Gå til innhold

Krav på lånekamera ved feil på mitt proffkamera?

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg reiste denne helgen for å fotografere på Cup-finalen i Oslo.

Med meg så hadde jeg med mitt Canon 1DIIn.

Det viste seg på lørdag at jeg hadde problemer med stripestruktur på bildene ved ISO 800 og oppover, så jeg reiser til Foto&Video i Møllergata.

Der får jeg beskjed om at kamera må leveres inn og repareres da dette ikke er holdbart/og skal ikke være slik på et 1DIIn.

Rep. ville ta ca 2 uker opplyser de.

Da jeg så ber om et byttekamera for at jeg fortsatt skal kunne utføre de tjenester jeg gjør med dette kamera, så får jeg beskjed om at de ikke har noe kamera som de kan låne meg i denne kategorien.

Jeg forteller de at jeg mener jeg har krav på det, noe jeg mener Stephen hos JP har sagt tidligere.

Men nei, da svarer de at vi godt kan krangle om det!

Enden på visa er at jeg blir forbannet over dårlig service, og går derfra med mitt defekte kamera.

Hva er det loven sier om dette, og er jeg urimelig da jeg krever tilsvarende 1DIIn i byttekamera?

Mvh

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det kommer vel ikke ann på utstyret om du får låne kamera eller ikke.  :hmm:

7272184[/snapback]

Er ikke det som er poenget mitt!

Poenget er at folk med 1DIIn som regel er næringsdrivende og taper penger da de må ha sitt kamera på reparasjon.

Om man har et 1DIIn så hjelper det ikke stort med et IXUS som lånekamera.

Lenke til kommentar

Poenget er naturligvis ikke om mannen skal få lånekamera, men om han skal få ett i samme klasse.

Forbrukerkjøpslovens §30 sier "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Spørsmålet er mao. om du som forbruker har et rimelig behov, sett i forhold til den kostnad det påfører selger å sprette forseglingen på en splitter ny 1D. Med tanke på hva noe slikt koster butikken, så må det være noe vesentlig ved 1D'en som ikke feks en 350D eller 20D kan gjøre for deg.

Husk forøvrig at forbrukerkjøpsloven dekker forbrukerkjøp. Som næringsdrivende (mao hvis du ikke har betalt moms for kameraet) er du ikke dekket. Da kommer den gamle kjøpsloven fortsatt til anvendelse, om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Hei dere.

Det viste seg på lørdag at jeg hadde problemer med stripestruktur på bildene ved ISO 800 og oppover, så jeg reiser til Foto&Video i Møllergata.

Der får jeg beskjed om at kamera må leveres inn og repareres da dette ikke er holdbart/og skal ikke være slik på et 1DIIn.

Da jeg så ber om et byttekamera for at jeg fortsatt skal kunne utføre de tjenester jeg gjør med dette kamera, så får jeg beskjed om at de ikke har noe kamera som de kan låne meg i denne kategorien.

Jeg forteller de at jeg mener jeg har krav på det, noe jeg mener Stephen hos JP har sagt tidligere.

Enden på visa er at jeg blir forbannet over dårlig service, og går derfra med mitt defekte kamera.

Hva er det loven sier om dette, og er jeg urimelig da jeg krever tilsvarende 1DIIn i byttekamera?

Mvh

S

7272150[/snapback]

Med de tjenester du gjør - mener du da oppdrag, freelansing og lignende?

Da dekker ikke forbrukerkjøpsloven deg, men kjøpsloven - og kjøpsloven gir deg ikke krav på låneprodukt.

Dersom du tenker på fritidsbruk, så har du krav på låneprodukt - så lenge det ikke medfører en vesentlig kostnad for butikken. Med andre ord tenker jeg du har krav på å låne et vanlig kompaktkamera, slik at du får tatt vanlige bilder enn så lenge - dette er ikke en stor kostnad for butikken, og du har mulighet til å benytte grunnfunksjonene til tingen du har levert inn.

Men slik jeg leser ditt innlegg har du ikke krav på låneprodukt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

7272184[/snapback]

Poenget er at folk med 1DIIn som regel er næringsdrivende og taper penger da de må ha sitt kamera på reparasjon.

7272223[/snapback]

Hvis du har foto som yrke så tar du vel ikke med deg kun et kamerahus på jobb...

Lenke til kommentar
Hei dere.

Mvh

S

7272150[/snapback]

Med de tjenester du gjør - mener du da oppdrag, freelansing og lignende?

Da dekker ikke forbrukerkjøpsloven deg, men kjøpsloven - og kjøpsloven gir deg ikke krav på låneprodukt.

Dersom du tenker på fritidsbruk, så har du krav på låneprodukt - så lenge det ikke medfører en vesentlig kostnad for butikken. Med andre ord tenker jeg du har krav på å låne et vanlig kompaktkamera, slik at du får tatt vanlige bilder enn så lenge - dette er ikke en stor kostnad for butikken, og du har mulighet til å benytte grunnfunksjonene til tingen du har levert inn.

Men slik jeg leser ditt innlegg har du ikke krav på låneprodukt i det hele tatt.

7272346[/snapback]

Nei, da har jeg nok ikke det...

Da får jeg ringe Serviceproffen i morgen og høre om de har noe til utlån.

Mulig jeg har krav på noe da jeg er CPS-medlem..?

Lenke til kommentar

7272184[/snapback]

7272223[/snapback]

Hvis du har foto som yrke så tar du vel ikke med deg kun et kamerahus på jobb...

7272502[/snapback]

Nei seff ikke. Men 5D som jeg har ekstra yter så dårlig hastighet.

S

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å ta direkte kontakt med serviceproffen selv, og høre hva som skal til for at de hastereparerer kameraet ditt. Kan hende du må betale noe for dette - men er du næringsdrivende og avhengig av kameraet ditt så er det kanskje verdt det?

7272615[/snapback]

Har nå vært i kontakt med Serviceproffen.

Det de sier er at jeg har krav på tilsvarende kamera om det tar mer enn 3døgn å reparere, men siden jeg er medlem av Canon Professional Service så har jeg krav på å få reparert det innen 24t.

De skulle også der undersøke om de kunne skaffe meg et 1DIIn kamera til låns.

Edit:

Serviceproffen stilte opp!

Serviceproffen ringte etter et par timer og sa at de hadde funnet et Canon EOS 1DIIn som jeg kunne få låne mens de reparerte mitt kamera.

Så nå er mitt levert og jeg har samme kamera som er lånt derfra.

De skulle sette en teknikker på mitt kamera allerede i dag siden jeg er medlem av Canon Professional Service (CPS).

Serviceproffen fortalte meg at man har krav på lånekamera om rep. tar lenger enn 3dager.

Som medlem i Canon Professional Service (CPS) så har man krav på at de begynner å rep. innen 24timer.

Så alle som har to stk proffhus + 3stk L-objektiver burde melde seg inn der.

Takk for mange svar på dette.

Mvh

Ståle

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Jøss - det må jeg si, rimelig fin utvidet garanti fra serviceproffen/canon det der
Det er Canon som har denne "garantien", eller medlemsfordelen som jeg vil kalle det. ServiceProffen og Camera&Videoteknikk er to uavhengige verksteder som er godkjent av Canon for å utføre service og PRO-service på Canon's produkter.

Men så bruker man jo som proff litt mer penger på utstyr enn menigmann...
Som det står hos Canon:

Those who wish to become a CPS member must meet the following minimum equipment ownership requirements:

- Two Professional AF Canon SLR bodies

- Three Canon L series lenses

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...