Gå til innhold

Tips til software raid 5 oppsett

Muffinman

Anbefalte innlegg

Har planer om å sette opp et raid 5 array i filserveren. Til dette har jeg tenkt å bruke tre 250GB disker jeg har fra før, samt kjøpe et par til slik at arrayet får 1 TB lagringsplass.

Diskene vil være en blanding av s-ata og p-ata, forskjellige merker og spredt utover tre forskjellige kontrollere.

Har googlet litt og forstår at det IKKE er mulig å utvide arrayet med ekstra disker senere om man bruker WinXP pro sin funksjon. Finnes det annen programvare som har den muligheten?

Om en disk skulle feile og man må bytte den ut, hvordan foregår rebuild i praksis med XP sin funksjon? Starter rebuild automatisk etter boot med ny disk, eller må dette settes i gang manuelt? Er det muligheter for å kjøre med en hotspare?

Tar gjerne mot generelle tips og synspunkter rundt dette emnet.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener og tror at software raid kun kan utføres av OS og ikke annen tredjeparts programvare.

Alternativet ditt er å vurdere hardware raid. Men da må du bestemme deg for om du skal ha sata eller pata, for jeg tror ikke det finnes kontrollere som kan kjøre raid over hardisker med forskjellige grensesnitt.

Dessuten er det anbefalt å bruke like hardisker i raid, (stripe/raid5).

NB: Det du trenger er vel ikke seks stykk harddisker å sette opp i samme raid-oppsettet, men noen færre. Og så har du liggende et par -tre stykker i reserve. Det er nå liksom hensikten med raid5. Hvis tanken bak er hastighet, så kan du jo like godt kjøre raid0, så får du maks fart, men dårlig sikkerhet.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen forskjell om man bruker disker av forskjellige merker, så lenge de er likt spesifisert og like store?

Hardware raid er ikke et alternativ da budsjettet ikke tillater det. Raid 0 er ikke interessant da det er redundans jeg er ute etter.

Fant en strålende artikkel som besvarer de fleste spørsmålene mine:

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi...ppen/index.html

Hardwaren min blir et P4C800 Deluxe med en ekstra p-ata kontroller som kan ta 4 enheter. Jeg akter å bruke hardware jeg allerede har til dette, i tillegg til et par nye disker. Diskene blir en Seagate 250GB p-ata og to Samsung s-ata disker som skal få selskap av to 250GB disker til.

Synspunkter mottas fremdeles med hatten av..

:)

Lenke til kommentar
NB: Det du trenger er vel ikke seks stykk harddisker å sette opp i samme raid-oppsettet, men noen færre.

7268900[/snapback]

Nå er det fem disker jeg har planer om å bruke da, ikke seks. Og ja, jeg trenger lagringsplassen. Det er nærmere 700 GB som skal inn på arrayet i første omgang, og så vil jeg ha litt å gå på. Skal forresten kjøre OS fra et Raid 1 array med to mindre disker.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt software Raid-5 på windows i flere år nå. Jeg kjører 11 stk 80 GB disker. Den gangen var det mye plass...!

Hvis en disk ryker får man ikke så mye varsling i windows. Hvis man er heldig får man en gul ballong i system-tray. Man bør jevnlig skjekke eventloggen og diskbehandling uansett.

Man fjerner så den defekte disken, setter inn en ny, og velger manuellt å la den inngå i Raidet. Rebuild starter så automatisk, og tar noen timer før det er ferdig. Raidet kan brukes hele tiden med én defekt disk, og under rebuild.

De STORE fordelene med software Raid er:

Man slipper å være avhengig av en hardwarekontroller som kan gå istykker og være utgått av salg når den tid kommer.

Ingen begrensning på antall disker! Sett inn ekstra diskkontrollere hvis du trenger fler disker enn hovedkortet støtter.

Man kan flytte hele raidet over på et helt annet hovekort/diskkontrollere, ja sågar en helt annen maskin uten det minste problem! Jeg har personlig flyttet mitt Raid 2 ganger til ny OS installasjon, og windows oppdager det, og tar det ibruk.

Ulempene er at det foreløbig ikke går å bruke hotspare. Eller å utvide raidet på annen måte enn å ta backup av alt, fjerne raidet, og så lage nytt raid med de nye diskene i tillegg. Så derfor er det lurt å ikke spare på anntall disker og GB når man først setter igang! 1 terrabyte er mye idag, men om noen år... Folk gjorde store øyne når jeg laget et 800GB raid for 4 år siden, men idag får man jo det i 1 disk!

Det skal nevnes at Raid-5 i windows kun kan brukes til lagring. OS'et kan IKKE ligge på raid-5 av den gode grunn at raid-5 må opprettes ETTER at OS er installert :)

Jeg er iallefall kjempefornøyd! Mitt raid-5 har fungert prikkfritt i 3-4 år nå 24 timer i døgnet! Et par ganger har jeg for morro skyld simulert "diskfailure", og det har gårr helt fint :thumbup:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for et godt og utfyllende svar! :thumbup:

Får se om jeg setter i gang med dette da. Men jeg har ikke fått noe skikkelig svar på fordeler/ulemper med å kjøre disker av forskjellig merke? Kan ikke forstå at det byr på store problemer i en hjemmeserver så lenge diskene er like store? Tipper at raidet vil bli begrenset av tregeste/minste disk...

Edit: Når vi først er i gang, kan man ta en os-disk fra et raid 1 og kjøre som single disk?

Edit2: Må man fremdeles tweake XP for å aktivere raid5-funksjonaliteten, eller er dette blitt enklere siden artikkelen ble skrevet i 2004?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Er det virkelig noen forskjell om man bruker disker av forskjellige merker, så lenge de er likt spesifisert og like store?

7270446[/snapback]

Jeg anbefaler å bruke disker av forskjellig fabrikat, type og alder fordi det da er mindre sannsynlig at 2 disker ryker samtidig!

Helt nye disker fra samme serie vil jo når de eldes nærme seg å ryke samtidig :ohmy: Det finnes eksempler på det fra det virkelige liv...

Lenke til kommentar

Minste disk blir "malen" for raidet. Hvis du f.eks. har én 200GB og fire 250GB vil automatisk bli opprettet 200GB partisjoner på 250GB diskene, og det blir 50 GB ledig plass på hver.

Du kan fint ta en "mirror" disk å boote fra den uten "makkeren" tilstede.

Jeg tror nok man fortsatt må tweake XP for å hente fram Raid-5 funksjonaliteten. Jeg personlig bruker 2003 server, der er den tilgjengelig direkte. Folk som har behov for Raid-5 skal ha penger nok til server-versjonen, synes det som Microsoft tenker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...