Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store prevensjonstråden


Katiie

Anbefalte innlegg

Mulig jeg blir nødt til å begynne med prevensjon igjen, men jeg vilikkevilikkevilikke!! Er så lei hele problemstillinga... skulle ønske jeg var en heloptimistisk tenåringsgutt med konstant ståpikk og ingen PMS og humørsvningninger. Hadde passet meg så mye bedre :mad:

7365623[/snapback]

Dette er noe jeg tror mange gutter glemmer i prevensjonstematikken. At mange jenter ikke ønsker å bruke hormonelle prevensjonsmidler pga bivirkninger. Det er ikke bare bare å tukle med kroppnes hormonbalanse. Derfor hadde det vært fint med lignende prevensjon for menn også, i tilfelle en av partene ikke vil, tør eller kan bruke prevensjon så finnes det brukende alternativer for den andre parten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er noe jeg tror mange gutter glemmer i prevensjonstematikken. At mange jenter ikke ønsker å bruke hormonelle prevensjonsmidler pga bivirkninger. Det er ikke bare bare å tukle med kroppnes hormonbalanse. Derfor hadde det vært fint med lignende prevensjon for menn også, i tilfelle en av partene ikke vil, tør eller kan bruke prevensjon så finnes det brukende alternativer for den andre parten.

7365870[/snapback]

<3

 

Hehehe...

 

Neste show holdes på oppfordring!

Jeg kan ta fram ballettskoa jeg :p

Lenke til kommentar
Takk for saklig og konstruktiv diskusjon.

7365623[/snapback]

Jeg er/var omtrent like saklig og konstruktiv som du er/var...

 

Om en av partene må det, og begge har risiko for bivirkninger, hvorfor må det by law være _jenta_ som skal ta middelet?

7365623[/snapback]

Må det by law være _gutten_ som skal ta middelet i stedet, da?

 

Synes hele holdninga bare er gammeldags og teit. Jenter har et finere maskineri enn gutta, det er tross alt vi som skal bære fram en mulig kidd, mens gutter bare trenger å mose ut noe gørr. Er det ikke viktigere at jentenes kropp ikke blir tukla med da?

7365623[/snapback]

Hvilken holdning? Og angående "maskineriet" kan du ikke akkurat sammenligne kvinner og menn. Hvis det skal komme en unge til verden, må begge "maskineriene" være intakte. Du kan føle deg så jævla viktig du bare vil, men om han du ønsker å få unge med har fått ødelagt "maskineriet" sitt, kan du jo sette deg til med haka i postkassa og se om kvinner også kan gro skjegg om de venter lenge nok. Og om du så klarer å gro et skjegg, tror jeg neppe det vil hjelpe; du vil fortsatt være like dønn avhengig av "maskineriet" til partneren din. For å bruke dine egne ord skal jo dere jenter bare ligger der og motta noe gørr og trøkke en unge ut 9 måneder senere. Og før bindeordet i forrige setning er det faktisk gutta som må gjøre jobben. En annen ting jeg finner litt merkelig er hvorfor det lenge har vært p-piller for jenter, og ikke for gutter, dersom "maskineriet" til guttene er enklere enn "maskineriet" til jentene. Burde det ikke da være enklere å stoppe det også?

 

Jeg provoserer med vilje her, men det skjønner du sikkert.

7365623[/snapback]

Det gjør jeg. Og jeg regner med at du forstår at jeg gjør/gjorde det samme.

 

Mulig jeg blir nødt til å begynne med prevensjon igjen, men jeg vilikkevilikkevilikke!! Er så lei hele problemstillinga... skulle ønske jeg var en heloptimistisk tenåringsgutt med konstant ståpikk og ingen PMS og humørsvningninger. Hadde passet meg så mye bedre :mad:

7365623[/snapback]

Jeg tror ikke du kan vite hvordan det er å være gutt uten å være født slik, akkurat som vi gutter ikke kan vite hvordan det er å være jente. Altså tror jeg ikke man kan vite hva som hadde passet en best. Og om du hadde hatt konstant ereksjon, ville du nok ha ønsket å være jente. Dere jenter har opptil en uke med blødninger og varierende smerter, samt antallet unger dere bestemmer dere for å få ganger ni måneder med en lang liste, som er lengre enn jeg er klar over, over ulemper. Men samtidig er det som oftest dere jenters rolle som forelder som har størst betydning for ungen. Dere har også en gjennomsnittlig høyere hjerneaktivitet enn oss gutter, dere har en høyere smerteterskel enn oss gutter, dere lever lenger enn oss gutter, dere har bedre orgasmer enn oss gutter, etc. Dere har fordeler vi ikke har, dere har ulemper vi ikke har; vi har fordeler dere ikke har, vi har ulemper dere ikke har. Du må gjerne irritere deg over at du er jente, men det endrer ikke anatomien din. Hvis du virkelig ønsker å endre den, bør du nok heller snakke med legen din. Sex er, utrolig nok, heller ikke det eneste som betyr noe her i verden, og du kan fortsatt ha det godt selv om du bruker kondomer, pessar, e.l. Kanskje vil det ikke være like godt, men jeg vil tro det er en bedre løsning enn en omfattende operasjon eller hormonell prevensjon om det er slik at det gir deg plagsomme bivirkninger.

 

Jeg vil også gi en litt mer konstruktiv og utfyllende kommentar til rettferdighetsspørmålet: Det blir litt dumt å trekke inn hva som er rettferdig og ikke. Situasjonen er slik den er, og det må man bare akseptere. Jeg kan f.eks. mene at det er blodig urettferdig at du har pupper og ikke jeg, og du kan mene at det er blodig urettferdig at det beste prevensjonsmiddelet som ikke minsker nytelsen er for deg og ikke for meg. Det gir oss allikevel ikke det vi ønsker, og situasjonen forblir uforandret. Man kan heller ikke oppnå rettferdighet på alle punkter, og om det hadde vært mulig å gjøre alle mulige slags endringer, ville det mest sannsynlig ha blitt urettferdig allikevel. Rettferdighet er noe subjektivt og kommer bare an på folks meninger.

 

Jeg selv har ingen mening om hvorvidt det er rettferdig at jeg er gutt, og jeg vil neppe klare å gjøre meg opp noen slik mening heller. Skal jeg vurdere rettferdigheten i at jenter må få bivirkninger av prevensjon, og ikke gutter, vil jeg si at det ikke er særlig rettferdig. Men det er ikke dermed sagt at jeg synes det er rettferdig at gutter skal få bivirkninger i stedet; det synes jeg nemlig ikke... ikke en gang om det skulle være mindre bivirkninger for gutter. Graden av bivirkninger ville bare påvirke graden av urettferdighet i mine øyne. Jeg synes heller ikke det er rettferdig at gutter skal lide fordi jenter har lidd. Men jeg vil understreke at jeg ikke ser på det som rettferdig at jenter skal ha plagsomme bivirkninger fordi de går på p-piller. På den annen side er det deres valg å begynne på p-piller, akkurat som det er deres valg å slutte om dere først har begynt. Dette gjør det ikke mer rettferdig, men dere har, som et slags lite plaster på såret, valget mellom ingen p-piller og sex med kondom eller p-piller og sex uten kondom. Veier sexen uten kondom opp for bivirkningene p-pillene måtte by på? Her er det bare å velge det beste av to onder. Enkelte velger jo faktisk å ikke ha sex i det hele tatt. Noen velger det av religiøse grunner, andre av helsemessige grunner. Hva du vil gjøre med sexlivet ditt er helt opp til deg, men du bør akseptere forholdene som de er.

 

Edit: Den siste delen av innlegget ment å være mer konstruktiv, om det skulle være noen tvil.

Endret av -Knuð
Lenke til kommentar

Knuth, det var konstruktivt, du er en fornuftig mann :)

 

Jeg blir bare litt sprø av denne debatten noen ganger, og trenger en utblåsning innimellom... hvertfall når jeg hører om unge gutter som vil ha dama si over på p-pillen. Det jeg glemmer er at dama sikkert synes det er en like god ide, at det forhindrer graviditet i for ung alder, samt at gutten kanskje ikke er så godt kjent med jenter og jentekroppen at de forstår hvordan den fungerer. (Sånn annet enn det som vises utenpå :p)

 

Håper jeg finner noe som fungerer for meg også. Tror jeg kommer til å bli lei gummi in the long run...

Lenke til kommentar
Jeg blir bare litt sprø av denne debatten noen ganger, og trenger en utblåsning innimellom... hvertfall når jeg hører om unge gutter som vil ha dama si over på p-pillen.

7397213[/snapback]

For meg var det faktisk litt omvendt en liten stund. Kjæresten min vurderte å begynne på p-piller, men jeg så ikke det store behovet... særlig ikke med alle historiene om diverse bivirkninger med p-pillen. Jeg hadde heller ikke så mye i mot å bruke kondomer. Da et kondom plutselig sprakk, ble vi nødt til å kjøpe en angrepille. Etter det bestemte hun seg for å begynne på p-piller for å unngå samme problemstilling senere, og jeg så også fordelen i dette. Det ser også ut til at hun har vært heldig med typen piller, for hun har foreløpig ikke fått noen bivirkninger. Etter å ha sett hvordan det er med p-piller, synes jeg at det er bedre med enn uten, men om hun skulle få noen plagsomme bivirkninger, skal jeg ikke gjøre det minste forsøk på å snakke henne fra å slutte. Det får bli helt opp til henne. Å presse på for å få en jente over på p-piller er sjofelt gjort.

 

Håper jeg finner noe som fungerer for meg også. Tror jeg kommer til å bli lei gummi in the long run...

7397213[/snapback]

Lykke til med letingen. :thumbup:

Lenke til kommentar

For aa snu hele greia til noe litt annet.

 

Fun fact: I Norge kan man faa kjopt kondomer i mat butikker, og de er fint oppstilt i hyllene.

I USA (alle stater har forskjellige regler, med i alle fall i North Dakota) maa man dra til en bensinstasjon og si til kasseren at du skal ha en kondom, for saa at han henter den bak disken. Det er rett aa slett ikke lov til aa stille det ut, heller ikke aa selge dem i en matbutikk eller lignende. Og er du ikke over 18 aar, tror jeg at du kommer til aa faa problemer med aa faa kjopt. :ermm:

 

Edit: la til en setning.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
For aa snu hele greia til noe litt annet.

 

Fun fact: I Norge kan man faa kjopt kondomer i mat butikker, og de er fint oppstilt i hyllene.

I USA (alle stater har forskjellige regler, med i alle fall i North Dakota) maa man dra til en bensinstasjon og si til kasseren at du skal ha en kondom, for saa at han henter den bak disken. Det er rett aa slett ikke lov til aa stille det ut, heller ikke aa selge dem i en matbutikk eller lignende. Og er du ikke over 18 aar, tror jeg at du kommer til aa faa problemer med aa faa kjopt.  :ermm:

 

Edit: la til en setning.

7400912[/snapback]

Varierer ikke dette fra stat til stat?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
For aa snu hele greia til noe litt annet.

 

Fun fact: I Norge kan man faa kjopt kondomer i mat butikker, og de er fint oppstilt i hyllene.

I USA (alle stater har forskjellige regler, med i alle fall i North Dakota) maa man dra til en bensinstasjon og si til kasseren at du skal ha en kondom, for saa at han henter den bak disken. Det er rett aa slett ikke lov til aa stille det ut, heller ikke aa selge dem i en matbutikk eller lignende. Og er du ikke over 18 aar, tror jeg at du kommer til aa faa problemer med aa faa kjopt.  :ermm:

 

Edit: la til en setning.

7400912[/snapback]

 

Det høres ut som en fin måte å håndtere spredning av kjønnssykdommer blant og tenåringsgraviditeter på :love: "Ikke 18 sier du? Nei da får dere hoppe av i svingen imens og komme tilbake om 2 år"... grøss....

Lenke til kommentar
For aa snu hele greia til noe litt annet.

 

Fun fact: I Norge kan man faa kjopt kondomer i mat butikker, og de er fint oppstilt i hyllene.

I USA (alle stater har forskjellige regler, med i alle fall i North Dakota) maa man dra til en bensinstasjon og si til kasseren at du skal ha en kondom, for saa at han henter den bak disken. Det er rett aa slett ikke lov til aa stille det ut, heller ikke aa selge dem i en matbutikk eller lignende. Og er du ikke over 18 aar, tror jeg at du kommer til aa faa problemer med aa faa kjopt.  :ermm:

 

Edit: la til en setning.

7400912[/snapback]

 

Det høres ut som en fin måte å håndtere spredning av kjønnssykdommer blant og tenåringsgraviditeter på :love: "Ikke 18 sier du? Nei da får dere hoppe av i svingen imens og komme tilbake om 2 år"... grøss....

7406170[/snapback]

 

Er vel mer: "Ikke 18 sier du? Da er du ikke gammel nok heller, så hva skal du med dem?"

Hvis jeg ikke husker feil så er det vel 18 år som er den seksuelle lavalder i de fleste stater i USA.

At det finnes yngre personer som ønsker å ha sex, nei det er utenkelig. *spy av dobbeltmoralens voktere aka USA*

Lenke til kommentar
For aa snu hele greia til noe litt annet.

 

Fun fact: I Norge kan man faa kjopt kondomer i mat butikker, og de er fint oppstilt i hyllene.

I USA (alle stater har forskjellige regler, med i alle fall i North Dakota) maa man dra til en bensinstasjon og si til kasseren at du skal ha en kondom, for saa at han henter den bak disken. Det er rett aa slett ikke lov til aa stille det ut, heller ikke aa selge dem i en matbutikk eller lignende.Og er du ikke over 18 aar, tror jeg at du kommer til aa faa problemer med aa faa kjopt.  :ermm:

 

Edit: la til en setning.

7400912[/snapback]

Har aldri blitt spurt om ID og har aldri hørt om noen som har blitt spurt om det heller (men så er jeg jo 21). Tror de fleste bensinstasjoner driter i hvor gammel du er når man kjøper kondomer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har fått nye p-piller nå. Noen som har erfaringer med Yasmin? Er litt redd for å bytte egentlig.

7437367[/snapback]

Har bare positive erfaringer med Yasmin, og er imo den beste pilla der ute, av de jeg har prøvd. Dessverre strekker ikke økonomien til, og det er vel eneste grunn til at jeg ikke fortsatt går på den.

(Eller økonomien strakk ikke til, blir vel mer riktig, men jeg syns microgynon er helt greit)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...