Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen er døende, defekt hardware?


Anbefalte innlegg

Har skjedd noe med maskinen min i løpet av dagen som gikk i går for nå kan jeg ikke ha maskinen på i lengre tidsperioder uten at maskinen låser seg. Dette skjer vanligvis en gang i halvtimen, men hvis jeg er heldig så klarer den seg en time uten at den låser seg. I løpet av uken som har gått har maskinen stått på 24/7 pga en stor torrent, men temperaturene i maskinen har vært helt normale.

 

Opplever også at stort sett alle programmene som kjører ikke svarer. Dette varierer fra gang til gang, alt fra MSN, NOD32, Utorrent, Ralink Wireless og Firefox. Det er ikke noe fast mønster på hvilke programmer som låser seg. Fikk også melding om at systemet var gjenopprettet etter en alvorlig feil og de filene har jeg opplevd problemer med før, men det var da med familiepc'n.

 

Først så trodde jeg at det var Utorrent som skapte problemer ettersom den låste seg hver gang jeg kjørte programmet. Harddiskene bråkte fælt da Utorrent måtte sjekke en torrent som ble avsluttet på feil måte, en konstant dure-lyd hvis man kan kalle det det. Lot være å kjøre Utorrent en drøy time, men maskinen låste seg likevel.

 

Når maskinen låser seg så kjører fremdeles noen programmer. Hvis jeg f.eks hører på musikk i Winamp så fortsetter musikken å spille, men jeg kan ikke trykke noen ting. Jeg kan bevege musen, men kan ikke trykke på noe. Tastaturet er også ubrukelig, det eneste jeg kan gjøre er å skru av/på Num/Caps/Scroll-lock

 

Skjønner ikke helt hva som kan være galt, har kjørt virussjekk og Hijackthis, men finner ikke noen skumle filer som roter det til for meg.

 

Hardware:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 4MB

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort

2stk Western Digital 320GB S-ATAII

Asus P5W DH Deluxe

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black

PowerColor Radeon X1900GT 256MB

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

post-17606-1163347354_thumb.jpg

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat installert Windows på nytt, men nå melder de samme symptomene seg. Slet veldig med at Firefox låste seg før jeg installerte på nytt og nå skjer det samme igjen. Har ikke opplevd at maskinen har låst seg enda, men mtp at Firefox krangler på nærmest identisk måte før jeg formaterte har jeg en stygg mistanke.

 

Alt er koblet som det skal i kabinettet og det er ikke noe støv eller noe sånt ettersom maskinen nærmest er splitter ny.

 

HijackThis:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 18:23:42, on 12.11.2006

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\mscorsvw.exe

C:\Program Files\Eset\nod32krn.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\RTHDCPL.EXE

C:\Program Files\Eset\nod32kui.exe

C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\CLI.EXE

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program Files\RALINK\RT2500 USB Wireless LAN Card\Installer\WINXP\RaConfig2500.exe

C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe

C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\cli.exe

C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\cli.exe

C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe

C:\Program Files\Intel Corporation\Thermal Analysis Tool\TAT.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

D:\-=Downloads=-\HijackThis\HijackThis.exe

 

O4 - HKLM\..\Run: [RTHDCPL] RTHDCPL.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [ATICCC] "C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\CLIStart.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [nod32kui] "C:\Program Files\Eset\nod32kui.exe" /WAITSERVICE

O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\RunOnce: [WMC_RebootCheck] C:\WINDOWS\inf\unregmp2.exe /FixUps

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background

O4 - HKCU\..\RunOnce: [MPlayer2_FixUp] C:\WINDOWS\inf\unregmp2.exe /Fixups

O4 - Startup: Adobe Gamma.lnk = C:\Program Files\Common Files\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe

O4 - Global Startup: Ralink Wireless Utility.lnk = C:\Program Files\RALINK\RT2500 USB Wireless LAN Card\Installer\WINXP\RaConfig2500.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL

O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program Files\Common Files\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe

O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe

O23 - Service: NOD32 Kernel Service (NOD32krn) - Eset - C:\Program Files\Eset\nod32krn.exe

 

 

Har jeg noen programmer som krangler med hverandre? Maskinen funket helt fint fram til lørdag, var da den begynte å slå seg vrang :hmm:

 

Edit: Nytt problem dukket opp i forbindelse med Firefox:

 

Tok et søk i registeret med CCleaner og den fant en del feil, er noe av dette alvorlig?

 

 

Edit2: Nå begynner andre programmer å låse seg. Media Player Classic og Utorrent fungerer ikke som de skal lengre, akkurat det samme som skjedde før jeg installerte på nytt. :cry:

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å laste ned UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com), boote fra den og kjøre diagnostikk på RAM, harddisk, CPU osv. Da kan du ihvertfall enkelt avgjøre om det er en hardwarefeil eller om det er noe i Windows som lager trøbbel.

7274588[/snapback]

Aner ikke hva det programmet gjorde, men jeg kjørte det hvert fall. Skjønner pent lite og ingenting av bildene, men her er noen av resultatene.

Lenke til kommentar

Prøvde nok en gang å installere Windows på nytt, men denne gangen var jeg usikker på om jeg i det hele tatt skulle få Windows inn på maskinen. Vet ikke hvor mange ganger den hengte seg under installasjonen, men vi snakker to-sifret.

 

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Får i grunn bare masse error for øyeblikket, får ikke installert driverne til skjermkortet blant annet. Maskinen rebooter helt uten forvarsel og får en fin melding om at systemet er gjennomrettet etter en alvorlig feil.

 

Hvordan finner man ut som strømforsyningen er defekt/fjusker?

 

Er det ingen tvil om at det er galt med RAM-brikkene? Hvis det er tilfellet så kontakter jeg Komplett med en gang jeg får tid.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Prøvde nok en gang å installere Windows på nytt, men denne gangen var jeg usikker på om jeg i det hele tatt skulle få Windows inn på maskinen. Vet ikke hvor mange ganger den hengte seg under installasjonen, men vi snakker to-sifret.

 

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Får i grunn bare masse error for øyeblikket, får ikke installert driverne til skjermkortet blant annet. Maskinen rebooter helt uten forvarsel og får en fin melding om at systemet er gjennomrettet etter en alvorlig feil.

 

Hvordan finner man ut som strømforsyningen er defekt/fjusker?

 

Er det ingen tvil om at det er galt med RAM-brikkene? Hvis det er tilfellet så kontakter jeg Komplett med en gang jeg får tid.

7280743[/snapback]

En/alle minnebrikkene dine har tatt kvelden. Måtte selv bytte mine 2 gig nettopp på grunn av disse feilene.. Send de tilbake!

Lenke til kommentar

Jepp, dette kan godt være pga feil på minnet eller at hovedkortet ikke greier å lese minnebrikkene lenger, selve årsaken bak dette kan jo være mangt :

 

*Feil på strømforsyning = Ustabile volt verdier.

*Feil på mosfets/kondensatorer og annet som gir strøm videre til minnebrikkene.

*Dårlig kontakt mellom minne og hk.

*Feil på selve minnebrikkene.

 

Anbefaler deg derfor å feilsøke litt :

 

*Bios :

Her skal du kunne sjekke verdiene til de forskjellige spenningene, disse burde ligge ganske nærme de orginale verdiene som skal være oppgitt : 12.0 , 3.3 , 5.0 , samt -5 og -12 verdiene.

Minne og cpu har andre verdier , men ddr2 holder typisk 1.8V til 2.0V? Sjekk uansett at verdiene du får er omtrent det samme som du har satt den til I bios.

 

Stemmer alle disse verdiene godt overens så er det lite sannsynlig at det er problemer med strømforsyninga.

 

Etter steget over så kan du like så godt ta ut minnebrikkene og prøve disse i et annet system som fungerer uten problemer, kjør da minnetesten og dukker feilen opp igjen så er det avklart at det er minnebrikkene som er problemet. Merk du kan gjerne ta denne testen først om du har lett tilgjengelig en annen pc som bruker ddr2, men om du ikke har det så er det greit med psu test.

Lenke til kommentar
Thor.

Når rammen ikke er god så er det irrelevant om han kjører sikkerhetsmodus eller ikke. Windows vil bli upålitelig/ustabilt uansett.

7283239[/snapback]

Ja men hva om det var noe annet som var problemet? Kunne vært en driver som skadet systemet

7283470[/snapback]

 

Nope... da ville ikke memtest-86 feilet ettersom den ikke bruker noen drivere....

Lenke til kommentar

Ser ut som om at den ene ram-brikken fjusker. Prøvde å starte opp med kun en brikke i hovedkortet og hittil så fungerer alt som det skal. Har ikke opplevd at noen programmer har låst seg enda, men skal kjøre den ramtesten senere for å se om jeg består testen. Må vel også ta en titt i BIOS angående voltmengden fra strømforsyningen.

 

Tusen takk for gode svar :)

Lenke til kommentar

Sliter med et lignende problem på min asus s5200n notebook..

 

får samme feilmeld. "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL", se bildet under.

 

post-40876-1163577900_thumb.jpg

 

Feilen oppstod plutselig. prøvde først å oppdatere alle drivere + bios, det hjalp ikke. Formaterte deretter maskinen og la inn winxp på nytt, men samme feilen kommer opp.

 

Har kjørt memtest86, ingen feil funnet.

 

Dataen ser ut til å virke når den kjører på batteri. Det er først når jeg plugger inn, eller starter opp maskinen med strømmen tilkoblet blåskjermen kommer.

 

noen som aner hva som kan være galt?

 

øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...