Dotten Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 I forbindelse med diskusjonen rundt evt forbud av ansiktsslør (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=662749) blir det spurt om det finnes noe forbud mot bruk av finlandshetter på offentlige steder. Selv finner jeg ingenting, vet kun at det ble foreslått i Sverige å forby bruk av finlandshetter i forbindelse med demonstrasjoner. Så om noen kan avkrefte/bekrefte om det eksisterer noe slikt forbud så ville det vært flott Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Lovlig eller ikke så tør jeg vedde på at man blir plukket opp av onkel politi rimelig raskt hvis man tar seg en handletur med sin gode varme finlandshette på. Og begrunnelsen vil sannsynligvis være at man er vanskelig å kjenne igjen. Som vi alle vet så gjelder dette merkelig nok ikke hvis man skjuler seg på enkelte andre måter. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 Å gå rundt med finlandshette i private lokaler vil nok bli slått ned på fordi eierne nekter. Her snakker jeg om norsk lov og om det finnes noe konkret Finlandshette er det mange som bruker, jeg gjorde det selv i årevis i min ungdom når jeg gikk med avisene kalde vintersmorgener. Går jeg med finlandshette i Bergen sentrum en kald vinterskveld i ufyselig vær, er det ulovlig? Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Går jeg med finlandshette i Bergen sentrum en kald vinterskveld i ufyselig vær, er det ulovlig? 7274698[/snapback] Kan jeg aldri tenke meg. Gjør du det midt på sommeren derimot, tror jeg en tilfeldig forbipassernde betjent vil stille deg noen spm. Si du har en hudsykdom du, at hetten holder på plass bandasjer med salve, og du har ikke under noen omstendigheter lov av legen å ta den av.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg kjenner ikke til noe forbud mot maskering, derimot så har jeg funnet ut at lov om politiet åpner for at politiet kan nedlegge forbud mot maskering i demonstrasjoner (untatt for deltakere i skuespill eller maskerader). http://www.lovdata.no/all/tl-19950804-053-002.html#11 § 11. Arrangementer på offentlig sted m.v. [...] Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Tviler på det finnes et genrellt forbud. Så selv en person engang som gikk med en stor, brun papirpose tredd over hodet, kun klippet hull til øyenene. Vedkommende ble iallefall ikke arrestert mens jeg observerte på avstand. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Off-topic innlegg har blitt slettet. Vennligst hold tråden on topic. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Det kan herved avkreftes at slikt forbud mot bruk av finlandshette (balaklava) finnes. Blant annet blant astmatikere er jo slik bruk av finlandshette, Jonas varmemaske utbredt når kulda setter inn. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tror han mener sånn finnlandshette kun med to så hull der øynene skal være. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tror han mener sånn finnlandshette kun med to så hull der øynene skal være. 7285869[/snapback] Jeg vet inderlig godt hva en finlandshette er 1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hadde i alle fall prøvd å huske å tatt den av før jeg gikk inn på 7-11, bensinstasjon e.l. Kanskje kassereren er skvetten av seg. =P 2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Hvor får man tak i skikkelig finlandshette? Sånn litt grov type som nesten ser hjemmestrikket ut. Forsvarets utsalg? Noen andre plasser? Endret 14. november 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
kverna Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 www.spyshop.no tenker jeg muligens wistex butikker også Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) G-sport på Beitostølen! ...og nei det er ikke forbudt. Med mindre noen oppfatter det som hensynsløs eller truende adferd, da kan politiet komme rimelig kjapt. Endret 15. november 2006 av Gilbert Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Da anser jeg dette som løst Takker for svar. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hadde jeg hatt baller nok hadde jeg gått inn i en bank om kvelden med finlandshette på og prøvd å tatt ut litt cash elns... Eller opprette en konto som tar ca |----| så vi blir sittende å fylle ut saker med hette mi på Det kan UMULIG være staffbart å gå inn i en bank med finlandshette på og gjøre noe. Hvis det er litt kjølig må jeg få lov til å ha på meg finlandshette når jeg gjør saker, folk som går rundt med slør, samme sak. Det var faktisk noen som gjorde det samme i et eller annet land, en fyr tok på seg ei strømpebukse over hodet og gikk inn til forskjellige butikker, de klikket mer eller mindre . Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Har faktisk prøvd dette. Gikk god del med finnlandshette før, stå og vente på bussen i snøstorm hjelper det faktisk med finlandshette. Men bretta den selvsagt opp når jeg kom innpå bussen, og var innom bensinstasjoner og slikt. Kan ikke heller se hva lov du bryter med finlandshette. Må isåfall være ro og orden. Da folk blir redde og springer og ringer politiet, på noen plasser i rans utsatte strøk hadde det nok skjedd! Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Har lenge lurt på dette. Noen venner ytret ønske om å opprette en religion som krever finlandshette, men da er det jo isåfall meningsløst Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 jeg har brukt finnlandshette og balaklava(bare ett hull) en del ganger, onkel politi har aldri sagt noe på det... men så gikk jeg i grønne klær og med ag3 på ryggen også... anyway, det er ikke lov å maskere seg, men det er lov å kle seg etter forholdene, er det -50 grader og snøstorm har man jo lov til å dekke seg til, men ikke maskere seg, er stor forskjell på det... du burde vel kanskje ha den av i banken også, det er jo ulovlig å si "dette er TRAN" i banken også, hvis du da gjør det som om det var ett ran... 1 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) anyway, det er ikke lov å maskere seg, men det er lov å kle seg etter forholdene, er det -50 grader og snøstorm har man jo lov til å dekke seg til, men ikke maskere seg, er stor forskjell på det... 7297309[/snapback] Hva er det alle muslimske(?) kvinner driver på med i Norge da? Ser ikke at det er ei kvinne, kan like godt være en mann bak det svarte teppet. De går rundt om sommeren når det er pokkers varmt, de må svette bra mye... Edit: Måtte legge til han der... ^ Endret 16. november 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå