Bautastein Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Hmm, vegetarianere er ikke det slike som har rastafletter, røyker hasj, går med grønne klær, aldri barberer seg under armer (kvinner) og lar det meste gro? Lenge leve fordommer! 7278218[/snapback] hehe, trodde fordommene var syltynn, snurpete, samfunnsengasjert singel jente som bor i storby? Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Åja, kanskje det... Mulig jeg blander med noe annet, kanskje det er veganere jeg blander med? Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 hvorfor er du vegetarianer? er det fordi du synes det er ekkelt å spise døde dyr? (ettersom det ikke virker som om det er sunnhets-aspektet som er viktig for deg, og du spiser egg, så det å synes synd på dyrene heller ikke er tingen) 7278206[/snapback] Jeg spiser ikke ting jeg syntes er ekkelt, det vil si alt kjøtt og tomater og litt til Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) hvorfor er du vegetarianer? er det fordi du synes det er ekkelt å spise døde dyr? (ettersom det ikke virker som om det er sunnhets-aspektet som er viktig for deg, og du spiser egg, så det å synes synd på dyrene heller ikke er tingen) 7278206[/snapback] Jeg spiser ikke ting jeg syntes er ekkelt, det vil si alt kjøtt og tomater og litt til 7278725[/snapback] jepp det var det jeg trodde:) jeg synes nesten dette er den mest legitime grunnen til å være vegetarianer. Jeg kan se for meg en sperre mot å spise dødt dyr (dersom man sammenlikner med menneskekjøtt), jeg er takknemlig for at jeg ikke har denne sperren Endret 13. november 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
lamial Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg er veganer. Jeg spiser ikke kjøtt, egg eller melkeprodukter. Jeg er det fordi jeg er glad i dyr, og for meg blir det da veldig feil å bruke dem som mat! Jeg driter i hva alle andre spiser, og jeg ser ikke på meg selv som noe bedre enn andre. Kan også si at jeg er veldig glad i mat, og det er utrolig mye å velge i selv om man er veganer. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Kjenner en som er blitt vegetarianer fordi tanken på kjøtt gjorde henne kvalm. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg er veganer. Jeg spiser ikke kjøtt, egg eller melkeprodukter. Jeg er det fordi jeg er glad i dyr, og for meg blir det da veldig feil å bruke dem som mat! Jeg driter i hva alle andre spiser, og jeg ser ikke på meg selv som noe bedre enn andre. Kan også si at jeg er veldig glad i mat, og det er utrolig mye å velge i selv om man er veganer. 7280351[/snapback] kan du forklare hvorfor veganere ikke spiser/drikker melkeprodukter? er jo ikke noe dødt dyr i de. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Melk er egentlig ikke noe vi voksne mennesker skal ha i oss. Det er for unger etter fødsel, og mange mener det blir feil å fortsette å drikke melk videre i livet. Men idag er det så vanlig at det ikke blir tenkt over. Veganer, såvidt jeg vet, bruker null og nada fra dyr. Selv ikke ull fra sauer. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) noen sier kroppen er laget for å være vegetarianer, mesteparten av dyr er vegetarianere, det har noe med tennene å gjøre og lengden på tarmene. noen mener mennesker har 3 sorter tenner, også til å rive kjøtt. kjøtt er 50% sunt/usunt, kommer ann på file`et. og restkjøtt. Så tar det 3-7 dager å fordøye, vegetarmat tar kort tid å fordøye, så når det er tungt fordøyelig så stresser kroppen og bruker mye energi i from av det en spiser for å forbrenne det den spiser. så i utgangspunktet trenger en mindre mat for å brenne mat hvis en er vegetarianer. det finnes linser, bønner og nøtter som tar proteindelen, i tilleg har du melk og egg. hamburger, filet, lasagne, pizza, steik, "fiskepudding" bare med tofu-smaker helt likt. En del smaker bedre og gir like mye protein om ikke mer, så problemet er der ikke. Det er tilgjengeligheten, kan være vanskelig å lage. Mange spiser feil, bare salat og hermetikk. vegetar= bedre helse i nuet, føl deg bedre i nuet. kjøtt har ofte adrenalin og mye giftstoffer som påvirker humøret, flyten, viljen, tanken. i form av at det kan ha en sløvende stressende effekt. Det betyr at det skal være lettere å spise vegetarmat, f.eks. kjøtt, sterke krydder, salt, chili, alle løk, sigaretter, alkohol, coffein. men er egentlig noe annet igjen enn det du spør etter. kjøtt=50hz vegetar=1000hz whats your frequency? Endret 14. november 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Vell, noe av greia er jo at:Faar aa faa 1 kg kjott trenger du 10 kg planter. Hvis en ku skal produsere 10 kg kjott, trenger kua aa spise 100kr planter. Saa hvorfor gaa omveien, naar mange paa jorda har faar lite mat osv. 7273448[/snapback] Jaha? hvor har du dette fra? 7273457[/snapback] hvis du har 10000 mål jord, så kan du velge om du skal plante f.eks soyabønner og lage soyaburgere av dem, eller ha kuer på marka som spiser konstant voksende grass. kildene får du finne selv, men i teorien så skal en få mer soya-burgere enn ku-burgere. Kua tar noen år, soya bønner noen måneder. noen spiser kjøtt og går på jobb. noen spiser kjøtt og tar syre. noen spiser vegetarisk og går i kloster. Det er noe filosofisk ofte bak det å være vegetarianer, i mange tilfeller. Poenget folk som spiser kjøtt, spiser veldig begrenset. kansje grandiosa og kjøttdeig. det finnes mye bønner, linser og nøtter etc, så å tilsette det i kosten, er det feil kansje? idiotisk? dumt? vegetarmat er kult, godt etc. alle spiser det hver dag. corn-flakes er vegetarmat, chips pommes frites cola grøt kan du meksikansk kjøkken så vet du hva du snakker om når det gjelder taco, 400gram gilde, 12 shell og salsa er ikke meksikansk kjøkken. derimot til tross hva mange veggiser sier, så havner en god del folk i ubalanse av å gå den veien. så det å spise et par vegetariske middager av og til, med ingridienser du aldri ville spist ellers, funker bra. Endret 14. november 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
lamial Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor vegetarianere skal få så mye kritikk!? Det er da vår sak hva vi spiser, og de fleste av oss prøver ikke å "misjonere". Hvorfor er det så dumt å være vegetarianer og være bevisst på hva vi spiser? Dette provoserer meg. Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Broren min leste litt om hvordan pølser ble laget, han er fremdeles vegetarianer. :!: Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Skjønner ikke hvorfor alle vegetarianere skal prøve å prakke "troen" sin over på andre. Hvis de ikke liker kjøtt, skal de selvfølgelig slippe. Jeg liker ikke tomater og spiser derfor heller ikke tomater, men jeg driver ikke å bruker en hver anledning til å forklare hvor mye bedre det hadde vært å dyrket korn i stedet for tomater på jordene. Synes ikke soyaburgere er så gode heller, smaker ikke like godt som "orginalen" Edit: Jeg vet også hvordan pølser lages, men det er godt - så jeg spiser det Endret 14. november 2006 av EvenT Lenke til kommentar
drall Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Vegetarianere spiser som de gjør fordi de tror det gjør dem til moralsk opphøyde skapninger, i skjeldne tilfeller fordi de tror at kjøtt ikke er sunt. De er med andre ord enten oppblåste drittsekker eller misforståtte idioter. 7272709[/snapback] Ja! Haha! Akkurat som folk som gjør gode gjerninger. Blærete tullinger. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 converting vegetarians Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har ikke noe imot vegeterianere/veganere. Men jeg skjønner rett å slett ikke hvordan man klarer seg uten kjøtt med tanke på "velvære". MEN, nå skal jeg kanskje ikke si noe, for jeg har for noen år siden funnet ut at jeg ikke tåler sukker(fruktosemalabsorbsjon-google it). Så nå spiser jeg nesten ikke sukker i det hele tatt (en og annen fredag), og jeg har fått endel spørsmål om hvordan jeg klarer d. Det er litt snakk om avvennings sak. Etter 2 måneders tid uten sukker, har jeg ikke så veldig lyst på d uansett (bortsett fra når jeg er skikkeli sulten). Det er nok en del folk som ikke klarer å se for seg . Men jeg syns fortsatt sukker er godt når jeg spiser d, så jeg skjønner ikke vegeterianere/veganere sånn 100%. Men jeg kjenner en kar som er skikkelig glad i kjøtt. Men som aldri spiser d fordi fettet er usunt. Derfor spiser han fisk og kjøtt fra sel og hval istedenfor (noe som er like godt). Da får han i seg umettet fett (med cis-fettsyrer) istedenfor mettet fett. Stakkars kar . Han spiser kun kjøtt 4-5 ganger i året. Lenke til kommentar
password Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) - Mennesket har spist kjøtt i tusenvis av år, som dyrene. Hvorfor skulle det plutselig bli umoralsk å spise kjøtt? En gjenganger av tidenes dårligste argument på flere områder; Altså det man har gjort i mange-mange år er det riktige... Verden utvikles stadig, vi får stadig ny informasjon og blir klokere, og blir i større grad i stand til å se alternativer. Heldigvis er ikke verden i dag kun basert på hva som har blitt gjort tidligere. Men nok om akkurat dette. Jeg har idag f.eks valget mellom å spise en vanlig Grandiosa, og en Quattro Formaggio, som ikke inneholder kjøtt. Hvorfor skal det være nødvendig at et dyr skal lide i et visst antall år, for så å bli transportert til slakteriet under elendige forhold, hvor en relativt stor prosentandel av dyrene dør, og tilslutt få en spiker i panna,slik at jeg skal få noen usle og smakløse skinkestrimler på pizzaen min? Å sammenlikne dyrehold for 200 år siden og idag lar seg ikke gjøre. Det er to vidt forskjellige verdener. Kjøttindustrien idag er en forferdelig business, hvor dyr raskest mulig skal bli størst mulig, på minst mulig areal osv. osv. Dette er hovedgrunnen til at jeg var, ja, jeg VAR veggis i 1,5 år. Idag spiser jeg kjøtt, fordi jeg er lat, det er dårlig med alternativer for veggiser i Norge sammenliknet med f.eks. Sverige og Storbrittannia, som ligger laaangt foran Norge på dette området. Jeg skammer meg innerst inne, men bare lukker øynene og glemmer når jeg putter burgeren i kjeften. Så vær så snill dere tankeløse folk, som er lynraskt ute med å kritisere og latterliggjøre vegetarianere, før dere åpner munnen eller hamrer løs på tastaturet i denne sammenheng Folk skal spise så mye kjøtt de bare orker, bare ikke rakk ned på de som ikke gjør det! Det er merkelig hvordan vegetarianerne ofte blir satt i forsvarsposisjon!? Mvh en midliertidig kjøttspiser Endret 15. november 2006 av password Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Altså, jeg kan forstå at folk som ikke liker smaken av kjøtt er vegetarianere, men når de bruker argumenter som; "Det er ondt å ta liv av, og spise dyr" så syns jeg bare det blir for dumt, andre dyr har spist kjøtt i flere tusen år, med andre ord - det er helt naturlig. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) - Mennesket har spist kjøtt i tusenvis av år, som dyrene. Hvorfor skulle det plutselig bli umoralsk å spise kjøtt? En gjenganger av tidenes dårligste argument på flere områder; Altså det man har gjort i mange-mange år er det riktige... Verden utvikles stadig, vi får stadig ny informasjon og blir klokere, og blir i større grad i stand til å se alternativer. Heldigvis er ikke verden i dag kun basert på hva som har blitt gjort tidligere. Men nok om akkurat dette. Jeg har idag f.eks valget mellom å spise en vanlig Grandiosa, og en Quattro Formaggio, som ikke inneholder kjøtt. Hvorfor skal det være nødvendig at et dyr skal lide i et visst antall år, for så å bli transportert til slakteriet under elendige forhold, hvor en relativt stor prosentandel av dyrene dør, og tilslutt få en spiker i panna,slik at jeg skal få noen usle og smakløse skinkestrimler på pizzaen min? Å sammenlikne dyrehold for 200 år siden og idag lar seg ikke gjøre. Det er to vidt forskjellige verdener. Kjøttindustrien idag er en forferdelig business, hvor dyr raskest mulig skal bli størst mulig, på minst mulig areal osv. osv. Dette er hovedgrunnen til at jeg var, ja, jeg VAR veggis i 1,5 år. Idag spiser jeg kjøtt, fordi jeg er lat, det er dårlig med alternativer for veggiser i Norge sammenliknet med f.eks. Sverige og Storbrittannia, som ligger laaangt foran Norge på dette området. Jeg skammer meg innerst inne, men bare lukker øynene og glemmer når jeg putter burgeren i kjeften. Så vær så snill dere tankeløse folk, som er lynraskt ute med å kritisere og latterliggjøre vegetarianere, før dere åpner munnen eller hamrer løs på tastaturet i denne sammenheng Folk skal spise så mye kjøtt de bare orker, bare ikke rakk ned på de som ikke gjør det! Det er merkelig hvordan vegetarianerne ofte blir satt i forsvarsposisjon!? Mvh en midliertidig kjøttspiser 7287497[/snapback] Så det er mer moderne å være vegetarianer? Synes heller det er vegetarianerne som er kjepphøye og setter seg selv over andre. Endret 15. november 2006 av EvenT Lenke til kommentar
password Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Moderne er vel mer et uttrykk for noe som er in, eller på moten. Realiteten er at det blir mer og mer vanlig at folk ikke spiser kjøtt, og det er noe annet. Det er altså den retningen utviklingen har gått hittil. Hvordan det går fra i morgen av, og videre, det er ikke meg bevisst, selv om jeg har en antakelse. Jeg kan jo da også si, at jeg ikke setter meg selv, eller vegetarianere over noen andre. At noen argumenterer for sine valg og levemåter, betyr ikke det samme som å si at noen er kjepphøye. Det er mulig det finnes vegetarianere som setter seg selv høyere enn andre mennesker, men det er ikke meg bekjent (Om det siktes til mitt usagn om att kjøttetere ofte er lite gjennomtenkte når det gjelder uttalelser om det å ikke spise kjøtt, så er det vel bare å se på tidligere innlegg i denne tråden, så bekreftes dette!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå