Apetiger Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Har prøvd litt linux, men ble faktisk veldig skuffet... Det var som å ta et stort skritt tilbake i forhold til windows... det meste var egentlig bare dårlige rip-off'er av programmer man får i windows, eller den samme programvaren... Dessuten var det mye vanskeligere å sette opp linux, man kunne ikke bare installere, sette i noen drivercder som installerer seg selv, og kjøre i gang... Har skjønt at linux er digg å bruke som server, fordi det faktisk kunne stå på i dagevis uten å bli treg, klikke og reboote... En annen ting er vel sikkerheten, men for å være helt ærlig har jeg aldri opplevd å få virus som faktisk gjør skade. Bare enkle som blir fjernet av antivirusen... Den vanlige bruker som sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Hvorfor skulle han/hun velge linux framfor windows, uten å tenke på at linux er gratis? Tråden blir vel stengt, men prøver meg Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg hadde lyst til og prøve Linux. Er enig med Apetiger med at det er tungvint og innstalere divere og sånnt. Sliter selv med og innstalere drivere til mitt trådløse netverkskort som dere kan se her Det er bare og hjelpe. Men det booter jo mye raskere og tar mye mindre ressurser en windows samtidig som det er grais... Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Noko spesielt du ønsker å oppnå med denne tråden? Les ut ifra det du skriv, at du trudde faktisk at du kunne setje deg inn i eit heilt nytt system i løpet av ein halvtime. Dum tankegang. Då dette ikkje gjekk heilt fint, så ga du opp, og laga denne tråden. Foreslår at du faktisk lærer deg korleis det skal gjerast, og returnerar med litt meir kunnskap. http://www.linuxguiden.no er ein fin båt. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Noko spesielt du ønsker å oppnå med denne tråden?Les ut ifra det du skriv, at du trudde faktisk at du kunne setje deg inn i eit heilt nytt system i løpet av ein halvtime. Dum tankegang. Då dette ikkje gjekk heilt fint, så ga du opp, og laga denne tråden. Foreslår at du faktisk lærer deg korleis det skal gjerast, og returnerar med litt meir kunnskap. http://www.linuxguiden.no er ein fin båt. 7272348[/snapback] Tenkte meg dette svaret... Jeg har prøvd det ca. en måneds tid.. BARE linux, ikke windows installert... Grunnen til at jeg lagde den er at hvis linux skal være så bra, så vil jeg vite hva det er, og ikke gå rundt å gå glipp av noe stort... Grunnen til at folk ikke konverterer til linux er sånne som deg... hvorfor ikke være litt grei å prøve å forklare litt hva som er bra? Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Den vanlige bruker som sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Hvorfor skulle han/hun velge linux framfor windows, uten å tenke på at linux er gratis?7272262[/snapback] For den som bare sitter på MSN. hører musikk og surfer på nettet, er det ikke så stor forskjell på en enkel linuxdistro som feks Ubuntu og WindowsMen på andre ting som f.eks spill har linux en lang vei å gå. Men det er jo egentlig ikke linux sin feil, snarere microsoft og spillutviklere Hadde jeg ikke brukt PC'en til å spille så mye som jeg gjør hadde jeg klart brukt linux, men Wine og Cedega er noe forbanna hærk men alt i alt er linux et godt alternativ til windows Lenke til kommentar
Solow Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Dessuten var det mye vanskeligere å sette opp linux, man kunne ikke bare installere, sette i noen drivercder som installerer seg selv, og kjøre i gang... 7272262[/snapback] De fleste driverne en trenger ligger jo i kjernen. Men er driverne vanskelig å innstallere er det jo hw-produsentens feil. Det var en gang da jeg skulle installere windows. Det jeg glemte, etter en del innstalleringer av div distroer, er at man måtte kjøre inn en haug med cd'er etterpå med drivere for hovedkort, nettverkskort osv - så jeg trodde det gikk noe feil og reinstallerte hele den langtekkelige greia... Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Noko spesielt du ønsker å oppnå med denne tråden?Les ut ifra det du skriv, at du trudde faktisk at du kunne setje deg inn i eit heilt nytt system i løpet av ein halvtime. Dum tankegang. Då dette ikkje gjekk heilt fint, så ga du opp, og laga denne tråden. Foreslår at du faktisk lærer deg korleis det skal gjerast, og returnerar med litt meir kunnskap. http://www.linuxguiden.no er ein fin båt. 7272348[/snapback] Tenkte meg dette svaret... Jeg har prøvd det ca. en måneds tid.. BARE linux, ikke windows installert... Grunnen til at jeg lagde den er at hvis linux skal være så bra, så vil jeg vite hva det er, og ikke gå rundt å gå glipp av noe stort... Grunnen til at folk ikke konverterer til linux er sånne som deg... hvorfor ikke være litt grei å prøve å forklare litt hva som er bra? 7272371[/snapback] Spar meg. Ser ikkje poenget i å forklare ein ting om kva som er bra og dårleg før du har forklart oss kva du vil bruke maskina til. Kva med å eksprimentere litt sjølv? Les litt dokumentasjon, prøve deg fram. Det er jo dette som er artig og lærerikt. Foreslår igjen at du les på linken eg gav deg, og ser på dei trådane som er sticky i denne kategorien. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Ser ikkje poenget i å forklare ein ting om kva som er bra og dårleg før du har forklart oss kva du vil bruke maskina til. Sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Vent litt.. det skrev jeg jo i sted! Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Har prøvd litt linux, men ble faktisk veldig skuffet... Det var som å ta et stort skritt tilbake i forhold til windows... Synd at Linux ikke passet for deg, Linux er ikke for alle. Dessuten var det mye vanskeligere å sette opp linux, man kunne ikke bare installere, sette i noen drivercder som installerer seg selv, og kjøre i gang... Dette varierer en del, jeg kan installere en hvilken som helst distro og alt av maskinvare blir funnet uten at jeg trenger å gjøre noe. Dette har såklart noe med at jeg velger maskinvare som fungerer 100% i Linux/Unix. Det meste av maskinvare fungerer i Linux, men dessverre så er det fremdeles noe problemområder, spesiellt trådløst. Den vanlige bruker som sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Hvorfor skulle han/hun velge linux framfor windows, uten å tenke på at linux er gratis? Vet ikke. Folk får bruke det de liker best. Om det er Windows, MacOS eller Linux. Endret 12. november 2006 av olear Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Vent litt.. det skrev jeg jo i sted! Skriver du alltid om deg selv i inndirekte flertall med ubestemt kjønn? Om du bruker Ubuntu vil easyubuntu klargjøre så og si alt for å se film, Firefox og Gaim er ferdig installert fra første stund. Så du burde egentlig være ferdig med oppsettet av din maskin etter veldig kort stund Endret 12. november 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Den vanlige brukeren som du nevner burde absolutt vurdere linux, og da mener jeg en ordentlig brukervenlig og nybegynervenlig linuxdistro. Ikke den mest geeky og avanserte. Spør du meg så finnes det bare noen veldig få sånne brukervenlige distroer. Tenker først på Ubuntu og så Suse, Fedora og kanskje også Linspire/Freespire. De eneste situasjonene hvor jeg ikke med hånda på hjertet kan anbefale Ubuntu er vis man virkelig er avhenging av flere spesielle windows-only programmer. Er liksom ikke noen vits å bytte til linux bare for å måtte stresse med windows-emulering og virtualisering. Eller vis man er reinspikka gamer. Det at man ikke bare kan putte i en driver-CD og innstalere er jeg litt enig med deg i det er litt dumt ja og skyldes jo at verden rundt er best tilpasset windows, men skyldes også at masse driver-CD'r ikke er nødvendig da veldig mye følger med linux-kjernen og veldig mye ligger i pakkesystemet til distroen. Men vis du skulle oppleve det som etterhvert har blitt veldig sjeldent: At begge har slått feil og du står med maskinvare som du ikke får til å fungere så er det litt kjipt. Det finnes jo alltids en løsning, men den innebærer gjerne mer avanserte operasjoner. Funksjonaliteten som finnes i en moderne linux-distro får windows til å se ut som en vits. Prøv å sammenlige KDE eller GNOME med Windows-skrivebordet f.eks. Programvaren er jo stort sett veldig bra, og det følger jo tilogmed en KOMPLETT pakke så man slipper å innstalere alle programmene som trengs hver gang man har innstalert Windows (noe som har en tedens til å trenges ofte) Grunnen til at jeg er så glad i linux/Ubuntu er pga. effektiviteten, jeg arbeier 3 ganger raskere på Ubuntu enn WIndows. Og det er heller ingen ulempe at produsenten ikke ønsker å presse deg for mest mulig penger men derimot kun ønsker å gi deg best mulig programvare. Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ser ikkje poenget i å forklare ein ting om kva som er bra og dårleg før du har forklart oss kva du vil bruke maskina til. Sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Vent litt.. det skrev jeg jo i sted! 7272411[/snapback] Fair enough. Les her om programmer til linux som du kan bruke til tinga du nemnte: http://www.linuxguiden.no/index.php/Daglig_bruk Etter mi mening er det betre å prøve seg fram med diverse ting, og heller spør etterpå om det er ting ein lurar på eller treng hjelp til. Du finn fort ut om dette er noko du vil satse på, eller ikkje. Vi her inne kan ikkje bestemme det for deg. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) 7272439[/snapback] Forklarer ikke tittelen hva den går ut på? Jeg gir opp.. steng den Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Den vanlige bruker som sitter på msn, surfer litt internett, ser en film eller to, hører litt på musikk... Hvorfor skulle han/hun velge linux framfor windows, uten å tenke på at linux er gratis? 7272262[/snapback] Om man kun gjør det på maskinen, er det jo enda mer grunn til å velge Linux. Jeg installerte skjermdrivere og codecs for video på Ubuntu (som jeg bruker) på noen få strakser, via en utility som heter Automatix. Trengte ikke å bruke terminalen, det gikk helt av seg selv. (Måtte dog installere Automatix via terminal, men det står utførlig hvodan man skal gjøre på Ubuntus forum). Klient for MSN og media playere kan man lett installere (men det er allerede installert ett sett på Ubuntu fra før), men siden Linux ikke er en blåkopi av Windows, så finnes ikke alt på samme stedet. Man må bare lese litt dokumentasjon eller spørre om hjelp for å finne ut av det. Jeg klarte det, regner med andre kan også i så fall. Ubuntu var mitt andre steg inn i Linux verden, hadde kun forsøkt å bruke Red Hat for noen år siden, uten at det gikk noe bra. Men nå føler jeg jeg har kontroll. Endret 12. november 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
................... Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det er faktisk ikke så jævlig tungt som dere skal ha det til. Windows er faen meg noe av det mest tåpelige drittet jeg noengang har kjørt. Virus, klikker hvis man kjører to programmer samtidig,etc., etc.. For meg var det et veldig langt skritt når jeg først kom til Linux. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Dessuten var det mye vanskeligere å sette opp linux, man kunne ikke bare installere, sette i noen drivercder som installerer seg selv, og kjøre i gang... Driver-cder er ofte et voldsomt slit, om man i det hele tatt finner dem igjen den dagen man trenger dem. I det hele tatt *HATER* jeg alt som er av proprietære drivere, og hva gjør du når det kommer en ny versjon av windows? Kjøper ny hardware med nye drivere? Nei, forhåpentligvis så gidder produsenten å mekke nye drivere, men det skjer dessverre ikke alltid, og driverne som følger med windows har vært av variabel kvalitet, f.eks skjermkortdrivere som bare støtter veldig lave oppløsninger og ikke 2d-aksellerering en gang (har riktignok blitt bedre med tiden). En annen teit ting med windows er at de aller fleste drivere krever reboot, både om skal installere, fjerne eller oppdatere dem. Mens i linux er drivere implemetert som dynamisk loadbare kernelmoduler som kan både loades og unloades med en kommando, uten reboot. Uff, så mye stress det er med windows En "morsom" sammenlikning er å ta en fresh install av windows+ms office, sammenliknet med f.eks Ubuntu (og OpenOffice som følger med). Med sistnevnte går hele installasjonen lynraskt, og du har da et temmelig ferskt og oppdatert system. Mens i windows tar installasjonen mye lengre tid + at andre programmer må installeres separat med ulike rutiner. Også har du alt styret med installasjon av drivere og oppdateringer til windows, office osv. Legg til en haug med rebootinger, også har du til slutt et nogenlunde oppegående windows-system. Endret 12. november 2006 av Langbein Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) men Wine og Cedega er noe forbanna hærk Å få spill til å funke i Wine/Cedega er en kunst for seg selv, dessuten du kommer til å svime av når du får vite hvor vanskelig det er å lage slik applikasjoner... Endret 13. november 2006 av roberth1990 Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) men Wine og Cedega er noe forbanna hærk Å få spill til å funke i Wine/Cedega er en kunst for seg selv, dessuten du kommer til å svime av når du får vite hvor vanskelig det er å lage slik applikasjoner... 7273358[/snapback] Joda, jeg forstår at det er vanskelig å lage slike applikasjoner, men jeg syns det å konfigurere Wine/Cedega var unødvendig tungvint. Det er iallefall min mening Eneste spillet som jeg fikk til å funke under Ubuntu var Quake4 som bare trenger en linuxpatch, flinke id-software Men det er jo spillprodusentene og microsoft sin feil at spill ikke utvikles så mye til linux Endret 13. november 2006 av Sapphire56 Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 hvorfor? gratis, frihet, raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg