Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lang tid og vente etter innlogging i winxp

Anbefalte innlegg

problemet mitt er at det tar så sabla lang tid etter innlogging i winxp,er inne på desktopen rimelig kjapt,men ingen ting reagerer når jeg klikker på det,det kommer og et lite dos vindu som det står cmd.exe i,dette vinduet dukker opp 2-3 ganger før ting begynner og reagere, hender også at ting "fryser i ca 5-15 sekunder mens jeg er på nett,meget irriterende i lengden, mener jeg leste et en gang at dette hadde noe med ip adresse og gjøre!har forresten NGT og Netopia!

noen kloke hoder der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sjekket oppstarten, om det er mange programmer som starter når du logger på. dette sjekkes ved å velge run eller kjør(win+R) og skrive "msconfig", trykk enter.

Velg så startup folderen.

Da bør du ha følgende på skjermen:

"www.stud.ntnu.no/~njaalbro/bilder/msconfig.jpg"

Fjern så det som er unødvendig, alle programmer har en tendens til å legge inn småprogrammer i oppstarten av ukjent grunn... :smile:

Jeg har også vert borte i at hvis det er lite plass på operativsystemdisken vanlig c: så kan dette gjøre at oppstarten blir treg.

Det hadde også vært fint om dere hadde nevnt noe om CPU, RAM osv da dette kan også ha en innvirkning.

Edit: fikk ikke bildet til å vises automatisk...

[ Denne Melding var redigert av: Njaal[NOR] på 2002-11-12 20:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 20:58, skrev tbone:

har du lagt inn fast ip på nettverkskortet??

Tror tbone er inne på noe der. Jeg hadde før ikke satt på fast lokal IP, men etter jeg gjorde det kommer jeg mye raskere inn i XP. Er ganske sikker på at det er dette som gjør det. husker desverre ikke hvordan man gjør det, emn du finner sikkert ut avd et ved å søke litt i forumet eller ved å spørre litt her ETTER at du har prøvd å søke :wink:

Lykke til!

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

Tror det har noe med fast ip og gjøre,prøvde noe greier ved og skifte til 255.255. et eller annet,men da virket ikke internett :sad:

Asus A7V 333

Amd 2100+

768 crucial 2700

creative geforce4

80gb wd 7200 rpm

+ litt annet stæsj

Lenke til kommentar

OK, jeg skal forsøke å hjelpe selv om jeg er på veldig tynn is nå.. Rett meg om jeg tar feil...

IP-adresse: 10.0.0.2 (kan vel egentlig være hva som helst eks. 10.0.0.9 osv.)

Nettverksmaske: 255.255.255.255 eller var det 255.255.255.0? Er ikke sikker

Standard gateway: 10.0.0.1 (ganske sikker, i og med at detter er IPen til Netopiarouteren din, emn helt sikker er jeg ikke..)

Hva DNS-server angår har jeg ikke peiling... :sad:

Lykke til!

Mhv.

Dings

Lenke til kommentar

Dette har INGENTING med IP addresser å gjøre.

XP blir tildelt IP addresse FØR innloggings-skjermen, så dersom maskinen henger ETTER innlogging, er det noe annet som er galt.

(Å sette fast IP kan være smart dersom du har Telenor ADSL. Grunnen til det er at man først får en ip addresse fra telenor idet man "logger seg på" inne i Windows. Siden XP søker under IP i oppstarten, vil den stå og lete og lete uten å finne noen IP addresse. Setter man en fast IP, slipper den å lete. PCen har da 2 ipaddresser. 1 fast for nettverkskortet, og 1 for PPPoE "adapteret".)

Sjekk om du har noe rare greier i Startup folderen, dersom du ikke har det, kan du (som nevnt tidligere) kjøre msconfig for å se om noe kjøres fra registret.

Logger du deg forresten på et NT nettverk? Isåfall kan det være et logon script som kjører idet du logger deg på. Hør i såfall med den som styrer serveren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:

covah skrev (2002-11-12 21:38):

Dette har INGENTING med IP addresser å gjøre.

XP blir tildelt IP addresse FØR innloggings-skjermen, så dersom maskinen henger ETTER innlogging, er det noe annet som er galt.

Tja, det har vært masse trøbbel med XP maskiner i NT/2000 domener. Klarer ikke å logge seg på, eller bruker sinnsvagt lang tid på å logge på. Grunnen til det var vist at XP ikke startet opp ett ellet annet ved boot. Jeg er ikke helt sikekr på om det var hele nettverks opplegget eller bare en del.

Quote:

Logger du deg forresten på et NT nettverk? Isåfall kan det være et logon script som kjører idet du logger deg på. Hør i såfall med den som styrer serveren.

Det har som sagt vært store problemer med XP i NT/2000 domener. søk litt rundt på tweakxp, tror det ligger to fix'er der. Tror problemet er løst i SP1 også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...