Gå til innhold

Legevakter i norge... verdens rikeste land?

Anbefalte innlegg

Kona ble dårlig i dag. Nyrebekkenbetennelse. Vondt som f... dro rett på legevakta. Ble sittende der i over 3 timer for å få snakke med den ENE legen som var på vakt, og for å få et par resepter og noe smertestillende. Det var helt klin umulig å få noe hjelp før det var vår tur i køen. Til tross for at hun gråt og vred seg i smerte. Jeg ble regelrett forbanna og valset inn og kjeftet på både lege og sykepleier, for selv om jeg forstår at det ikke er deres feil, så er ventetiden på legevaktene i verdens rikeste land grufullt og umenneskelig lange... så lenge du ikke silblør eller har en skrikende drittunge har du ikke sjans på verdig behandling.

Ved siden av meg satt en kar som hadde blitt bitt i tommelen. Det rant dritt ut av såret, tommelen var dobbelt så tykk som vanlig, og manglet all følelse. Han måtte pent smøre seg med tålmodighet. Han gikk til slutt... til tross for at jeg insisterte på at han måtte ha umiddelbar behandling, noe jeg også varslet legen om. En forelder kom inn med et barn. Over 40 i feber. Måtte sitte og vente. Aner ikke hva som feilte de andre som var der... godt var det ingen som hadde det hvertfall.

Moren min kunne fortelle meg at slik har det alltid vært på norske legevakter. Hun satt for et par år siden i tre timer med brukket ben. Bestemoren min satt i 6 timer med sprukket blindtarm. Søsteren min satt for noen år siden i 5,5 time på legevakta med nyresten og skrek etter smertestillende som en stukket gris.

Hvorfor er det slik at i verdens rikeste land så går det ikke ann å bli syk i helgene? Jobber norske leger bare mandag-fredag? Må de på død og liv golfe i helgene? De som bemanner legevaktene i Oslo om natta og i helgene er i høy grad innvandrere fra asia og øst-europa.

Nei... jeg har fått bedre behandlig på offentlig sykehus i en fattig by langt nord i brasil enn det jeg ser folk her i landet får... det er direkte motbydelig at det ikke finnes ressurser nok til å organisere og ta imot akutt syke mennesker med store smerter og ubehag, men som kanskje ikke er kritisk skadet... og jeg tror ikke det er mange land i verden folk ville akseptert slik oppførsel.

Norge burde komme med en advarsel... "Welcome to norway. Don't get sick during the night, weekend, or public holidays." :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig.

Noen leger er verre, syns jeg.. Jeg hadde ekstrem indre ørebetennelse og ble sendt hjem med noen bittelitt sterkere enn paracett medisin og ble liggende i 3, merk 3, dager i en uhorvelig smerte helvette hvor selvmord virket som en befriende løsning. Var til samme legen hver av disse dagene, og ble likevell sendt hjem. Den andre dagen så det faktisk bedre ut inni der, ifølge henne. Til slutt ble jeg sendt til levanger sykehus i all hast, da var det så intenst smerte at jeg skalv i hele kroppen konstant, klarte så vidt å gå. Da vi kom på sykehuset og jeg ble sjekka av øre-nese-hals lege ble jeg innlagt på sekundet. Hadde det gått en dag til uten behandlig, hadde jeg måtte operere og hadde kanskje mistet all hørsel på det øret. Ble liggende i en uke med antibiotika rett i blodet, tre ganger om dagen.

Jippi for flinke norske leger(ikke alle) og norsk legevesen!

Lenke til kommentar

Legevakt er ikke akkurat det som prioriteres mest nei. Da mamma hadde nyrestein så ble hun først sendt bort (!!!) av legevakta fordi de trudde hun var narkoman.

Det finnes jo private legevakter rundt om kring i norge, men man må vel utifra med en fin rimelig sum som sikkert ikke Ola Nordmann har råd til å betale. Noen som sitter med oversikt på dette eller?

Lenke til kommentar

Ja, huff. Legevakter og ventetider på sykehus generelt er alt for lang, det som er veldig synd i dette landet er at staten heller tar penger fra sykhusene og gir dette til andre plasser, enn å gi mer penger til sukehus for å øke bemanning der og på legevakter rundt i landet; Storbyer burde avsoultt hatt mer bemanning og de tilfellere dere lister opp her er ekstremt, det skal ikke være mulig å gjøre slike feil, eller å la folk med slike lidelser vente så lenge.

Lenke til kommentar

Jeje, skulle på legevakta på en lørdag. Har prolaps i ryggen og diverse andre problemer med ryggen, skal etterhvert opereres.. Kom inn med krykker, men måtte fint bare komme meg hjem og ringe til dem for å avtale time for å få smertestillende.

Dette er legevakta, ikke legekontor.. Jeg er sikker på om jeg kom med skuddskade så hadde dem bedt meg gå hjem for å avtale time..

Lenke til kommentar

Maa vaere ganske store forskjeller fra kommune til kommune. Jeg har tre ganger fulgt folk paa legevakten om natta, og alle tre gangene har det vaert saa og si ingen ko. At det derimot finnes mange inkompetente leger er det lite tvil om. Virker som om det de faar alt for lite folger aa feildiagnosere pasienter.

Lenke til kommentar

En ting er at ventetiden kan være lang nok på "dagtid", men hvis du blir dårlig utenfor tidsrommet 8:30-15:30, kan du like gjerne vente til det er ille nok og ringe 113, hvis du har uflaks med timing/bemanning. Har vært en gang på legevakten hvor det gikk greit -da hadde jeg skåret meg inn til beinet i tommelen og mistet så mye blod at jeg fikk komme rett inn. Hadde jeg måttet sitte 3 timer i kø da, hadde jeg strøket med.

Lenke til kommentar

Som sønn av to leger som jobber seg halvt ihjel blir jeg litt provosert av dette:

Jobber norske leger bare mandag-fredag? Må de på død og liv golfe i helgene? De som bemanner legevaktene i Oslo om natta og i helgene er i høy grad innvandrere fra asia og øst-europa.

Problemet er underbemanning. Min mor har jobbet 2 år på et større sykehus i Oslo (som assistenlege som del av overlegeutdannelse), og måtte ofte jobbe 16 timer i strekk uten å få tid til matpause. Hun jobbet julaften, nyttårsaften, halve påsken og stort sett annenhver helg (i tillegg til alle hverdager). Nå nyter hun tilværelsen på et mindre sykehus hvor det er færre pasienter.

At det er i hovedsak innvandrere som tar på seg helgevakter er feil, men det er mange innvandrere som kommer til Norge fra øst-europa kun for å jobbe, og som dermed kun fokuserer på jobbingen og tar så mange vakter som mulig. Familien bor gjerne et helt annet sted.

Uansett, i Oslo er det alt for få leger på sykehusene, noe som fører til massiv overbelastning som igjen fører til at færre er villige til å ta selvmord ved å ta på seg flere vakter. En ond sirkel.

Eksempelet til trådstarter svarer seg jo også selv. Hvordan skal den ene legen ha mulighet til å hjelpe alle 10 samtidig?

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Jobber norske leger bare mandag-fredag? Må de på død og liv golfe i helgene?

Nei de må ikke det. Men gjør vanlige folk noe annet enn å jobbe 5 dager i uka da? Hvorfor skal man tvinge leger til å jobbe mer? De er ikke overmenneskelige desverre (eller heldigvis, kommer an på hvordan du vil se på det).

Lenke til kommentar

Satt 2 timer og 30 min med brukket arm og ventet på legevakten for et par måneder siden. Bruddet var ved albuen, og jeg kunne derfor bare bevege albueleddet ca 30° da jeg kom inn til legen. Røntgenbilder ble tatt, og legen konkluderte med at armen bare var forslått og at det han så på bildet bare var en 'artifakt' (husker ikke helt hva han sa det var, men det var i alle fall ingenting å bekymre seg over), og sendte meg derfor hjem.

Neste dag var ikke armen noe bedre. Og siden det ble heller plagsomt å ha en arm som jeg ikke kan bøye mindre enn 90° (prøv - du når ikke ansiktet ditt en gang) ringte vi ned til sykehuset igjen. Da hadde en røntgenlege sett på bildene og det hadde visst ikke vært noe tvil om at dette var et brudd. Så da var det rett ned på sykehuset og få gips.

Problemet er nok at legevakten ikke er den mest attraktive jobben blant legene. Derfor jobber sjeldent de beste legene der. Det er og vanskelig å være flink på så mange felt som en lege på legevakten trenger å være.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet på et forholdsvis stort sykehus som portør (triller pasienter mellom avdelingene) for noen år siden. En dag ramlet det inn en kar i resepsjonen. Han kunne nesten ikke prate, var ekstremt svimete og så døden nær ut. Jeg fikk ut av han at han hadde prøvd å ta livet sitt med en veldig stor dose forskjellige piller samt alkohol. Jeg fikk han med opp til akuttmottaket i etasjen over. Der ble vi henvist til legevakten før en eneste lege hadde fått høre hva som hadde skjedd. Legevakten lå i andre siden av bygget.

Jeg tok han med til legevakten hvor jeg gikk til resepsjonen og forklarte hva som hadde skjedd. Hun kastet et blikk på mannen og sa at han måtte fylle ut skjemaet og sitte og vente. Han klarte selvfølgelig ikke å fylle ut skjemaet selv, så jeg måtte gjøre det for han. Etter at vi hadde ventet en en times tid begynte han å svime av støtt og stadig, og jeg gikk igjen til resepsjonen og maste. Jeg krevde å få en lege til å se på han øyeblikkelig. Da legen endelig kom ble det hasteoppdrag tilbake til akuttmottaket...

Lenke til kommentar
Problemet er nok at legevakten ikke er den mest attraktive jobben blant legene. Derfor jobber sjeldent de beste legene der. Det er og vanskelig å være flink på så mange felt som en lege på legevakten trenger å være.

7279419[/snapback]

det er ikke slik at helgevakt er en jobb man kan velge å ha.

Alle jobber hverdager, og er pålagt å jobbe så å så mye helg (vi snakker tross alt om offentlig arbeidsgiver). Når du er assistentlege må du jobbe primærvakter (tilstede hele tiden) eller sekundærvakter. Det er imidlertid riktig at overleger (gjerne de mest erfarne) ikke har så mange primærvakter i helgene, men heller har tertiærvakter hvor de kan konsulteres hvis nødvendig.

Heldigvis er det i ferd med å bli bedre. Ettersom flere og flere leger klager til byråkratiet som styrer det hele og flere saker med forsømming av pasienter som følge av leger/kirurger som er på sin 18. time i vakten dukker opp, blir det gjort endringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...