skarsk Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Skulle hjelpe en kompis med å komme ut på ADSL. Men det var ikke helt enkelt... Bruker RASPPPoE. Får opp feilkode 678, som betyr at det ikke er kontakt mellom PC og modem. Lysdiodene blinker imidlertid i modem, når jeg prøver å kople meg opp. Har prøvd oppkopling med CD'en fra Telenor, får da opp feilkode 680; ingen summetone? Nettverkskortet er et Belkin, og maskinen er en gammel P166MHz MMX. Windows98. Telefonsupport fra Telenor funker ikke. Noen som har hatt samme problem? Lenke til kommentar
oltis Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Sikkert dumt spm, men du er sikker på at du har nettverkskort og at dette er rett installert? Dersom der er ok, bør du plugge alt fra hverandre og montere det på nytt. TOri Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Siden maskinen og kortet er gammelt ...Er nettverkskortet PCI? Er detISA må du slå på Legacy/ISA for riktig IRQ i bios. Det er ikke sikkert du får noen feilmelding eller melding om IRQ konflikter i Win98. Bruk en krysset tpkabel til en annen maskin sett opp riktig arbeidsgruppe og IP adresse. Så tester du med ping mellom maskinene for sjekke at kortet virker. Hadde problem med dette i går hos en kompis. Han og en annen hadde tuklet i fire timer forleden. Så var det bare å sette opp riktig IRQ i bios:) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 15:18, skrev aron:Siden maskinen og kortet er gammelt ...Er nettverkskortet PCI? Er detISA må du slå på Legacy/ISA for riktig IRQ i bios. Det er ikke sikkert du får noen feilmelding eller melding om IRQ konflikter i Win98. Dette er jo ingen selvfølgelighet selv om det er ISA, ganske mange av de er P&P og konfigureres automatisk av P&P-funksjonen i BIOS. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 19:27, skrev skarsk:Skulle hjelpe en kompis med å komme ut på ADSL.Men det var ikke helt enkelt...Bruker RASPPPoE.Får opp feilkode 678, som betyr at det ikke er kontakt mellom PC og modem.Lysdiodene blinker imidlertid i modem, når jeg prøver å kople meg opp. Og du vet at det er kontakt mellom modemet og kortet? Lyser det som det skal? har du testet med en annen kabel? Har dere et annet identisk modem kan dere teste med det. Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 17:08, skrev agvg:Dette er jo ingen selvfølgelighet selv om det er ISA, ganske mange av de er P&P og konfigureres automatisk av P&P-funksjonen i BIOS. Så her også, et 3com 3c509b pnp... uten at det hjalp stort. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Så her også, et 3com 3c509b pnp... uten at det hjalp stort. Vel, på dette som så mange andre jumperfree ISA-kort kan man skru av P&P med setup-programmet, der setter du også IRQ og IO hvis du velger og kjøre det uten P&P. Det heter 3c5x9cfg.exe og er på driverdiskett Nr2 svjv. Det må kjøres fra DOS-bootdiskett. Lenke til kommentar
Aurelius Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hvis det er Telenor ADSL, har du ingen kontakt fordi de har tekniske problemer med linjene sine, nok en gang. Dette vil vare fram til 19 november. Ring 0500 for mer info Aurelius Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 17:18, skrev agvg: Quote: Så her også, et 3com 3c509b pnp... uten at det hjalp stort. Vel, på dette som så mange andre jumperfree ISA-kort kan man skru av P&P med setup-programmet, der setter du også IRQ og IO hvis du velger og kjøre det uten P&P. Det heter 3c5x9cfg.exe og er på driverdiskett Nr2 svjv. Det må kjøres fra DOS-bootdiskett. Problemet er jo at Win9x er "plug and pray" :smile: Har mange ganger opplevd at jeg har et rent tre i devisemanager (Uten feilmeldinger) mens maskinen sliter seg ihjel med irq konflikter. Har faktisk opplevd at det er umulig å kjøre Win98 med ønsket konfigurasjon, mens NT har taklet det uten problemer. I dette tilfelle var det "rent tre" og bare å tildele riktig irq til isa kortet i bios og vips så spilte det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 17:58, skrev aron:Problemet er jo at Win9x er "plug and pray" :smile: Har mange ganger opplevd at jeg har et rent tre i devisemanager (Uten feilmeldinger) mens maskinen sliter seg ihjel med irq konflikter. Har faktisk opplevd at det er umulig å kjøre Win98 med ønsket konfigurasjon, mens NT har taklet det uten problemer.I dette tilfelle var det "rent tre" og bare å tildele riktig irq til isa kortet i bios og vips så spilte det. Hvis P&P var avskrudd på kortet kan du neppe forvente at win skal takle det, hadde du skrudd det på hadde du antagelig sluppet dette problemet. Jeg har satt opp masse 509 og det er et kjempekort til sitt bruk. Lenke til kommentar
keisamteisam Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Aurelius Du tenker kanskje på følgende http://www.online.no/ti/kundeservice/drift...7-tonsberg.html Så går det jo bare på at det går tregt i peaktid for de som har oppkobling i Tønsberg og omegn Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 19:27, skrev skarsk:Skulle hjelpe en kompis med å komme ut på ADSL.Men det var ikke helt enkelt...Bruker RASPPPoE.Får opp feilkode 678, som betyr at det ikke er kontakt mellom PC og modem.Lysdiodene blinker imidlertid i modem, når jeg prøver å kople meg opp.Har prøvd oppkopling med CD'en fra Telenor, får da opp feilkode 680; ingen summetone?Nettverkskortet er et Belkin, og maskinen er en gammel P166MHz MMX. Windows98.Telefonsupport fra Telenor funker ikke.Noen som har hatt samme problem? Kan jo alltids spørre på Online.no`s Webchat. Der har jeg alltid fått kjapt svar. Men de har ikke alltid vært like kloke, men å svare på en enkel feilmelding burde de da Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 20:06, skrev agvg: Quote: Den 2002-11-13 17:58, skrev aron: Problemet er jo at Win9x er "plug and pray" :smile: Har mange ganger opplevd at jeg har et rent tre i devisemanager (Uten feilmeldinger) mens maskinen sliter seg ihjel med irq konflikter. Har faktisk opplevd at det er umulig å kjøre Win98 med ønsket konfigurasjon, mens NT har taklet det uten problemer. I dette tilfelle var det "rent tre" og bare å tildele riktig irq til isa kortet i bios og vips så spilte det. Hvis P&P var avskrudd på kortet kan du neppe forvente at win skal takle det, hadde du skrudd det på hadde du antagelig sluppet dette problemet. Jeg har satt opp masse 509 og det er et kjempekort til sitt bruk. Hvordan slår du av pnp på et jumperfritt kort egentlig? I Devisemanager? Ja kortet var installert som pnp i Windows. Men ovennevnte oppskrift måtte til for å få det til å spille. Godt nok for meg selv om det tydeligvis finnes mere finurlige måter å få det til på. Nå er det vel ikke så mye ISA ute og går lenger siden du får et topp nettverkskort for 300 kr. Da er det vel mer interessant om man får det gamle ruklet til å virke en om man bruker metode a eller b. Metode a fungerte hvertfall uten å laste ned spesialdrivere, tråling på faq´er eller å rote i DOS. Så det så. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 20:33, skrev aron:Hvordan slår du av pnp på et jumperfritt kort egentlig? I Devisemanager?Ja kortet var installert som pnp i Windows. Men ovennevnte oppskrift måtte til for å få det til å spille. Godt nok for meg selv om det tydeligvis finnes mere finurlige måter å få det til på. Nå er det vel ikke så mye ISA ute og går lenger siden du får et topp nettverkskort for 300 kr. Da er det vel mer interessant om man får det gamle ruklet til å virke en om man bruker metode a eller b. Metode a fungerte hvertfall uten å laste ned spesialdrivere, tråling på faq´er eller å rote i DOS. Så det så. Du bruker vanligvis et DOS-basert konfigprogram på en boot-diskett, på 509 heter det 3c5x9cfg.exe hvor du kan justere det meste. Tja, jeg bruker endel av ISA-kort, de duger da i massevis til veldig mye og skal du sette opp f.eks en enkel linux-router på 486-maskiner så er min erfaring at 509 er noe av det enkleste og få opp. Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Da lærte jeg noe :smile: Men har "skarsk" løst problemet hos kompisen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå