dace Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg har nylig gått til anskaffelse av et Canon IXUS 800IS, og har vært kjempefornøyd med hvordan kameraet fungerer. Dette er forøvrig mitt første digital kamera noen sinne. Men når jeg legger blidene inn på PC'n er det en pixel som viser seg å være død/hvit på alle bildene (samme pixel selvfølgelig). Jeg har sjekket at det ikke er monitoren som har den døde pixelen ved å bruke 2 forskjellige monitorer (en av de en CRT også). Er dette noe som vet om det er noe som kan gjøres for å bli kvitt en slik død pixel, eventuelt om det dekkes under garantien? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Når det gjelder LCD skjermer, så må man forvente en eller annen død pixel uten at dette går på garanti. Men det er mye mer kritisk når det kommer til en sensor med døde pixler (evt. "hot pixel"). Ved vanlig lukkertid skal det ikke være døde/varme pixler, og dette går derfor på garanti. Det finnes imidlertid programmer som automatisk fjerner døde pixler i etterkant, om du på forhånd viser programmet hvor du har den/de døde pixlene (det trenger du kun å gjøre på første bildet). Det er kanskje best, så slipper du styret med å sende inn kameraet. Det kan også enkelt fikses i Photoshop eller andre lignende programmer med "clone-tool" eller "healing-tool". Lenke til kommentar
dace Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Når det gjelder LCD skjermer, så må man forvente en eller annen død pixel uten at dette går på garanti. Men det er mye mer kritisk når det kommer til en sensor med døde pixler (evt. "hot pixel") Om jeg ikke var presis nok i mitt første innlegg: Dette dreier seg altså om en død pixel på kameraets CCD, og ikke på kameraets LCD-skjerm (eller på PC skjermen). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Om jeg ikke var presis nok i mitt første innlegg:Dette dreier seg altså om en død pixel på kameraets CCD, og ikke på kameraets LCD-skjerm (eller på PC skjermen). Leser du innlegget mitt godt nok, så ser du at det bare var en presisering om at samme regler som gjelder for LCD skjermer ikke gjelder for sensorer, om noen skulle tro det. Mine tips om hvordan man fikser dette, skulle man tro var god nok forklaring på at jeg skjønte hva du mente Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå