mongojarle Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 det er ikke noen sjappe som lager slike enkle ferdiglagde som de selger "billig" da? trenger jo ikke akkurat noe svære greier, men bare for å lage litt alu-ting og tre og sånn? Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Blir dyrt med engang du skal bearbeide metall og sånn... konstruksjonen må være sterkere, arbeidsturtall er alfa og omega, bør helst ha kjøleveske og verktøyet koster ekstremt mye... opptil flere tusen kroner for ett verktøy, som ødelegges fort hvis du ikke har peiling på hva du driver med Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Er Stepmotorer det samme som 3 fase motorer? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Er Stepmotorer det samme som 3 fase motorer? 7467937[/snapback] Nei! bruk google! Prøv og ikke snakk med riktig så store ord når du faktisk ikke har peiling på hva du snakker om! Når det gjellder 4 akser så skjønte jeg ikke helt hvorfår det skulle være så vanskelig? Du har X, Y, Z, B akse. B er ofte rotasjon på frese hodet eller et roterende bord! Det er også Veldig vanelig med 5akser Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg var på en lokal bedrift her. det var en laser skjærer som var CNC styrt den hadde 16 akser. En av eurpoas mest avanserte. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Til CNC-maskiner av denne størrelsen funker det dårlig med printermotorer, uansett hvor schwære printere du finner. Jeg bygger om en stålfres jeg kjøpte av en kamerat, og da bruker jeg PacSci PowerMax II NEMA 23 motorer med 1 Nm holdemoment. Stålfreser trenger selvfølgelig kraftigere motorer enn trefreser, men du bør ikke ha noe vesentlig mindre motorer enn dette hvis du skal ha litt fart på så store freser. Til styring bruker jeg noen microstep-kontrollere fra PacSci som koster drøye 300 dollar stykket. Jeg betalte 25 på eBay Motorene kosta meg bare 10 dollar stykket, også det på eBay. Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) hehe det med akser var jo pga. at den cnc maskinene det var snakk om var bare skjærehodet bevegelig+ jeg kan ha forstått feil. mener å huske at vi lærte i elektro at trefase var stepper. Maskinering er noe jeg har peiling på, så Nitrob, hold whininga di til deg sjøl. Edit: Sjekket den o'gamle elektroboka, og det sto at stepper var trinnmotor... *dustehukommelse* Endret 10. desember 2006 av tommen_h Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ja det var dine ord! Mullig jeg misforstid innlegene dine. Programeringen kan de aller fleste få til vis de har iq nok til og montere sammen en 3 akset CNC maskin og få den til og virke. http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Er Stepmotorer det samme som 3 fase motorer? 7467937[/snapback] Nei! bruk google! Prøv og ikke snakk med riktig så store ord når du faktisk ikke har peiling på hva du snakker om! Når det gjellder 4 akser så skjønte jeg ikke helt hvorfår det skulle være så vanskelig? Du har X, Y, Z, B akse. B er ofte rotasjon på frese hodet eller et roterende bord! Det er også Veldig vanelig med 5akser 7469218[/snapback] Svaret er at man må ha 6 akser for full frihet. Proffesjonelle CNC-maskiner bruker å være av 5-aksetypen. Selv jobbet med roboter med 6-akser og har laget 5-akse til 6-akse oversetting av den vanlige koordinatgivingen for CNC-maskiner. En CNC-maskin bruker vanligvis 3x posisjon (X,Y,Z) og 1 orienteringakse (Z). Denne info'en er ikke en 100% låst posisjon med orientering i rommet. Grunnen til at CNC maskiner krever kun dette er fordi X og Y retning er ubetydelig når man har et roterende sluttstykke. En robot har roterende sluttstykke den også, men ikke et konstant roterende sluttstykke. Med 3x posisjon og 3 orienteringsakser har man 100% låst ting i rommet. Måtte derfor lage 5akse (3posisjon,1orientering) til 6akse(3 posisjon,3 orientering(ble impl som normaliserte quaternioner)). Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Hva med og bruke en robotarm til fresing? Hva slags programvare bruker du til og programere den? Endret 10. desember 2006 av Nitrob Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Hva med og bruke en robotarm til fresing? Hva slags programvare bruker du til og programere den? 7471911[/snapback] Regner med du spør meg: Ja, du kan, men må da sette på en fres på enden. Dette er kun et roterende hode, så ikke så fancy. Da kan man posisjonere med f.eks. 0,1mm repetisjonsnøyaktighet. Absoluttnøyaktigheten bestemmer du litt selv basert på fastsetting av utstyr og kalibrering. Angående programvare. Roboter har kontrollere som du bruker. Disse programmeres via et tilpasset høynivåprogrammeringsspråk. Du kan da f.eks. ta koordinatene dine, putte inn i et veldig enkelt program som kan gjennbrukes. Problemer er mer prisen. Du lager ikke robotfres, med mindre du har en grunn til det. Løsningen jeg satte opp kosta ca 2 mill inkl. masse annet. Ble programert med Unigraphics og min software parset unigraphics' output og laget binære robotprogrammer. Problemet med roboter er at det du trenger på en CNC maskin er rekkevidde, men på roboter er det vanligvis sammenheng mellom rekkevidde og løfteevne, som gjør at du ender opp med en overkill av løfteevne om du skal ha bra nok rekkevidde. Så svaret til hobbybruk er med andre ord: ikke bruk en vanlig ferdig robotløsning. Og å bygge en robot er vanskelig. Så bygg en vanlig 5-akse fresemaskin heller da. Mye lettere å styre (med 5 akser har man en finit løsning på akseposisjonene, på 6-akse roboter kan man ha uendelig løsninger for aksene og må kompansere) Endret 10. desember 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Greit, Jobber til dagelig med programmering av 4stk 3akse og 2stk 5akse fresemaskiner med unigraphics. Maskindeler og slikt går greit men trenger hjelp med elektronikken så vis noen er intresert i en byttehandel så si fra. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Han jeg kjøpte motorer og drivere av i statene har en del liggende av begge deler, så han setter sammen ei liste i løpet av uka hvis noen er interesserte. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Denne tråden må jeg få med meg *mine innlegg* Jeg har i over ett år fundert på om jeg ikke skal lage en, men har funnet ut at det er en tidkreven prosess og få ferdig. Den som er på lumenlab er laget av tre, noe som ikke egner seg til å maskinere ut deler av står eller andre harde materialer (siden man må kjøle ned med vann). Jeg likte den som Elektor har laget, siden den er av aluminium, og virker ganske grei og bygge. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
spesmek Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Er det noen som har prøvd å lage CNC maskiner her?F.eks. http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=5960 eller http://www.solsylva.com Fikk litt lyst å lage en sånn selv, men har ikke plass... Hverken til å lage eller til å oppbevare den... (Har lyst på stor garasje ) -C- 7274401[/snapback] Hei. jeg driver et automasjonsfirma, der jeg b.l.a driver med cnc maskiner o.l. Jeg ser at du funderer på løsninger til hobbybruk. jeg har lenge lekt med tanken om å sette sammen komplette sett for hobbybruk, basert på stepmotorer. eventuelt også en dyrere variant med servo.. delene kan jeg skaffe og kommer til å legge dette ut i nettbutikk.. om noen ønsker norske priser og beskrivelse av hva som behøves så ta kontakt på mail da jeg ikke vet om det tillates komersiell reklame her i forumet.. når det gjelder styringsbiten så kan det med fordel benyttes pc som kontroller, dette vet jeg av erfaring funker utmerket. jeg skaffer også interface mellom pc og motorkort.. dette kan også lages selv om du er litt loddekyndig.. bruk paralellporten om du bare trenger et enkelt opplegg med to tre akser.. når det gjelder programmvare så ta en kikk på turbocnc. (søk selv) som koster tre fire hundre norske så vidt jeg husker dette er meget enkelt å sette opp men kjører i dos, noe som ikke nødvendigvis er så dumt da det funker fint på 486DX eller bedre. da slipper du å ta ut superduperturbo maskinen i garasjen.. et annet alternativ som er bra er EMC2 fra LinuxCNC.org (søk selv her å) som er mer framtidsretet med backplot i bildet slik at du ser hva g-kodene dine blir før du freser til linuxvarianten er det også et hav av mulige smarte og mindre smarte programmtilegg (bruk hodet) som kan lastes ned, og dette er er på linuxvis gratis Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Hei. jeg driver et automasjonsfirma, der jeg b.l.a driver med cnc maskiner o.l. Jeg ser at du funderer på løsninger til hobbybruk. jeg har lenge lekt med tanken om å sette sammen komplette sett for hobbybruk, basert på stepmotorer. eventuelt også en dyrere variant med servo.. delene kan jeg skaffe og kommer til å legge dette ut i nettbutikk.. om noen ønsker norske priser og beskrivelse av hva som behøves så ta kontakt på mail da jeg ikke vet om det tillates komersiell reklame her i forumet.. Dette høres interessant ut - du har fått mail. når det gjelder styringsbiten så kan det med fordel benyttes pc som kontroller, dette vet jeg av erfaring funker utmerket. jeg skaffer også interface mellom pc og motorkort.. dette kan også lages selv om du er litt loddekyndig.. bruk paralellporten om du bare trenger et enkelt opplegg med to tre akser.. Hmm, blir du ikke veldig avhengig av at maskinen (PC'en) er rask nok da? et annet alternativ som er bra er EMC2 fra LinuxCNC.org (søk selv her å) som er mer framtidsretet med backplot i bildet slik at du ser hva g-kodene dine blir før du freser til linuxvarianten er det også et hav av mulige smarte og mindre smarte programmtilegg (bruk hodet) som kan lastes ned, og dette er er på linuxvis gratis 7566410[/snapback] Takk for tipsene! Endret 25. desember 2006 av tingo Lenke til kommentar
yngver Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hei. jeg driver et automasjonsfirma, der jeg b.l.a driver med cnc maskiner o.l. Jeg ser at du funderer på løsninger til hobbybruk. jeg har lenge lekt med tanken om å sette sammen komplette sett for hobbybruk, basert på stepmotorer. eventuelt også en dyrere variant med servo.. delene kan jeg skaffe og kommer til å legge dette ut i nettbutikk.. om noen ønsker norske priser og beskrivelse av hva som behøves så ta kontakt på mail da jeg ikke vet om det tillates komersiell reklame her i forumet.. Dette høres interessant ut - du har fått mail. når det gjelder styringsbiten så kan det med fordel benyttes pc som kontroller, dette vet jeg av erfaring funker utmerket. jeg skaffer også interface mellom pc og motorkort.. dette kan også lages selv om du er litt loddekyndig.. bruk paralellporten om du bare trenger et enkelt opplegg med to tre akser.. Hmm, blir du ikke veldig avhengig av at maskinen (PC'en) er rask nok da? et annet alternativ som er bra er EMC2 fra LinuxCNC.org (søk selv her å) som er mer framtidsretet med backplot i bildet slik at du ser hva g-kodene dine blir før du freser til linuxvarianten er det også et hav av mulige smarte og mindre smarte programmtilegg (bruk hodet) som kan lastes ned, og dette er er på linuxvis gratis 7566410[/snapback] Takk for tipsene! 7573260[/snapback] Hei. takk for mail, har ikke fått sett på den enda, gjør det når jeg kommer på kontoret.. Når det gjelder bruk av pc som kontroller så må man kjøre i realtime for å ha full tilgang til prosessoren, de programmene jeg nevnte sørger for dette. Jeg har selv en liten 3 akset fres på verkstedet med stegmotorer som kjører med turbocnc, på en gammel 486dx maskin. selv denne klarer jobben utmerket om man ikke har for store krav til fart. jeg kjører i dag med maks hastighet på 750mm/min. og har ingen problemer med å "home" alle tre akser sammtidig i denne farten. motorene har 400 steg pr runde og utveksling 2-1 på kulemutterskruer med 5mm stigning. om jeg skulle øke hastigheten noe nå så tror jeg faktisk det er motorene som blir for små, før prossesoren ikke lenger klarer å henge med. Men med EMC2 så kreves det nok en noe større maskin, for å ha kapasitet til å oppdatere skjermbildet samtidig.. men antar at de fleste moderne prosessorer fint klarer oppgaven (har ikke prøvd).. men ting på verkstedet i den virkelige verden har en tendens til å bevege seg langsommere en hva en moderne prosessor kan klare.. Jeg jobber for tiden med nye nettsider for firmaet mitt, der blir det også et forum for videre diskusjon rundt CNC. jeg legger ut link når sidene er oppe og går.. alle som har interesse for temaet er velkommen.. Lenke til kommentar
spesmek Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hei. jeg driver et automasjonsfirma, der jeg b.l.a driver med cnc maskiner o.l. Jeg ser at du funderer på løsninger til hobbybruk. jeg har lenge lekt med tanken om å sette sammen komplette sett for hobbybruk, basert på stepmotorer. eventuelt også en dyrere variant med servo.. delene kan jeg skaffe og kommer til å legge dette ut i nettbutikk.. om noen ønsker norske priser og beskrivelse av hva som behøves så ta kontakt på mail da jeg ikke vet om det tillates komersiell reklame her i forumet.. Dette høres interessant ut - du har fått mail. når det gjelder styringsbiten så kan det med fordel benyttes pc som kontroller, dette vet jeg av erfaring funker utmerket. jeg skaffer også interface mellom pc og motorkort.. dette kan også lages selv om du er litt loddekyndig.. bruk paralellporten om du bare trenger et enkelt opplegg med to tre akser.. Hmm, blir du ikke veldig avhengig av at maskinen (PC'en) er rask nok da? et annet alternativ som er bra er EMC2 fra LinuxCNC.org (søk selv her å) som er mer framtidsretet med backplot i bildet slik at du ser hva g-kodene dine blir før du freser til linuxvarianten er det også et hav av mulige smarte og mindre smarte programmtilegg (bruk hodet) som kan lastes ned, og dette er er på linuxvis gratis 7566410[/snapback] Takk for tipsene! 7573260[/snapback] Hei. takk for mail, har ikke fått sett på den enda, gjør det når jeg kommer på kontoret.. Når det gjelder bruk av pc som kontroller så må man kjøre i realtime for å ha full tilgang til prosessoren, de programmene jeg nevnte sørger for dette. Jeg har selv en liten 3 akset fres på verkstedet med stegmotorer som kjører med turbocnc, på en gammel 486dx maskin. selv denne klarer jobben utmerket om man ikke har for store krav til fart. jeg kjører i dag med maks hastighet på 750mm/min. og har ingen problemer med å "home" alle tre akser sammtidig i denne farten. motorene har 400 steg pr runde og utveksling 2-1 på kulemutterskruer med 5mm stigning. om jeg skulle øke hastigheten noe nå så tror jeg faktisk det er motorene som blir for små, før prossesoren ikke lenger klarer å henge med. Men med EMC2 så kreves det nok en noe større maskin, for å ha kapasitet til å oppdatere skjermbildet samtidig.. men antar at de fleste moderne prosessorer fint klarer oppgaven (har ikke prøvd).. men ting på verkstedet i den virkelige verden har en tendens til å bevege seg langsommere en hva en moderne prosessor kan klare.. Jeg jobber for tiden med nye nettsider for firmaet mitt, der blir det også et forum for videre diskusjon rundt CNC. jeg legger ut link når sidene er oppe og går.. alle som har interesse for temaet er velkommen.. 7576894[/snapback] Hmmm... ser ut som jeg postet siste innlegg uten å ha logget meg på med min profil.. siste fra "yngver" var nok fra meg.. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hmmm... ser ut som jeg postet siste innlegg uten å ha logget meg på med min profil.. siste fra "yngver" var nok fra meg.. 7577033[/snapback] Ingen fare - jeg (og sikkert flere) venter i spenning. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Mens vi venter, så fant jeg dette nettstedet: http://engraving.majosoft.com/ Der er det masse tips og forklaringer. Ihvertfall nyttig for meg som er nybegynner på dette området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå