Ståle Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Har en gammel 600MHz PII med 512MB RAM. Skal installere Debian/Fedora på den igjen etter at den har vært ute av "tjeneste" en stund. Jeg måtte ta ut HDD'en og reformatere den ved hjelp av en annen PC pga Linux installasjonen jeg hadde før klikket. Og det gikk greitt å formatere den. Så jeg satte den tilbake i 600MHz'en, og skulle starte opp.. Men det skjedde ingenting. Den røde lysdioden lyser hele tiden, for å signalisere at HDD'en arbeider. Men skjermer er svart som natten. Har ikke noe spess hardware i den. 64MB AGP skjermkort, 100MB LAN kort, 512MB RAM, 600MHz PII CPU, 10GB HDD, DVD og CD-brenner. (caps ) Noen som har vært ute for dette før? Endret 8. desember 2006 av Stale2k Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 POSTer PCen? (går gjennom bios greier og sånn) og er det noe operativ system på harddisken? Første gang jeg reformaterte PCen bruke jeg en dos program som tok med seg alt, inkludert windows, det tok en stund før jeg skjønte hva som var galt. I så fall må du installere windows på nytt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Dette høres ikke akkurat ut som en ny PC, for å si det mildt ... Har du sjekket om batteriet kan være gåent? (Det sitter vel en liten "knapp" på hovedkortet et sted.) Men den burde vel starte opp for det, bare med "tomt hode" ... Har du sjekket at alt sitter skikkelig nedi kontaktene sine, slot'ene sine, osv.? Lenke til kommentar
jaco Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg ville ikke akkurat lagt inn windows Xp på den maskinen der. Hvorfor ikke legge inn windows 2000 eller noe istedet? Noe som ikke krever så mye. Er jo ikke akkurat den skarpeste maskinen du har der. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) XP går "fint" det. Hadde det før. xD POST går fint, men når jeg trykker en tast for å "Starte opp fra CD" klikker den og gir svart skjerm. Kan det være skjermkort da? Siden jeg har jo bilde. Jeg har også prøvd å installere Fedora Core 5. Men med intet hell. Den får en feil rett etter jeg har startet installasjonen. "Install exited abnormaly" Fikk en annen feil nå. Oops: 0002 [#1] og nå fikk jeg enda en annen feil. Det er bare masse rare tegn. hmm kan CD'en være feilbrent? eller er det noe gale med DVD-rom'en? Endret 13. november 2006 av Indian Ink Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Prøv å kjøre den i en annen 32maskin igjen, i diskbehandlingen er det verktøy som kan slette gamle tabeller og kjør formatering samt set aktiv, tror filsystemet du har nå ikke er kompatibelt med NTFS som xp kommuniserer med. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 HMm.. nå har jeg holdt på å fikse den litt.. stappet disken inn i main PCen min, og kjørte Partition Magic og slettet/reformaterte alt på den. Når jeg satte den inni igjen, gikk det nesten å installere Debian. Men den bare låste seg. Jeg restartet PCen, og da gikk den litt lenger før den låste seg igjen. Jeg restartet, og nå ville den ikke starte engang. Jeg restatte CMOS, og da virket det litt igjen, men så låste PCen seg igjen. Jeg installerer med denne kommandoen: linux noapic men jeg vet ikke om jeg kan slå det av i BIOS. Jeg har et helt vanlig nettverkskort (ikke trådløst), men den ene gangen jeg kom helt til hvor jeg skulle connecte til en ftp for å laste ned de filene som Live CD'en trenger. Kan det være noe annet enn disken? Jeg kjørte en vanlig installasjon av debian, men da fikk jeg mange errors med mange 02 04 23 02 43 19 23 43 ... osv Og en gang, virket ikke DVD'rommen. Installasjonsprogrammet fant ikke filene på den. Vet jeg burde skaffe meg en ny server, men men.. Hvis det er noen som bor i Bergen og har et hovedkort for socket til en Pentium3 jeg kunne testet med så.. xD Lenke til kommentar
un1337 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Prøv og flash bios. (ta ut og inn igjen det "klokke" batteriet som ligger på h.k) Bruker som regel og rette opp slik små feil. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Prøv og flash bios. (ta ut og inn igjen det "klokke" batteriet som ligger på h.k)Bruker som regel og rette opp slik små feil. 7367020[/snapback] Flashe bios ved å ta ut batteriet og sette det inn igjen? :!: Den var ny. Reset CMOS mener du vel. Det har han jo allerede gjort. Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Har du prøvd en annen DVD/CD ROM i maskinen? Eller du kunne prøve en "rense cd"? Bare noen forslag. Lenke til kommentar
crazyfrog Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Har du flere HDD'er i maskinen ?? Prøvd med gode gamle "eliminasjons" metoden ?? Tipper det er cd/dvd spilleren som har tatt kveld. Prøvd og skifte den ?? Prøv med bare cd brenner, og ta ut dvd spiller. Har opplevd mye bug med instalasjon av gamle maskiner og dvd rom Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Jeg har bare en HDD i maskinen. Jeg har prøvd 2 forskjellige windows installasjons CDer, 2 forskjellige Fedora installasjoner og 1 Debain live CD, så jeg tror ikke det er det heller. Men, hvis det er DVD-rom'en som egentlig ikke virker. Ville den da installert sånn halvveis? Ville POST funnet den? Jeg prøve nå en gang med Live CD'en i brenneren og disconnected DVD-rom. Men da låser den seg når den søker etter hardware. Hvordan kan jeg flashe BIOS? Jeg vet ikke om jeg har en diskettstasjon jeg kan koble til. Eller trenger jeg det? Jeg hadde overklokket maskinen før. Til hele 606MHz! Rammen kjører på 133MHz nå, selv om en av chip'ene er recomended bare 100MHz xD Jeg hadde Fedora Core installert da, og den virket ok. Men da jeg stilte tilbake til 600MHz, klikket Fedora, og hele PCen.. Virket ikke å resette CMOS heller. Så jeg formaterte HDD'en, og så er jeg her. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Prøvde med en annen harddisk nå. Jeg testet at den virket på main PCen min, og formaterte den med PartitionMagic. Jeg slettet alle filsystemene altså, og så tenkte jeg at Linux automatisk vil legge inn sitt. Eller er ikke dette riktig? Jeg prøvde også å formatere den som "Unformatted", men dette hjalp ikke heller. =/ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 *bump* *Fjortentegn* Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 CD og DVD stasjoner kan gjre mye rart når de ikke virker. Det er ikke noen komponenter som er veldig varmme? Har du prøvd å kjøre memtest? Du skal ikke formatere harddisken som NTFS eller FAT, linux bruker noe annet, men det pleier den å klare fint i installasjon... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hmm. Jeg vet at linux bruker et annet fil system. Derfor bare slettet jeg filstrukturen på disken, så regnet jeg med at linux installasjonen ville formatere den som den ville. Tror ikke det er noen komponenter som er veldig varme, CPU viser 32 grader celcius i BIOS, så tror ikke det er noe problem. Jeg prøvde å installere Windows XP igjen, da fikk jeg BSOD (se bilde 1) Jeg søkte på google og fant ut at det kunne ha noe med minnet å gjøre. Så jeg tok ut alle utenom 1 minnebrikke. Da fikk jeg installert Fedora, jeg måtte prøve 2 ganger. For den hang seg første gangen. Se bilde 2. Endret 8. desember 2006 av Stale2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå