Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konsekvenser for å stjele en sånn alarm på klær?

Canute

Anbefalte innlegg

Har en sånn alarm liggende her hjemme, fant den utenfor et kjøpesenter. Sikkert noen som har nasket og lagt igjen alarmen eller noe. Og selvfølgelig måtte jeg teste om den funket i en del butikker, og jammen gjorde den ikke det :D aldri hatt det så morsomt som når de har ransakt meg og sånn. Gjemte alarmen under capsen sånn by the way.

Men du kan ikke ta så mange butikker på samme sted da, vist vekterne kommer og gir deg en liten preken og fy fy fingeren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vektere kan både løpe etter deg, og sådan anholde deg. Selv en sivil person kan arrestere en annen person. Men da har vedkommede ikke lov til å anholde han fysisk.

En vekter har ikke mer makt enn en hvilken som helst annen person. Alle borgere kan stoppe ved "fersk gjerning, ferske spor". Problemstillingen ved å holde folk fysisk tilbake er i gråsonen, men har du sett personen stjele vil du normalt ikke kunne straffes for frihetsberøvelse.

Vektere kan ikke selv gi en bot. Men de kan levere inn en anmeldelse. Så lar de personen gå under forutsetning av at denne har identifisert seg. Om vedkommede nekter å vise identifikasjon, påkalles politiet. Det bli da en politisak..

7275797[/snapback]

Vektere kan levere en anmeldelse (som vitne) på vegne av den som har rett til å begjere tiltale for butikken. Dette er ofte butikksjef eller styret i et A\S. Når anmeldelsen blir sendt inn er det an politisak, uavhengig om politiet har vært på stedet eller ikke for å sjekke id.

7276640[/snapback]

Her er vi enige :-) Har jobbet på kjøpesenter i Oslo i 6 år. Så har sett det meste :p

Lenke til kommentar
Jeg tror nok du ville fått en bot på 1500kr+ for ordensforstyrrelse.

Nesten det samme skjedde med kompisen min.

Han skulle ned til posten for å hente en sending(et brev tilsendt som rekommandert eller noe).

Han hadde med seg hente papir ...osv, men hadde glemt legitimasjon så han ble avslått.

Det ble en liten krangel og en annen kompis blandet seg inn og sa " Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

...

7277640[/snapback]

Å true med å hente sjefen hennes kan vel neppe være straffbart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...