Qwseyvnd Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 He, jeg har et kjempestorproblem...Minnebåndbredde er 900mb/sek, ikke 4,2gb/sek som teoretisk. Når jeg brukte 256mb var den på 1,8gb/sek, når 2x 1,34gb/sek. Nå er den nede på 900 til 1000mb/sek. FSB er på 1:1 til forhold minne, FSB er på 133. Har sett test av ASUS A7N8X (nForce2), der er minne på 2,5gb/sek på DDR400 1stk. Merkelig nVidia sier den skal klare 4,2gb/sek. Jeg vet hvordan et Twinbank srkitektur fungerer, de går ikke "gjennom" sirkel, men som et stjerne i IGP/SSP. testet program SiSoft Sandra 2001. Fatter ingenting, KT400 håndterer det perfekt. Skal fortelle dypere hvordan Twinbank fungerer: Den er lik hastighet på 1*512mb på 2x minne på 256mb hver. Hvis du kjøper 1 512mb Pc2100 korrekt, Twinbank sånn: 1x256mb =2100, 2x21002,1. Men KT400 2x256, men da gjør KT400 dobbelt så lang til å håndtere minne. Driverne hjelper ikke pga den er Hardware, ikke gjennom driverne. det gjelder alle i nForce/2 IGP/SPP/MCP/MCP-T. Det er noe som foregår hos ABIT, ABIt integrerer SoftMenuI ikke III, som vanlig, derfor ville jeh ikke ha ABIT men ASUS, ABIT sine NV7-xxx serien er dårligere på layout, virkelig piss, se på ABIt sin hjemmeside. Hjelp meg å gi meg tips å forbedre Båndbredde. PS: bruker WinXP (tar den minnebåndbredde?) Lenke til kommentar
Danny Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 hmm 4.2gb tror du kan glemme å få selv om minne er teoritisk 4.2 så kommer det ann på hovedkortet og cpu du bruker jo nforce,det sier seg sjøl at kt 333/400 og nforce2 er betraktelig raskere. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 900MB er jo kva som SD RAM greier i trykke ut av seg, Men ser det er sisoft 2001 versjonen du bruker til test, har brukt både 2001 og 2002 og resultata var ca 100% auke i minnebredden med SDRAM . Så last ned siste versjon av Sisifot og prøv igjen. Da kan det hende at du får noko betre resultat. mvh JanEirik Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Den ekstra minnebåndbredden er fin som overhead til en urtreg fsb, for å senke latency, og til å brukes til grafikkminne. På nforce er det NOK av den, mer enn nok faktisk. Derfor får du ikke utnyttet den fullt. Derimot gir dual channel visse andre fordeler, bl.a derfor kan du se at nforce2 knuser kt400 i testene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Minnebåndbreddetestene måler båndbredden mellom ram og CPU, ikke mellom ram og northbridgen. FSB'en vil derfor begrense det til 133MHz*64bit*2(for DDR) = 2,133MByte/s. (teoretisk max uten overklokking) Resten av minnebåndbredden er der for å levere båndbredde til den integrerte GPU'en. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Det er godt mulig at den båndbredde er høyst reell. Det hele bobler ned til hvordan det programmet måler minneytelsen på. Er det den teoretiske båndbredden mellom minne og NorthBrigde med konstante page hit, er det den båndbredden cpu "ser" når det blir brukt forskjellige acess mønster? Må huske på at selv med DDR-SDRAM, så har ikke kommandoraten endra seg. Data kan bli skyflet på synkende og stigende flanke, men kommandosignalene kommer likevel direkte PÅ klokkpulsen. Dette gir seg utslag når det skrives til/leses fra for tilnærmet tilfeldige steder i minnet. Hverken cpu'ens eller chipset'ets caching rutiner hjelper i sånne tilfeller. Og det er da systemes VIRKELIGE minnebåndbredde kommer fram. Ta en titt på ACE's hardware's gjennomgang av minnesystemer[/u]. Les første del og gjerne de siste også. Da ser du at Sandras 4,2GB på dual PC2100 er bortimot verdilaus som grunnlag for å måle ytelse. Det er IKKE hva man får i praksis. Det som virkelig betyr noe er å ha KJAPPE minnekontrollere med LAV latency, siden det som regel bare er et par byte som cpuen virkelig trenger, ikke den teoretiske suppa som Sandra kommer med på den testen. Og det har nFORCE2... og mest sannsynlig er det dette som gjør at nFORCE2 vasker gulvet med KT400... Til trådstarteren: Av det jeg forstod av innlegget ditt, var at du brukte Sandra 2001... mens resten av verden bruker 2002. Det er godt mulig at Sandra 2002 har annen metode å måle minneytelsen på enn 2001. Personlig syns jeg 2002-målemetoden ikke er helt god, siden den gir fullstendig rakkern i enhver form for aggressiv minneinnstilling. Kun frekvensen og rene dataoverføringer som den bryr seg om, og den tar IKKE hensyn til lantency'ene som oppstår før selve overføringen skjer. Edit: sikker på at du har minnebrikkene på riktig plass da? Husker ikke hvordan det var med nFORCE, men med nFORCE2 må man bruke en brikke i 1. eller 2. slot, og en i 3. for å få aktivert dual-channelfunksjonen. Jeg har pløyd kjapt igjennom manualen til hovedkortet ditt, men fant ikke noe skriftlig på dette. Men utifra tegningen så ser det ut som du skal bruke SLOT1(nærmest cpu) og SLOT2/SLOT3 for å kunne bruke dual-channel. _________________ "Det er bedre å herske i ******* enn å slave etter UseNet-reglene og allmen akseptert mailing_liste_bruk." [ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-11-12 22:47 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå