tummair Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Hei alle sammen.. jeg sliter fortsatt med å få kall på metoder fra en annen klasse.. fått litt hjelp om en metode skal returnere int... men hva med boolean da jeg vil kalle metode fra klassen Dager til klassen analyse, hvor jeg har en metode som skal sjekke uværsdag på en spesifikk stasjon .. skjerm.out("\tVenneligst tast inn maaneden du vil ha dataene for(1-6):\t"); int mnd = tast.inInt(); sjekkMåned(mnd); uværsDag(); // DETTE KALLET FUNGERER IKKE... koden for metoden Uværsdag er. boolean uværDag() if (maksVindHastighet!= -99 && nedbørsMengde != -99 && maksVindHastighet>=12 && nedbørsMengde >=10 ) {return true; }else {return false;} }//boolean metode Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) jeg sliter fortsatt med å få kall på metoder fra en annen klasse.. så du den oppdaterte posten min i ditt forrige innlegg? husk at metoder i en annen klasse som du bruker må være public. boolean uværDag() <---------Skal det ikke være en { her. if (maksVindHastighet!= -99 && nedbørsMengde != -99 && maksVindHastighet>=12 && nedbørsMengde >=10 ) {return true; }else {return false;} }//boolean metode Endret 12. november 2006 av Qwark Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Heter metoden uværsDag, eller uværDag? Og husk å bruke indentering og sjekk etter manglende klammeparanteser. Hvis du har et redigeringsprogram med syntaksmarkering (syntax highlighting), pleier de å være gode hjelpemidler for å finne ut om det er noe gale med parantesene. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) hvis du har lært om objekter skal dere sikkert bruke det: Klassenavn sammehvasomstårher = new Klassenavn(); sammehvasomstårher.metode(); Hvis du ikke har hørt om objekter og/eller new()-kommandoen er det nok ikke meningen du skal bruke det, da kan du referere til den andreklassen ved hjelp av klassenavnet: //her brukes en metode fra klassen "Analyse": Analyse.metode(); EDIT: anbefaler det å ha stor forbokstav i alle klassenavn, mens liten forbokstav i variabler/metoder. Dette fordi det er slik alle andre koder - dermed lettere å sette seg inn i din/andres kode Endret 12. november 2006 av qualbeen Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Sånn off topic, men koden din kan enkelt gjøres mye kortere. boolean uværsDag() return maksVindHastighet!= -99 && nedbørsMengde != -99 && maksVindHastighet>=12 && nedbørsMengde >=10; } Og når en metode returnerer en boolean kan det være greitt å sjekke innholdet i den og så ta valg om hva gjøre videre. Eks: if(uværsdag()){ System.out.println("Dette var en uværsdag"); }else{ System.out.println("Dette var en solskinnsdag"); } Det du gjør med å bare kalle metoden din er å skrive true; (alt false) uten å gjøre noe mer. Og iallfall når metoden din ikke gjør annet enn å returnere en boolsk verdi Og helt til sist. Når jeg lager metoder som returnerer boolske verdier gir jeg de alltid navn formet som et spørsmål det går ann å svare ja/nei på. Eks.. erUværsdag(), fortellerSolskinnshistorier() osv Endret 12. november 2006 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
tummair Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Godt svart dere .. Dere kan stoffet ... Skal se om jeg kan lære noe av dette da.. Takk Takk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå