christian1986 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Etter at maskinen nå flere ganger har låst seg når jeg spiller f.eks AOE, velger jeg å høre her. Det som skjer, er at etter ca. 1 times spilling så kommer det pipelyder i høytalerne og så fryser maskinen. Bare en gang har jeg fått feilmeling/blåskjerm hvor det stod at enten PSU, hk, ram, eller skjermkort var problemet. Noen som har vært borti noe lignende eller vet hvordan jeg kan løse problemet? Har i dag en AMD X2 4800+, et vifteløst MSI 7900GT, 3 gig ram, Asus A8N-sli delux(med passiv kjøler som jeg har satt på)... Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Har du sjekka temperaturene? Lenke til kommentar
Strepto91 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Har du klokket grafikk kortet? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Har du klokket grafikk kortet? 7269123[/snapback] Nei, det har jeg ikke gjort... Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Har du sjekka temperaturene? 7269018[/snapback] CPU ligger på ca 50, hk på ca. 45 og skjermkort på 75 tror jeg... Lenke til kommentar
l_man Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Har du mye støv i maskineriet? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det høres ut som skjermkortet er problemet. Det er sikkert for lite luftgjennomstrømning forbi skjermkortet. En passiv kjøler er avhengig av en viss luftflyt for at den skal fungere. Du kan jo prøve et av disse alternativene: 1. Ta av sidedøren på kabinettet. 2. Sette en temporær kabinettvifte til å blåse på skjermkortet. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Det høres ut som skjermkortet er problemet. Det er sikkert for lite luftgjennomstrømning forbi skjermkortet. En passiv kjøler er avhengig av en viss luftflyt for at den skal fungere. Du kan jo prøve et av disse alternativene: 1. Ta av sidedøren på kabinettet. 2. Sette en temporær kabinettvifte til å blåse på skjermkortet. 7269999[/snapback] Tenkte i de baner jeg også, men døren er prøvd. Fikk da spille 10 min etter forrige kræsj.. Spørsmålet er bare om for høy temp skal gi det utsalget som jeg har beskrevet... Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Er ikke 75 grader litt varmt? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Er ikke 75 grader litt varmt? 7271910[/snapback] Hehe, ikke vet jeg? Derfor jeg spør.. Reduksjonstemperaturen er jo på 127! Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 75 grader er ikke så varmt.. men, det stiger jo ganske mye under spilling. Mitt gamle XFX 6800GT lå på rundt 78 grader rett etter spilling eller 3Dmark. Men, når jeg så på oversikten over hvor mye kortet hadde liggi på midt i spillet, så hadde kortet vært helt opp i 95 grader Så det kan hende kortet ditt er enda varmere en 75 grader under spilling. For det kjøles veldig fort ned igjen etter hardt bruk. Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 75 grader idle er aalt for varmt, ja. Normalt er vel 35-40 grader idle på et gjennomsnittlig viftekjølt skjermkort, og at det skal være så mye mer på et passivt tviler jeg på. Skjermkortets levetid reduseres om det brukes for mye under jevnt høy temperatur, så du bør gjøre noe for å senke temperaturen på kortet.. Støvsug kabinettet internt, strips sammen kablene inni det og installér flere kabinettvifter. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 75 grader idle er aalt for varmt, ja. Normalt er vel 35-40 grader idle på et gjennomsnittlig viftekjølt skjermkort, og at det skal være så mye mer på et passivt tviler jeg på. Skjermkortets levetid reduseres om det brukes for mye under jevnt høy temperatur, så du bør gjøre noe for å senke temperaturen på kortet.. Støvsug kabinettet internt, strips sammen kablene inni det og installér flere kabinettvifter. 7272739[/snapback] Ligger nå på ca. 60 grader med døren åpen... Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 75 grader idle er aalt for varmt, ja. Normalt er vel 35-40 grader idle på et gjennomsnittlig viftekjølt skjermkort, og at det skal være så mye mer på et passivt tviler jeg på. Skjermkortets levetid reduseres om det brukes for mye under jevnt høy temperatur, så du bør gjøre noe for å senke temperaturen på kortet.. Støvsug kabinettet internt, strips sammen kablene inni det og installér flere kabinettvifter. 7272739[/snapback] Ligger nå på ca. 60 grader med døren åpen... 7272913[/snapback] Ok, det er ikke så verst, men det er fremdeles noe hett, og jeg tror nok det er grunnen til at maskinen fryser. Jeg var vel kanskje litt snill med gradestokken der oppe, 35-40 grader er nok i den nedre del av gjennomsnittet, det vanlige er vel 40-50 grader tenker jeg. Et tips kan være å sjekke temperaturen på resten av komponentene også, ved å bruke Everest Home Edition (google.com), slik at du kan utelukke at det f.eks. kan være diskene som gjør det. Min erfaring er dog at varme disker skaper blåskjerm, og ikke frysing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå