Gå til innhold

Bedre formidling av reglene ang. gjesteposting


Anbefalte innlegg

Men Ueland. Ser du ikke at registrerte brukere rett og slett er missfornøyde med ordningen sånn som den er nå.

 

Jeg venter spent på en avklaring og forrandring i rettningslinjene her.

7275430[/snapback]

Merker jo det ja, og retningslinjene for det aktuelle forumet er nå oppdatert slik at det kommer mer frem at vi krever grunnlag for gjesteposting der. Så får vi se om ikke tullet roer seg.

 

Anbefaler de som kommer over "søppel" å bare rapportere det så vi blir obs når det er noe tull der. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har slettet alle jeg har sett og har vært "feilpostet", blitt noen  stk. etterhvert...  ;)

7275599[/snapback]

Det er godt å høre Jarmo.

 

Desverre føler jeg at noen moderatorer hopper over å slette innlegget, da det svarer på en post. Selv om det er milevis fra sensetivt.

 

Om dette er lov, bør det komme klarere fram i rettningslinjene of gjesteposting

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Én ting er å kreve en viss sensitivitet når det gjelder gjesteposting. En annen ting er det å følge reglene rigid når det gjelder sensitivitet, og grunnlag for å få dette festet ved sin "person" ellers i forumet.

 

Jeg antar at en gutt vil se på det som sensitivt å fortelle at han lurer på om syntetisk spermkrem vil hjelpe på problemhud, og faktisk mye mer enn ei jente vil se på det som sensitivt. I den aktuelle tråden vet jeg ikke om det var gutt eller jente, men likevel er jeg ikke enig i beslutningen om å stenge tråden fordi emnet ikke var sensitivt nok til å rettferdiggjøre gjesteposting. Det har noe med at beslutningene som tas ikke lengre kan rettferdiggjøres i forhold til definérbare regler, men heller det at det er mer opp til den enkelte.

 

Ja, det er flisespikkeri. Det vet jeg. Og jeg skal ikke på noe som helst tidspunkt "kreve" at diskusjon.no endrer praksis eller regler på dette.

 

Min erfaring er dog noe annerledes. Jeg synes man (og da mener jeg i all hovedsak dere brukere) skal fokusere på det positive gjestepostingen tilfører disse kategoriene. Jeg vet selv at det er enkelte ting jeg aldri ville postet under mitt vanlige nick, uansett hvor det var hen. Og jeg ville ikke stolt på at andre skulle avgjøre graden av sensitivitet i min tråd. Derfor mener jeg at å åpne for gjesteposting medfører et helt annet ansvar for moderatorne enn det de har med kun brukerpostinger. Jeg har selv first hand-erfaring med dette. Og mener at ethvert tema bør tas seriøst innen rimelighetens grenser. Folk sliter med mye rart, og jeg kan ikke stille meg til doms over andres tanker, fantasier, hemmeligheter eller hva det måtte være.

 

Så min henstilling blir vel som følger...

Brukere: ha høy terskel for å rapportere. Faktum er at det finnes 4,5 millioner mennesker i Norge, og det er faktisk overraskende mange av dem som ikke er helt like deg, og som synes at dette er noe tull.

 

Moderatorer: ikke steng tråder kun på grunnlag av hva dere mener er sensitivt eller ikke, men steng dem på grunnlag av at de ikke har fotfeste i den virkelige verden i det hele tatt.

 

For å igjen ta eksempelet med tråden om syntetisk spermkrem, så vet jeg at dersom min tråd om dette temaet hadde blitt stengt pga "ikke sensitivt nok", så tror jeg nok jeg enten hadde argumentert ekstensivt via PM, eller ikke tatt diskusjon.no seriøst nok på denne typen tema så lenge temas sensitivitet var opp til ett enkelt menneskes vurdering.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Helt enig. Gjestefunksjonen er god å ha for den som lurer på noe, men synes det er flaut. Jeg har aldri brukt den funksjonen, men jeg forstår de som bruker den :) Sex og Samliv er noe som angår alle, og vi burde støtte dem som føler at det litt for følsomt til at alle skal få vite hvem man er.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selvfølgelig at ting kan være vanskelig og veldig flaut og spørre om. Men spørsmålet er jo om den prosentandelen som gjesteposter seriøst er stor og viktig nok til at den overskygger all trollingen og useriøse postingen?

Som flere har argumentert med tidligere, det finnes jo steder man får svar på seriøse og vanskelige spørsmål andre steder på nettet, som f. eks Klara-Klok (det finnes sikkert flere).

Jeg for min del liker kategorien og poster seriøst i den, og syns det er plagsomt og irriterende med all tullete gjestepostingen. Og ja, jeg rapporterer på det jeg ser, og det blir gjort noe med. Allikevel er jeg fremdeles negativ til gjestepostfunksjonen.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner selvfølgelig at ting kan være vanskelig og veldig flaut og spørre om. Men spørsmålet er jo om den prosentandelen som gjesteposter seriøst er stor og viktig nok til at den overskygger all trollingen og useriøse postingen?

Som flere har argumentert med tidligere, det finnes jo steder man får svar på seriøse og vanskelige spørsmål andre steder på nettet, som f. eks Klara-Klok (det finnes sikkert flere).

Jeg for min del liker kategorien og poster seriøst i den, og syns det er plagsomt og irriterende med all tullete gjestepostingen. Og ja, jeg rapporterer på det jeg ser, og det blir gjort noe med. Allikevel er jeg fremdeles negativ til gjestepostfunksjonen.

7813984[/snapback]

Ja, noen misbruker gjestepostingen, så klart. Men den kan være til hjelp til de som er mer sky av oss. Noen vil ikke avsløre sin identitet, og da er gjesteposting et fantastisk verktøy. Jeg respekterer de mer skye av oss, jeg :) Velsigne dem.

Lenke til kommentar

Det er et diskuterbart tema, ja. Men problemet ligger jo i de som misbruker den, og jeg føler det blir litt feil å kritisere funksjonen når det ikke er den som har skyld i problemet. Men så klart, det er jo mitt syn :)

 

Jeg vil også påpeke mine to tidligere poster i tråden, og konstatere at jeg kan faktisk være saklig i fylla. Så det så.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner selvfølgelig at ting kan være vanskelig og veldig flaut og spørre om. Men spørsmålet er jo om den prosentandelen som gjesteposter seriøst er stor og viktig nok til at den overskygger all trollingen og useriøse postingen?

Som flere har argumentert med tidligere, det finnes jo steder man får svar på seriøse og vanskelige spørsmål andre steder på nettet, som f. eks Klara-Klok (det finnes sikkert flere).

Jeg for min del liker kategorien og poster seriøst i den, og syns det er plagsomt og irriterende med all tullete gjestepostingen. Og ja, jeg rapporterer på det jeg ser, og det blir gjort noe med. Allikevel er jeg fremdeles negativ til gjestepostfunksjonen.

7813984[/snapback]

Uansett om prosentandelen som misbruker denne funksjonen er større enn de som bruker den seriøst, så mener jeg fortsatt at den er for viktig til å kuttes ut.

 

Klara klok som du nevnte, får du helt sikkert bra svar av osv., men blir noe annet når du kan snakke med folk på samme alder eller eldre som kanskje selv har opplevd noen av de samme problemene her på HW.no. Kanskje vedkommende kan benytte seg av både Klara-klok.no og HW.no, da bør han/hun i alle fall ha fått et brukendes svar.

 

Synes jeg så at en administrator hadde IP-bannet en som hadde benyttet gjest-funksjonen useriøst. Er ikke dette noe admins kan bruke oftere (banne IP ved useriøs bruk)?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Synes jeg så at en administrator hadde IP-bannet en som hadde benyttet gjest-funksjonen useriøst. Er ikke dette noe admins kan bruke oftere (banne IP ved useriøs bruk)?

7815910[/snapback]

Hender seg noen bestememr seg for å laeg 9 tråder med usakligheter. Da må man vel bare IP-Banne.

 

Men så har det seg slik at det tar tid før det blir gjort noe med. Så det er litt kjedelig uansett.

Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri sagt at den er ubrukelig, fo det er den ikke :) Jeg stiller meg bare kritisk til om den er mer nyttig enn den er brysom.

7814137[/snapback]

 

Du er stort sett eneste personen som rapporterer slike innlegg, og jeg følger alltid opp rapporteringene dine.

 

Når det gjelder nytteverdien av gjestefunksjonen, så må jeg si at jeg ser nytten i den. Om den er nyttig for kun 3% av brukerne her på forumet, så ER den faktisk nyttig for noen. Vi utvider tilbudet vårt her på forumet hele tiden for å appelere til et bredere spekter av brukere. Tidligere var det et hardwareforum, nå er det diskusjon.no. Jeg synes ikke det blir riktig å henvise brukere til sider som klara-klok.no fordi vi ikke gidder å ta oss bryet med å hjelpe dem her.

 

Jeg er medlem på et annet forum hvor det har vært tillatt gjesteposting i alle kategorier. For å være helt ærlig så fungerer gjesteposting 100% bedre her hos oss enn noen andre fora jeg har sett. Virkelig misbruk av gjestefunksjonen tror jeg faktisk aldri har sett. Tulleposting, ja - virkelig misbruk, nei. Det er mange negative sider med gjesteposting. Folk synes det er storveis å kunne gjemme seg bak "gjest" og slippe å stå til ansvar for den edder og gallen de spyr ut - men hos oss har vi faktisk regler for hva som er tillatt og ikke tillatt, og jeg må si at jeg synes at det fungerer ganske bra. Husk at sex og samliv-kategorien ikke bare er for de erfarne sexoholikerne som ønsker tips til hvordan man spitzer opp sexlivet.

Lenke til kommentar

Husk at dette er en ny funskjon for dette forumet og den kommer i en ny kategori som har eksplodert og som gikk rett inn på topp fem kategorier på forumet. Alle misbruk ip sjekkes for andre brukere og slettes når de blir rapportert. Det finnes harmløse og konstruktive innlegg også, men som ikke burde blitt skrevet med gjestefunksjonen. Her blir det en vurderingssak, man kan ikke bli for rigide og firkantede. Men det hender også at de blir slettet.

 

Jeg vet ikke hvor stor tilstedeværelse det er av moderatorer i den kategorien, men slik den vokser og så stor som den er så er det nok en fordel med en moderator som er der jevnlig.

 

Til de som finner dette problemet som et irritasjonsmoment så kan jeg bare be dem om å rapportere så skal vi gjøre vårt ytterste. Det har vært problemer med bl.a. spambots.

 

Men dette er et viktig tilbud og det vil være et stort tap om trollerne skal diktere oss til å fjerne et tilbud som i utganspunktet er et gode for mange.

 

Hva Klara-klok angår så får vi bare håpe at det over tid vil komme mange til vårt forum med stor kompetanse på feltet sex og samliv, samt helse. Akkurat som med hw-delen og kulturdelen. Så kan brukerne slippe å gå til et annet forum med sine spørsmål. Uansett så tror jeg mange medlemmer av forumet foretrekker å snakke med "likesinnede".

 

Gjestefunksjonen er et godt tilbud. Det bør kjempes med nebb og klør for at den tjenesten ikke blir fjernet. :)

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å akseptere det som det er, og irritere seg over de tullete innlegg som er. Men joda, dere er flinke nok til å fjerne spam og tull, selv om det irriterer når det først er der.

Det kunne jo ha vært verre, som f. eks på Kvinneguiden.

 

Du er stort sett eneste personen som rapporterer slike innlegg, og jeg følger alltid opp rapporteringene dine

Flott at det følges opp, men du trenger vel ikke fortelle hele forumet at det bare er meg som rapporterer :!: Jeg skal hvertfall fortsette å rapportere det jeg ser :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...