McBitch Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Snakk om generalisering EvenT. Lenke til kommentar
password Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Altså, jeg kan forstå at folk som ikke liker smaken av kjøtt er vegetarianere, men når de bruker argumenter som; "Det er ondt å ta liv av, og spise dyr" så syns jeg bare det blir for dumt, andre dyr har spist kjøtt i flere tusen år, med andre ord - det er helt naturlig. 7287535[/snapback] Det er helt riktig. Men mennnesket er vel den "rasen" som er den sterkeste/klokeste, vi lever på mer enn bare innstinkt. Vi har altså per idag flere muligheter enn det f. eks. en ulv har, fra sitt ståsted. Det er opp til hver enkelt å gjøre og leve på den måten de vil, men vi kan ikke sammenlikne "menneske-som-spiser-fabrikkokse" og ville dyr som spiser andre dyr. Den kjøttindustrien vi har i dag er sannsynligvis ingen del av det opprinnelige økosystemet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Snakk om generalisering EvenT. 7287701[/snapback] Jeg bare generaliserer tilbake Password: Var ikke spesiellt siktet til deg, eller noen andre her inne. Kun min erfaring av noen vegetarianere. Kjenner noen som ser på kjøttetere som barabren og ur-mennesker Grunnen til at flere og flere blir vegetarianere er nok også det at det kommer mye god vegetarmat (eksotisk frukt, ris, pastaretter o.l.) fra utlandet, slik at det er mer å velge i. Lenke til kommentar
password Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Grunnen til at flere og flere blir vegetarianere er nok også det at det kommer mye god vegetarmat (eksotisk frukt, ris, pastaretter o.l.) fra utlandet, slik at det er mer å velge i. 7288630[/snapback] Ja det er lettere å være veggis idag, med alle de importerte varene vi har tilgang på. Hadde nok aldri orket 1,5 år som vegetarianer og levd på poteter og gulrøtter...Men allikevel gikk jeg vedig lei, det endte med at jeg nesten ikke spiste, så da satte jeg tenna i kjøttet igjen. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 mange rare argumenter her og de fleste av disse fra kjøtteter, men nok om det. Vegetar/vegan er et valg, enkelt og greit. hvorfor er individuelt; for noen er det et helsespørsmål, for andre et moralsk spørsmål. for mange (meg) så ligger ikke argumentet ved at det er umoralsk å spise kjøtt, selv om jeg ganske enkelt kan gjøre det også, men til det umoralske ved kjøttindustrien - drepe dyr for kjøtt. jeg vil tro de fleste er imot pelsindustri - så hvorfor er vanskelig å trekke paralleller? anngående det at mennesker ikke har tenner/emalje egnet for kun å spise grønt er falsk, iom at det er sammenlignet med andre drøvtyggere. hovdyr f.eks har tenner som er mer egnet, ja, men så må disse også forholde seg til grus, sand og skitt i maten også og sist jeg sjekket så er det få mennesker som ønsker sand i salaten sin. videre så er det argument for hykleri som jeg ikke er blind for. jeg spiser egg, honning og meieriprodukter...og gelé. jeg har skinnstol og bruker gillette og andre produkter som testes på dyr. det er vanskelig å isolere seg totalt fra dyreverden...å ikke spise kjøtt, er et veldig lite valg Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Melk er egentlig ikke noe vi voksne mennesker skal ha i oss. Det er for unger etter fødsel, og mange mener det blir feil å fortsette å drikke melk videre i livet. Men idag er det så vanlig at det ikke blir tenkt over. Veganer, såvidt jeg vet, bruker null og nada fra dyr. Selv ikke ull fra sauer. 7280735[/snapback] Faktisk så er vår evne til å bryte ned melkesukkert i voksen alder en av menneskehetens største utviklinger. Genet som gjorde dette mulig er det genet som har spredd seg raskest igjennom den mennesklige befolkingen noen gang. Så det blir iallefall feil å si at det bare er for barn. Men hva grunnen er til at enkelte ikke vil ha i seg melk forstår jeg ikke helt. Er det fordi en mener dyrene blir utnyttet? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det er en gankse stor del av befolkningen som ikke tåler melk. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Ja. Som med andre gener er ikke dette perfekt. Og store deler er vel å ta litt i, ca 3% er det vel. Er litt mer blant folk som kommer fra andre verdensdeler. Eller det blir vel feil å skylde på genene. Er det de eller noe annet som gjør at folk ikke tåler laktose? Endret 15. november 2006 av Veritas_ Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 melk er ofte usunnt i tilfeller, med annen mat= tung fordøyelse, magegass, råtning og dårlig ånde, melkesyre. er noe med det. for mye kalsium melk alene er sunt. som fra brystet. Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 OT; Om du er kokk eller noe pizzafordi? Ser du vet så mye om mat, lagde også en pastasaus du skreiv oppskriften på engang, knallgod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå