Gå til innhold

Canon 8600F vs Epson 4490

Anbefalte innlegg

Har mange gamle dias og negativer som jeg gjerne skulle hatt som digitale bilder, i tillegg ønsker jeg å forstørre endel av dem på papir.

Etter å ha sjekket litt, ser det ut til at disse scannerne er i prisklassen som blir aktuell, enten Epson Scanner Perfection 4490 Photo (1917,-), eller Canon Scanner Canoscan 8600F (1650,-).

Er det noen som vet hvilken jeg burde gå for? Eventuelt som har prøvd begge?

Blir jo helt forvirra av å lese om alle modellene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en litt eldre Canon modell, 8000F, vet ikke hvor mye de har forbedret den etter det. Har scannet en god del dias, som fungerer bra, men det tar TID! Jeg skal nå scanne flere tusen bilder, og kjøpte heller en dedikert filmscanner i tillegg.

Men hvis du ikke skal scanne for store mengder, får du helt grei kvalitet. Har laget fotobok hos Fotoknudsen av mine bilder, A4 i bra kvalitet.

Og softwaren er bra, den lager automatisk thumbnail av hvert bilde, så er det bare krysse av for de du skal ha, og være tålmodig...

Hadde Epson scanner tidligere, men der har det jo skjedd enda mer siden!!

Lenke til kommentar
Har mange gamle dias og negativer som jeg gjerne skulle hatt som digitale bilder, i tillegg ønsker jeg å forstørre endel av dem på papir.

Etter å ha sjekket litt, ser det ut til at disse scannerne er i prisklassen som blir aktuell, enten Epson Scanner Perfection 4490 Photo (1917,-), eller Canon Scanner Canoscan 8600F (1650,-).

Er det noen som vet hvilken jeg burde gå for? Eventuelt som har prøvd begge?

Blir jo helt forvirra av å lese om alle modellene...

7268424[/snapback]

Orket ikke sjekke den Epson scanneren, men anbefaler deg på det sterkeste å investere i en scanner med Digital ICE "støvfjerning" den fungerer 10x bedre enn den dårlige kopien til Canon (har en canon 9900F planscanner og en nikon Coolscan V filmscanner, og sistnevnte med Digital ICE, den gjør MYE bedre jobb i fjerning av riper og skitt på negativene/positivene enn canon.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Det står at Epsonen har Digital ICE, og at Canon'en har noe som heter "Fare level 3 støv og ripefjerning".

Vet ikke om det er noen forskjell....?

7276238[/snapback]

Det er akkurat samme funksjonen, altså elektronisk støv og ripe-fjerning, som absolutt er en helt essensiell funksjon når man skal kjøpe scanner i dag.

Digital ICE er en teknologi lisensiert fra Kodak.

Har også Coolscan V, og klart den er mye bedre på alle måter, da den er en spesialisert filmscanner! Se andre tråder i dette forumet for diskusjon og sammenligning.

Men ikke alle har det behovet! Merk også at det er flere og flere som tilbyr scanning av bildene dine til overkommelig pris.

Men jeg er ganske fornøyd med Canon'en også, det holder å blåse av filmen litt, og du slipper den tidkrevende prikkfjerningen etterpå, som var et mareritt med tidligere scannere...

Har scannet rimelig mange dias jeg har skrevet ut i A4, med helt flott resultat!

Så det kommer an på hvor mye du skal scanne, og hva du skal bruke resultatet til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har erfaring fra Canon 8000 serien, jeg anbefaller ikke noen å basere seg på en slik til å scanne DIAS eller film. Den er både treg, og klarer bare å ta ut en brøkdel av hva negativene har av oppløsning. Hvis du skal scanne negativer, ville jeg heller lettet etter en billig filmscanner, du må ikke betale så veldig mye mer enn hva Canon scanneren koster. Vi snakker ikke om Nikon LS-50 eller lignende da disse er dyre. Men ta en titt på ebay, da vil du finne rimelige filmscannere, både brukte og nye. En et par år gammel Nikon, Olympus eller Konica Minolta scanner, vil gjøre jobben mye bedre enn nevnte Canon scanneren, og du får den for omtrent samme pris.

Men hvis valget står mellom Canon og Epson, ville jeg helt klart valgt Epson, har ikke erfaringer med nevnte Epson modell. Men jevnte over er Epson langt bedre enn Canon. Samtlige nettester av flatbed scannere så får Epson sine scannere høyere karakterer. Husk også på at Epson har langt mer peiling på scannere enn Canon, da de lager profesjonelle Flatbed scannere i høy prisklasse, og tester har vist at disse faktisk klarer å matche filmskannere på film. Mens Canon har et mye bredere produkstpekter, og er dermed ikke scanner og printer spesialist slik Epson er.

Ps. Bare filmadapteren er grunn nok til ikke å velge Canon, det er møkka jobb og feste filmene, og hvis filmene ikke er pinnerette fra før, vil de ligge buet når du scanner dem. Noe som vil medføre uskarphet i de delene av filmen som ikke ligger plant med scanneflaten. Epson skal vistnok har mye bedre filmadaptere, uten at jeg har fått mulighet til å teste dem ut enda. Men jeg vet i hvertfall hvilket merke jeg skal satse på da jeg har planer om å kjøpe meg min egen scanner.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...