Gå til innhold

Råd til å kjøpe digital video cam til max 3000

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på flere forskjellige kameraer alt fra 1995 på Elkjøp til et kamera som jeg ikke synes ser noe spesielt pent ut, men funksjons messig virker helt genialt, om det holder det det lover vel og merke, kamera jeg tenker på da er Sanyo Xacti CA6 Active.

Det er ikke DV tape men bruker SD kort opptil 4 GB. Lagrer video i MPEG4 og støtter foto på 6 megapixels pluss den har ganske mangen artige funksjoner. Kamaraet veier kun litt over 150 gr, noe som er praktisk med tanke på å ta det med i en veske, og det tåler også sprut fra alle retninger som det står. Det er bare 108mm høyt, ikke særlig stort. Er det noen som har erfaring med dette kameraet eller lignende? Eller kanskje vil anbefale noe annet? Har ikke eid DV kamera selv men har lånt en del forskjellige. JVC sine billige modeller er jeg ikke fornøyd med. Sony har jeg lyst på med Carl Zeiss linse. Har ikke de aller største kravende utenom det vanlige: Det bør være under 3000 kr så klart, og bilde kvalitet samt lyd kvalitet bør være bra eller akseptabelt for bruk til hjemmevideo av familie og lignende.

Under er linken til Sanyo kamera jeg lurte på:

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....24961&cid=5555#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hehe det er ikke noe Carl Zeiss optikk på de billige sony kameraene selv om det står utenpå. bra/akseptabel lyd får du ikke med den innebygde mikrofonen uansett. Bra bilde vil jeg heller ikke si du får, men akseptabelt er mulig.

Lenke til kommentar

Videokamera med SD kort har noen klare ulemper:

-Sterk komprimering -> dårlig bildekvalitet og fullstendig uegnet for redigering

-Ekstremt dyrt lagringsmedie sammenlignet med mini-DV-kamera

-Liten lagringsplass hvis du ønsker maks kvalitet (som fortsatt er dårligere enn vanlig mini-DV).

Hvis du vil ha et kamera som du kan ha med deg på tur, eller bruke mer enn kort tid av gangen uten å bruke flerfoldige tusen på minnekort, velg et kamera med mini-DV.

Panasonic er regnet som et av de beste i de fleste prisklasser. NV-GS27 og NV-GS37 koster noe rundt 3000 kroner.

Grunnen til at JVC kameraet du prøvde var dårlig, var ikke på grunn av mini-DV, for det er et format som er overlegent andre konsumermedia for tiden. Da er det i stedet optikk, sensor og bildebehandling som er dårlig. Og som alekstef sier... Sony har kun kjøpt Carl Zeiss navnet, og produserer den optikken selv, så Sony sin optikk er ikke bedre enn f.eks Canon og Panasonic sin optikk. Vil imidlertid ikke anbefale Canon i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...