Kamikazesmurf Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Heisann! Jeg har en '93 Mazda 626 2.0i lx automat (puh!) Den har en litt snodig feil på girkassen, og symptomene er som følger; Når bilen (motoren) er kald, går girkassen i en slags sikkermodus hvor den bare bruker de 3 første girene og i tillegg girer skikkelig hardt (det smeller i hele bilen). Det blinker et lys med "hold" i dashbordet - det samme lyset som lyser hele tiden hvis jeg trykker på den lille knappen på gearkassen (da låses også girkassen til de tre første girene). Det snodige er at hvis jeg kjører et par mil og så stopper og starter bilen på nytt igjen er alt som det skal være! Det samme gjelder hvis bilen får stå å gå på tomgang 8-10 minutter før jeg begynner å kjøre. Leverte bilen inn på den lokale mazda-forhandleren og de fortalte at det var speedometergiveren på girkassen, selve speedometeret på bilen, styreenheten til girkassen, eller ledningen mellom disse som var feil på. De skulle ha 8.000 for å bytte dette, men kunne ikke garantere at problemet forsvant da det kunne være en mekanisk feil i girkassen selv om de tvilte på det. Girkassen er også litt uvillig til å gire ned mens den er kald... Det eneste jeg vet sikkert om dette er at det er riktig mengde olje på girkassen... Bilen ble kjøpt med denne feilen, og forrige eier hadde også kjøpt bilen med samme feil fra et dødsbo. Det er altså ikke greit å vite når det her oppsto. Forslag til diagnose mottas med takk. Det er nemlig uaktuelt å bruke 8 lapper på en reparasjon som ikke er sikkert at den virker engang. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Du sier ingenting om hvor mage trinn kassa di har, men jeg får annta at det er ei tre trinns kasse med owerdrive. At girkassa er litt uvillig og girer hardt når den er kald er desværre helt vanlig da giroljen er tykker i kald tilstand en når den er varm og da kan det rykke litt ekstra ved girskifte. Det med sikkerhetsmodus kan jo være så enkelt at kassa ikke lar deg legge inn siste giret før oljen har driftstemperatur, virker logisk for meg. Det er jo ikke slik at man en kald vinterdag starter bilen og drar avgårde på motorveien i 100km/t tvert. Endret 12. november 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Det er 4 gir + "lockup" (sikkert et annet ord for overdrive), og ifølge mazda skal det altså ikke være sånn... (du merker helt tydelig at det er noe feil) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Skulle girkassa også gire mykt og forsiktig også når den var kald? Dette er nemlig helt vanlig at kassa girer litt hardere når den er kald men nå vet jeg jo ikke hvor hardt din kasse girer da. Men det ser ut som du må få gjort litt feilsøking på kassa. EDIT: Har opplevd at automatkassa mi mista signalet fra speedometeret når speedometerwiren sleit og da blei kassa helt rar. Kunne ta laus i 3. gir om jeg ønsket det og den girte litt sånn i hytt og pine. Løste seg med ny speedometerwire. Endret 12. november 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Det har blitt gjort feilsøking på merkeverksted med en sånn rar laptop de koblet på bilen. Feilkoden som kom opp var den som tilsvarer reparasjonen nevnt i første post... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Lock-up er ikke overdrive. Lock-up er låsing av converteren. Overdrive er et gir med laver utveksling enn 1/1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå