himmel etc og laget pattern av disse. Da kan jeg senere benytte disse som farge.

Lenke til kommentar
Suverent gjennomført fargelegging, noe som er en utfordring. Hadde du ikke sagt det, hadde jeg aldri gjettet at det var fargelagt i ettertid.

Er sant det. Kvaliteten på bildene fra denne tiden er ikke alltid 100% likevel, så du ville antakelig klart p overbevise hvem som helst om at dette alltid hadde vært et fargebilde...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...