Gå til innhold

Søppelsortering - et samfunsproblem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på at none folk er giddaløse og på denne måten ikke vil sortere avfallet. Da vil det føre det til reaksjoner fra de som henter søppelet og vil da ikke hente dette, om man da ikke ofrbedrer seg vil jo ikke disse bilene ta med noe av de kaster, gatene vil med dette forst blir både stygge og illeluktene fordi folk ikke gidder å sortere - bare det jeg i tankene :)

Lenke til kommentar

Helen Bjørnøy (Miljøministeren) har sagt at de vurderer en avgift/skatt, hvor de som sorterer minst, får svi for det i form av høy avgiftsskatt, og omvendt.

Dette sa hun at de håpte de ikke måtte gjøre, aktuellt for å bli iverksatt: 2009.

Lenke til kommentar
Jeg tenker på at none folk er giddaløse og på denne måten ikke vil sortere avfallet. Da vil det føre det til reaksjoner fra de som henter søppelet og vil da ikke hente dette, om man da ikke ofrbedrer seg vil jo ikke disse bilene ta med noe av de kaster, gatene vil med dette forst blir både stygge og illeluktene fordi folk ikke gidder å sortere - bare det jeg i tankene :)

7273130[/snapback]

Jeg er redd sprudlende fantasi ikke er et godt nok kildegrunnlag. :)

Helen Bjørnøy (Miljøministeren) har sagt at de vurderer en avgift/skatt, hvor de som sorterer minst, får svi for det i form av høy avgiftsskatt, og omvendt.

Dette sa hun at de håpte de ikke måtte gjøre, aktuellt for å bli iverksatt: 2009.

7273260[/snapback]

Spør du meg, høres dette ut som et stort pengesluk. Hvordan har Bjørnøy tenkt å foreta denne kontrollen?

Lenke til kommentar

haugsand: det stod skrevet i en artikkel i dagens BA (Bergensavisen). Hun gikk ikke inn på hvordan, men snakket mer om det som en "last resort", hvis ikke folks sorteringsvaner ble skjerpet/forbedret innen da.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Kildesortering kan være nytteløst, og i verste fall skadelig for miljøet. Ved resirkulering må vi ofte gjennom kjemisk prosessering, noe som fører til utslipp. Avfallet skal også fraktes, og så skal det igjen fraktes etter gjenvinning. I det hele tatt er det slett ikke sikkert at det er så lurt likevel.

Lenke til kommentar

1. ved å putte alle verdens luringer i alle relevante felt i "tenkeboksen" for at de skal komme med ideer

2. forkaste økonomisk vekst som samfunnets overordnede mål og erstatte denne veksten med økologisk balanse som første kriterium i alt som har med materiell produksjon å gjøre.

man må alltid begynne et sted, mye av problemet ligger i feltet "mellom menneske og samfunn", hvor en overordnet sosial orden og etikk opptrer i samspill med enkeltindividets begrepsverden.

et lite eksempel: http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1529472.ece

OT: verdt å sjekke ut:

State of the Planet med David Attenborough: http://www.bbc.co.uk/nature/programmes/tv/state_planet/

for kids som digger "kjendiser": State of the Planet med Matt Damon:

http://www.pbs.org/journeytoplanetearth/st...anet/index.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Har søppelsorteringen virkelig gått i hodet på flere, og blitt et problem? er virkelig all sorteringen nødvendig?

7270036[/snapback]

I den forbruksverden vi lever i, er det det minste man kan forlange at vi rydder opp etter oss. Vi sitter med et sugerør i verdensøkonomien, hvor vi suger til oss rikdom og konsumerer det i store mengder. Ingen har det så godt som vi i Norge, også skal vi klage over at vi må rydde opp etter oss?

Når barna er ferdige å leke med lekene sine, kommer den sure stunden da alt må ryddes opp og legges på plass.

Det gjør meg overhodet ingenting å sortere søppel, og det gir samtidig bedre samvittighet.

Lenke til kommentar

Ikke helt det samme, Pricks. Vi sorterer mer enn farge. Vi sorterer avfallstyper, akkurat som man sorterer leketyper.

En søppelfylling med blanding av plast, papir, metall og mat, er en stor miljøsynder. Å sortere det hver for seg gjør det lettere å bryte det ned eller å gjenvinne materialet.

Men dette blir helt tåpelig å diskutere. Vi vet jo alle hva som er fordelene ved kildesortering, og barna vet det om mulig enda bedre enn de voksne.

Edit: Å rydde opp er å legge lekene der de hører hjemme, og det er ikke i kjøleskapet.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Jeg ser en klar fordel med å sørge for at matavfall enkelt blir til kompost, at papir enkelt blir til nytt papir eller brensel, og at spesialavfall blir tatt hånd om i stedet for å forsøple grunnvann o.l.

Og nå er det på tide vi tar hånd om plast også. Mange plastprodukt er svært lite nedbrytbare...

Lenke til kommentar
Vi vet ikke om fordelene er så store som enkelte vil ha det til.

7310251[/snapback]

Tja. Det er mer eller mindre stopp i bruk av søppelfyllinger, siden disse har en tendens til å avgi gift til grunnen og metan til luften. Da må man kvitte seg med avfallet på andre måter - oftest i form av energigjenvinning (forbrenning) eller materialgjenvinning.

For å avgjøre om sortering er bra må man se på hva det er som sorteres. Erkeeksemplet er aluminium, som krever mye mer energi ved jomfruelig produksjon enn ved gjenvinning. Papir er jeg ikke sikker på mtp. energiaspektene, men det blir nok ansett som hensiktsmessig siden man slipper å bruke jomfruelige materialer (les: Regnskogen). Videre er det utrolig hvor langt enkelte materialer kan fraktes i en slik prosess uten at vinningen går opp i spinningen, så argumentet med at logistikken spiser opp energigevinsten medfører ikke alltid riktighet.

Så var det matavfall og plast, som kanskje kan diskuteres. Det er bedre at man samler inn matavfall og forbrenner metanen som dannes ved kompostering, enn at forbrukerne skal kompostere selv. Men i Oslo? Der kjøres alt restavfall uansett til forbrenning. For plast gjelder det samme som for tre - hvis man klarer å materialgjenvinne vil man slippe å hente opp så mye fossile hydrokarboner. Men å materialgjenvinne plast er vanskeligere enn for tre, etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Kanskje det må til enda holdningskampanje for å få folk til å sortere avfallet sitt?

Jeg for min del ser ikke problemet. Det er ikke mange minuttene jeg bruker ekstra på å sortere plast fra papir fra mat fra annet avfall.

Hvis sortering er lovpålagt - gi latsabbene bøter.

Lenke til kommentar
Penn & Teller: Bullshit! Ikke at jeg kan gå god for alt de sier, men... :p

7270324[/snapback]

Den filmen gir et veldig skjevt bilde, f.eks snakker de omtrent ikke om metallsortering i det hele tatt, og hvorfor det er viktig å sortere metall. De gir også inntrykk av at det ikke er noen problemer med søppelfyllinger, bl.a. at det ikke er noe avrenning til grunnvann og at all metanen som avgis fra fyllingen effektivt går inn i rør og utnyttes. Det stemmer ikke, for mye går opp i atmosfæren som drivhusgass også. Etter hvert som fyllingen blir eldre, er det mer giftige stoffer som renner ned i jorden og grunnvannet.

Å brenne søppelet i ovner(incinerators) gir en del luftforurensing, bl.a. giftige dioksiner, kvikksølv, bly og andre tungmetaller. Det danner også en veldig giftig aske som også må lagres.

Når det gjelder en del metaller og mineraler så er det spesielt viktig med kildesortering fordi de finnes i begrensede mengder og etterhvert som det blir mindre blir det dyrere og mer energikrevende å utvinne. Kobber og fosfor f.eks. er begrensede ressurser med mange bruksområder, som det på sikt vil være viktig å kildesortere. Verdenspopulasjonen er jo i sterk vekst så det vil jo også bli større etterspørsel etter ressursene etterhvert.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...