salah Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Legevakt er ikke akkurat det som prioriteres mest nei. Da mamma hadde nyrestein så ble hun først sendt bort (!) av legevakta fordi de trudde hun var narkoman. Det finnes jo private legevakter rundt om kring i norge, men man må vel utifra med en fin rimelig sum som sikkert ikke Ola Nordmann har råd til å betale. Noen som sitter med oversikt på dette eller? 7273559[/snapback] Gikk inn til legen, prata med hun i 5 min pga jeg har depressive tanker og det kostet meg 200 kr. Jeg brukte bokstavelig talt 5 min. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Som sønn av to leger som jobber seg halvt ihjel blir jeg litt provosert av dette: Jeg er ikke ute etter noen personlig. Ikke engang vakthavende lege der vi var. Jeg forstår fullt ut hennes situasjon. Men jeg er irritert på systemet og helsemyndighetene generellt. Det kan umulig være så lite penger og så få leger i norge at man ikke kan ha mer enn èn lege på vakt for 50.000 mennesker på en lørdag. Eksempelet til trådstarter svarer seg jo også selv. Hvordan skal den ene legen ha mulighet til å hjelpe alle 10 samtidig? Hva med å prioritere litt? Hvorfor skal skrikende drittunger med flis i fingeren eller røde kinn konsekvent hoppe i køen foran folk med organbetennelse? Nei de må ikke det. Men gjør vanlige folk noe annet enn å jobbe 5 dager i uka da? Når man utdanner seg til lege må man forvente å kunne ha en uortodoks arbeidstid. "Joa, jeg er brannmann, men klokka er over fire så nå går jeg hjem." Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Som sønn av to leger som jobber seg halvt ihjel blir jeg litt provosert av dette: Jeg er ikke ute etter noen personlig. Ikke engang vakthavende lege der vi var. Jeg forstår fullt ut hennes situasjon. Men jeg er irritert på systemet og helsemyndighetene generellt. Det kan umulig være så lite penger og så få leger i norge at man ikke kan ha mer enn èn lege på vakt for 50.000 mennesker på en lørdag. Eksempelet til trådstarter svarer seg jo også selv. Hvordan skal den ene legen ha mulighet til å hjelpe alle 10 samtidig? Hva med å prioritere litt? Hvorfor skal skrikende drittunger med flis i fingeren eller røde kinn konsekvent hoppe i køen foran folk med organbetennelse? Nei de må ikke det. Men gjør vanlige folk noe annet enn å jobbe 5 dager i uka da? Når man utdanner seg til lege må man forvente å kunne ha en uortodoks arbeidstid. "Joa, jeg er brannmann, men klokka er over fire så nå går jeg hjem." 7282175[/snapback] I yrker som tjener samfunnets gang og funksjon i høy grad, må man forvente uortodokse arbeidstider. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Legevakt er ikke akkurat det som prioriteres mest nei. Da mamma hadde nyrestein så ble hun først sendt bort (!) av legevakta fordi de trudde hun var narkoman. Det finnes jo private legevakter rundt om kring i norge, men man må vel utifra med en fin rimelig sum som sikkert ikke Ola Nordmann har råd til å betale. Noen som sitter med oversikt på dette eller? 7273559[/snapback] Gikk inn til legen, prata med hun i 5 min pga jeg har depressive tanker og det kostet meg 200 kr. Jeg brukte bokstavelig talt 5 min. 7279821[/snapback] Og de 200 kronene er kun egenandelen for de 5 min. Kan tenke meg staten spytter inn 1k på det igjen, for det kalles vel "legetime"... Morsomt uttrykk egentlig. Jeg vurderer å skape mine egne uttrykk som f.eks. "MinDag", denne vare i 2 timer så kan jeg gå hjem fra jobb. "MinTime" varer i 20 min osv.. Lenke til kommentar
fal Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Når man utdanner seg til lege må man forvente å kunne ha en uortodoks arbeidstid. Klart det, men den arbeidstida er det ikke du eller noen andre som bestemmer. Det er arbeidsavtalen til legen som bestemmer det. Mener du at en lege som har avtale om å være på jobb fra mandag til fredag skal jobbe på en lørdag? Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 jeg nevner igjen at ingen leger har avtale om å jobbe mandag til fredag, de er pålagt å jobbe så å så mye i helger/helligdager osv. Eksempelvis annenhver helg (omtrent hele helgen). Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 De er pålagt å jobbe til ubekvemme tider ja... men de er vel neppe pålagt å jobbe overtid? Det er strengt tatt ikke lov. Så da ser jeg ikke problemet. De får gjøre jobben sin. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 jeg hadde tryna på moped, og hadde slått begge føttene, jupe sår og alt mulig. Kom meg bort til legevakta, og hinker bortover mot resepsjonen... Det første jeg sier er at jeg nesten ikke greier å stå på beina pga smertene, men fikk bare beskjed om å stå der å svare på en haug med dumme spørsmål. Så tilslutt spør hun meg om jeg har vondt når jeg står Så får jeg beskjed om at jeg kan gå å sette meg og fylle ut noe greier. Så går det ca 5 min, og jeg får hjelp. de ser på føttan mine, og bestemmer at jeg skal på røngten. Jeg får et par krykker og får beskjed om å stikke til den og den etasjen og dit og dit... jeg spurte om en rullestol, og om noen kunne følge meg dit, men fikk bare nei. Og måtte spørre folk på veien om jeg var på rett vei. Men ellers så gikk det greit. var også midt på dagen. Har også vert med da en kompis hadde fått ei glassflaske knust i hodet, og han blødde som f***. Han fikk litt papir, og beskjed om å vente til det ble hans tur. Jeg og en annen som var med, ble kastet ut. vi bråka ikke, vi bare satt der... det var også masse plasser ledige. Og da ble vi nødt til å sitte ute å fryse midt på natta... mens vi ventet. Men så skal en ikke kreve at en lege kan alt, eller kan ta masse pasienter på en gang... Men det kunne ha vert flere arbeidsplasser, og mere penger til sjukehusene, slik at pasienter slipper å vente lenge, og få feil diagnose... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Det kan vel umulig bare være pengene det står på... utenlandske leger står i kø for å jobbe i norge. Hvorfor kan de ikke hvertfall fungere som residenter og ta imot akutt syke mennesker, og få oversyn av en kvalifisert norsk(språklig og sertifisert) lege? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det som også er et problem er at etter man startet med fastlegeordningen er det mange leger som tar på seg for mange pasienter. Lenke til kommentar
Nemi2003 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Har egentlig ikke noen negative opplevelser med legevakt. verken her i oslo, eller stedet jeg kommer fra. Klarte å brekke albuen for noen år siden. Reiste på legevakta, og kom kjapt inn:) Flinke og hyggelige leger var det også men, at systemet kan forbedres mange plasser er det garantert ikke noen tvil om! Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Ja, har du fastlege og blir syk innen vanlig kontortid, så er alt i orden. Problemet oppstår om du blir syk på en tid på døgnet som er ubekvemmelig for legene. Lenke til kommentar
Metalhead Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg ble sendt vekk fra legevakten i sentrum (Bergen) fordi jeg hørte til en annen by-del Men heldigvis fikk jeg time hos legen min på timen nesten, hadden en blindtarm som var spruket med noe mere greier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå