Aalton Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg har nå lenge irritert meg over atdige forandinringen med søppelsortering, fra 1. november i år måtte vi sortere enda en ting, nå må vi sortere ut plastikk (!) Dette er litt for ekstremt spør du meg, men det værste er vel at vi skal vaske denne plasten før vi kaster den, dette er da i tilleg til det vanlige matavfall og restavfall systemet. Det har også væørt snakk om å sortere ut papp o.l. Har søppelsorteringen virkelig gått i hodet på flere, og blitt et problem? er virkelig all sorteringen nødvendig? Lenke til kommentar
fal Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 kommer dem virkelig på døra hvis du ikke vasker plasten? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 går greit her, kan ikke si at jeg står med oppvaskkost på embalasjen men den sorteres som regel =) Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 kommer dem virkelig på døra hvis du ikke vasker plasten? 7270212[/snapback] Det er ikke langt unna, huseieren her fikk klager å uren plast, jeg sa bare "makan så nøye ting skal være da" Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det er vist nok et EU direktiv som sier ett eller annet om at fra år 200X skal fraksjonen restavfall slutte og eksistere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Penn & Teller: Bullshit! Ikke at jeg kan gå god for alt de sier, men... Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Hvborofr i allverden skal det slutte å eksistere? Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Hvborofr i allverden skal det slutte å eksistere? 7270325[/snapback] Fordi alt skal kunne resirkuleres. Ideelt sett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Alt avfall skal kunne gjenvinnes til siste grammet. Det er ikke mine ord men utsagn fra ansatte ved inherred renovasjon. Det var derfor det var såpas vagt formulert, men så lenge det ikke linkes til wikipedia på dette forumet er jo alt bullshit. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det er et samfunnsproblem ettersom kun 50% av alt avfall blir sortert, per dags dato, og så mye mer kan bli sortert, og bli brukt som energi. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Har søppelsorteringen virkelig gått i hodet på flere, og blitt et problem? er virkelig all sorteringen nødvendig? 7270036[/snapback] det først problemet er at du og alle andre produserer søppel, det er der problemet begynner...... så ja, forbruk uten komplett resirkulering er en dårlig ide og virkelig dårlig praksis Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Det er et samfunnsproblem ettersom kun 50% av alt avfall blir sortert, per dags dato, og så mye mer kan bli sortert, og bli brukt som energi. 7271380[/snapback] Men skal dette som et samfunsproblem gå ut over oss, hvordan kan de rettferdigjøre at en skal måtte sortere en haug med forskjellige ting? Ja, greit, de ønsker å sortere og kunne lage energi, men det er da faktiak andre måter å gjøre dette på, enn å måtte sortere en hel masse. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Men skal dette som et samfunsproblem gå ut over oss, hvordan kan de rettferdigjøre at en skal måtte sortere en haug med forskjellige ting? 7272490[/snapback] Fordi avfallet er et direkte produkt av privat konsum. Uten "oss" hadde det ikke vært søppel, og da må nødvendigvis "vi" hjelpe til med å oppnå bærekraftig utvikling. (Når mengden husholdningsavfall øker hurtigere enn BNP må nødvendigvis kildesortering til.) Ja, greit, de ønsker å sortere og kunne lage energi, men det er da faktiak andre måter å gjøre dette på, enn å måtte sortere en hel masse. 7272490[/snapback] Hvordan kan man sortere uten å sortere? Og er du sikker på at man kun sikter etter energigjenvinning? Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Jeg ser ikke problemet helt problemet, det er da bedre å satse på energigjennnvinning og pappa sotering, enn å måtte sortere ut alt mulig rart, jeg tenker på de komunale avgiftene dette medfører bare jeg.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Kan vi ikke heller importere en gjeng med pakistanske sivilingeniører til å gjøre jobben? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg ser ikke problemet helt problemet, det er da bedre å satse på energigjennnvinning og pappa sotering, enn å måtte sortere ut alt mulig rart, jeg tenker på de komunale avgiftene dette medfører bare jeg.. 7272750[/snapback] Har du vært borti begrepet "avfallshierarki"? Der troner gjenbruk øverst, over henholdsvis materialgjenvinning, energigjenvinning og deponering. I ditt innlegg foreslår du at vi bare bør holde oss til de to nederste trinnene i avfallshierarkiet. Det sier seg selv at vi ikke ønsker å deponere alt avfallet i lengden, da kommer vi etter hvert til å slite med plassmangel. Energigjenvinning er derfor langt bedre, i og med at vi blir kvitt mye av avfallet, i tillegg til å få energi igjen for det. Ved materialgjenvinning blir avfallet sortert etter fraksjonstyper, og denne sorteringen, som du påpeker, forbruker ressurser. Men, det du ikke tar høyde til, er at det samtidig spares ressurser i og med at det ikke må utvinnes like mye fra naturen. Når avfall blir gjenbrukt, sparer vi enda mer, siden vi kan kutte ned på både gjenvinning og produksjon. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Du er faktisk inne på noe her; haugsand, men jeg tenker faktisk ikke bare på det du påpeker, jeg ser fordeler og ulemper på en slik matrialgjennvinning, men jeg spør om det er et samfunnsproblem i å sortere alt mulig avfall, og hva skal dette føre til? Selvsagt er det ikke et ønske i å deportere avfallen for altid, men tanken på dette med energigjennvinning og restavfallbrenning, noe de benytter i danmark i stor grad. Der har de f.eks. ikke denne store mengden med sorering som vi har i norge. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det sier seg selv at vi ikke ønsker å deponere alt avfallet i lengden, da kommer vi etter hvert til å slite med plassmangel. 7272910[/snapback] Vi kan imidlertid utnytte plassen bedre med Caterpillar kompaktor (20 tonn, 210 HK). Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Du er faktisk inne på noe her; haugsand, men jeg tenker faktisk ikke bare på det du påpeker, jeg ser fordeler og ulemper på en slik matrialgjennvinning, men jeg spør om det er et samfunnsproblem i å sortere alt mulig avfall, og hva skal dette føre til? Hvilke fordeler og ulemper tenker du på? Jeg synes ikke sortering av avfall er et samfunnsproblem, men en nødvendighet. For å øke graden av materialgjenvinning, vil det bli økt sortering i husholdningene i årene framover, iallfall i Oslo. Selvsagt er det ikke et ønske i å deportere avfallen for altid, men tanken på dette med energigjennvinning og restavfallbrenning, noe de benytter i danmark i stor grad. Der har de f.eks. ikke denne store mengden med sorering som vi har i norge. 7272942[/snapback] Jeg kan legge til at det også i Norge satses mer på energigjenvinning av avfall. Anlegget i Trondheim utvides for eksempel i skrivende stund, og om jeg ikke tar feil, er det også et anlegg på gang i Haugesund. trøls: Godt poeng. Mossemodellen vil kanskje også effektivisere noe av avfallsinnsamlingen? Endret 12. november 2006 av haugsand Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Hvilke fordeler og ulemper tenker du på? Jeg synes ikke sortering av avfall er et samfunnsproblem, men en nødvendighet. For å øke graden av materialgjenvinning, vil det bli økt sortering i husholdningene i årene framover, iallfall i Oslo. Jeg ser mange fordeler; - Lettere å gjennvinne - Lettere å ty til gjenbruk - Enklere å sortere når man kommer til annleggene - Det er penere - Det er en måte som hjelper oss i å faktisk ikke blande alt mulig på en plass - Man trenger ikke store annlegg for å få plass til alt søppelt da mye av det kan ret i forbrenningsovner o.l. Jeg ser også ulemper; - Det blir et samfunsproblem til slutt - Man skal plutselig sortere så mye - Folk gir til slutt litt blaffen i denne sorteringen - Det tar opp mye plass på kjøkenet - De komunaleavgiftene blir vledig høye Det er bare mine synspunkt på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå