Gå til innhold

Nettverk i slackware sluttet å funke

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Rart at det ikke funker hos deg. Hvilken kjerne bruker du, forresten? Hvis nettverkskortet er ganske nytt, og du bruker 2.4-kjernen, kan det bli problemer. Bruker Slackware 11.0 med 2.6.17.13 og har aldri hatt noe som helst problemer med nettverk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Rart at det ikke funker hos deg. Hvilken kjerne bruker du, forresten? Hvis nettverkskortet er ganske nytt, og du bruker 2.4-kjernen, kan det bli problemer. Bruker Slackware 11.0 med 2.6.17.13 og har aldri hatt noe som helst problemer med nettverk.

7408602[/snapback]

Vet ikke om du har lest hele tråden, men det funket før med akkurat det samme. Bruker 2.4 kjernen. men drit i, debian er oppe og funker faktisk, så det blir ikke noe slack på denne boksen. like godt å lære noe nytt også.

Lenke til kommentar

7408602[/snapback]

Vet ikke om du har lest hele tråden, men det funket før med akkurat det samme. Bruker 2.4 kjernen. men drit i, debian er oppe og funker faktisk, så det blir ikke noe slack på denne boksen. like godt å lære noe nytt også.

7408733[/snapback]

Har lest posten. Synd du ikke fikk det til med Slackware. Noen ganger gjør datamaskinene ting man ikke kan forklare.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis er det borked nic. Testet det på en annen maskin eller annet pci-spor?

7408193[/snapback]

Nei.... Det stod så jævelig mye crap i denne tråden at jeg ikke orket. Uansett så fungerer det ganske sikkert med annet nic så slutt å bitche..

For å være litt mer hjelpsom så er det bare noen få ting som kan være galt:

1. Ødelagt nic/interface

2. Feil modul/borked driver

3. Feil innstillinger

Så vidt jeg så ut i fra det du hadde skrevet var innstillingene ok med mindre du har klart å sette iptables til å droppe alt..

Edit: her har jeg klart å quote meg selv så se bort i fra det hvis ingen andre enn meg har svart på det jeg sa i den posten... *trøtt*

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Sannsynligvis er det borked nic. Testet det på en annen maskin eller annet pci-spor?

7408193[/snapback]

Nei.... Det stod så jævelig mye crap i denne tråden at jeg ikke orket. Uansett så fungerer det ganske sikkert med annet nic så slutt å bitche..

For å være litt mer hjelpsom så er det bare noen få ting som kan være galt:

1. Ødelagt nic/interface

2. Feil modul/borked driver

3. Feil innstillinger

Så vidt jeg så ut i fra det du hadde skrevet var innstillingene ok med mindre du har klart å sette iptables til å droppe alt..

Edit: her har jeg klart å quote meg selv så se bort i fra det hvis ingen andre enn meg har svart på det jeg sa i den posten... *trøtt*

7409433[/snapback]

1. umulig. funker i debian

2. mulig det, slack autodetekterte kortet

3. umulig, har sjekket alt, samme konfigurasjon m forskjellig ip seff funker på andre maskiner

med mindre slackware installerer iptables og konfigurerer det til å droppe alt som standard, så nei..

stigfjel: ja det er merkelig det der.. to forskjellige versjoner av slack gjør akkurat det samme.. hehe. Men nå har jeg faktisk klart å sette opp debian sånn nogenlunde bra på ca 1 time så det funker greit nå. Det viktigste var å få opp maskinen. Dessutten er det jo litt deilig å ha apt-get også da... første gang den faktisk har funket skikkelig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Selv så har jeg ikke hatt så gode erfaringer med apt-get. Synes egentlig det pakkesystemet er kronglete, og hvor er xorgconfig?! FreeBSD var mye enklere, og der har du jo ports/packages.

7409783[/snapback]

Trenger ikke noe xorgconfig dritt på en server, hehe. Så det er greit for meg. Gidder ikke sette meg inn i BSD, virker som om det er veldig annerledes. Men det er sikkert bra!

Edit:

apt-get var ikke noe spesielt positivt for meg før denne gangen.. hehe. Shit Debian gjør sinnsykt mye mer automatisk enn slack.. det var litt digg og faktisk :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Selv så har jeg ikke hatt så gode erfaringer med apt-get. Synes egentlig det pakkesystemet er kronglete, og hvor er xorgconfig?! FreeBSD var mye enklere, og der har du jo ports/packages.

7409783[/snapback]

Trenger ikke noe xorgconfig dritt på en server, hehe. Så det er greit for meg. Gidder ikke sette meg inn i BSD, virker som om det er veldig annerledes. Men det er sikkert bra!

7409865[/snapback]

Tenkte på en laptop. Prøvde med Debian der. Men det fungerte svært dårlig. På noen områder er BSD og GNU/Linux like, men på andre områder, som f.eks. drivere og kernel-config skiller BSD seg kraftig fra GNU/Linux, det vil si at det er mye enklere å holde styr på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

7409783[/snapback]

7409865[/snapback]

Tenkte på en laptop. Prøvde med Debian der. Men det fungerte svært dårlig. På noen områder er BSD og GNU/Linux like, men på andre områder, som f.eks. drivere og kernel-config skiller BSD seg kraftig fra GNU/Linux, det vil si at det er mye enklere å holde styr på.

7409883[/snapback]

Tenkte spesielt på kommandoer og sånt, at linux-kommandoer kan oppføre seg annerledes i *bsd

Lenke til kommentar
Tenkte spesielt på kommandoer og sånt, at linux-kommandoer kan oppføre seg annerledes i *bsd

7409893[/snapback]

De fleste linux-kommandoer fungerer på samme måte i BSD. Det er tross alt stort sett de samme verktøyene. Kommandoene i Solaris, derimot, fungerer ganske annerledes enn i både GNU/Linux og BSD. Standardshellet i BSD er forresten ikke bash, men csh eller ksh. Bash kan imidlertid etterinstalleres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

7409893[/snapback]

De fleste linux-kommandoer fungerer på samme måte i BSD. Det er tross alt stort sett de samme verktøyene. Kommandoene i Solaris, derimot, fungerer ganske annerledes enn i både GNU/Linux og BSD. Standardshellet i BSD er forresten ikke bash, men csh eller ksh. Bash kan imidlertid etterinstalleres.

7409907[/snapback]

Ok, er det noen stor forskjell mellom disse da? eneste jeg la merke til var forskjellig prompt.

Lenke til kommentar

3. umulig, har sjekket alt, samme konfigurasjon m forskjellig ip seff funker på andre maskiner

Slack bruker vanilla kernel så med mindre det er noe tull med nic'et ditt lukter jeg en pebkac. Sikker på at du har brukt 2.6-kernel f.eks? Og hva for et nic er det og hvilken modul bruker det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Slack bruker vanilla kernel så med mindre det er noe tull med nic'et ditt lukter jeg en pebkac. Sikker på at du har brukt 2.6-kernel f.eks? Og hva for et nic er det og hvilken modul bruker det?

7410309[/snapback]

Jeg installerte default kernel... det er meg bekjent ikke en 2.6 kernel. Det er et Accton kort eller noe sånt, mer vet jeg ikke. vet heller ikke hvilken modul det bruker. Som sagt så har jeg installert debian og er fornøyd med det :) Så tusen takk for hjelpsomheten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...