TBJ Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Jeg har oppgradert min LinkSys WRT54G med firmware fra DD-WRT (v23 SP2 (09/15/06) mini). Etter oppgraderingen sliter jeg med å få IP telefonene til å fungere. Den får IP adresse, men det kan se ut som om UDP portene ikke er åpnet. Jeg har åpnet portene 69, 123, 5004, 5060 og 3478 på min router mot IP telefon adapteret. Jeg har testet kun med UDP og med begge. Det ser ikke ut som om de er blitt åpnet. Jeg bruker P-Ping Tools for å ping mot portene, men intet svar. Får svar fra alle de andre (TCP) portene jeg har åpnet mot andre maskiner. Jeg har ikke gjort noen endringer inne på IP adapteren. Jeg satt alt tilbake til fabrikk instillinger igjen, satt opp på nytt og testet med IP adapteren FØR routeren. Da fikk det greit, og jeg fikk ringt ut. Men jeg vil ha den ETTER routeren, slik jeg hadde før. Her er oppsettet jeg har nå: Det kan virke som om DD-WRT på WRT54G vil åpne UDP portene mine. Endret 11. november 2006 av TBJ Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Med UDP så kreves det ikke at man gir noe svar hvis man ikke forventer noe data -- derfor, hvis VoiP adapteret ditt ser noen merkelige UDP-"ping"-pakker, så vil det kanskje ikke sende noe tilbake, og det er umulig å se forskjell på dette og en port som ikke er åpnet. Denne metoden er litt komplisert men jeg kommer ikke på noe bedre. Prøv å forward en UDP til PCen din eller koble fra IPtelefon-adapteret og sett IPen til Pcen lik IPen som 'adapteret hadde. Nå kan du kjøre NetCat, du kan laste det ned her hvis du stoler på at det ikke er et virus: http://www.fa2k.net/nc.exe Når jeg skriver PORT, så må du erstatte det med den porten du skal teste. kjør det med kommandolinjen nc -u -l -p PORT Så kan du bruke P Ping eller hva det var, men du kan også bruke et php script jeg lagde i dag for å teste udp-porten: http://min.fa2k.net:9176/testudp.php?port=PORT -- edit: tar ned serveren nå Hvis det kommer opp noe da i kommandovinduet så er porten riktig forwardet. Endret 25. november 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Jeg endret slik at port 5004 blir sendt til min PC. Kjørte nc.exe -u -l -p 5004 Fikk svar: Can't grab 0.0.0.0:5004 with bind Derfor hjelper det neppe å kjøre scriptet ditt. Men jeg testet allikevel: Kobler til UDP: 195.159.198.142:5004 Porten avslo tilkobling (den er fortsatt forwardet) Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Vel, da tror jeg at routeren er satt opp riktig. Du kan jo prøve å kjøre P Ping Tools mot VoiP adapteren sin lokale adresse... Jeg vet ikke helt hvilken info man skal forvente eller hva det betyr, men hvis du ikke får noe svar så tyder det på at det 1) er noe galt med VoiP adapteret, eller 2) det fungerer som det skal, men det svarer ikke på uventede UDP-pakker. Ellers så vet jeg ikke helt hvordan du kan se om det opprettes noen UDP-forbindelse, men hvis du ikke har noen prblemer så tror jeg alt er som det skal være. Hvis du har en hub liggende, så kan du "sniffe" trafikken med et program som heter WireShark. Det er et veldig bra program, men du må altså sette opp en hub for å kunne "spionere" på VoiP adapteret. WLAN fungerer som en hub, men jeg regner med at du har kablet nett. Hub oppsett: Internett fra router | |______ |HUB |----VoiP ad. -------- |___Din PC Altså, de 3 tingene er koblet til huben. Da kan du spionere på det som går mellom routeren og VoiP adapteret med PCen din! Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Jeg får ikke svar på noen av UDP portene jeg har åpnet mot IP adapteret. 1. Det er ikke noen galt med adapteret, siden det fungerer når jeg setter den foran routeren. 2. Mulig .... Hub? Mmmm. Det er lenge siden. Det har jeg ikke lenger. Har kun switch'er. Skal se om noen jeg kjenner fremdeles har en liggende. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Da har jeg endelig fått lånt meg hub og testet. Koblet opp korrekt etter slik du beskriver det og kjørte WireShark. Fant ut at jeg hadde veldig mange forstyrrende programmer som gikk ... Koblet ut alle andre maskiner og slo av alt som på maskinen som mente ville forstyrre og tok en sjekk med WireShark. Først sjekket jeg hva som skjedde når jeg skrudde på IP adapteren. Se vedlagt "logg" fra WireShark (1.pcap inne i 1.zip).1.zip Det som egentlig skulle ha skjedd, er at IP kobler seg opp og lyser grønt som betyr alt klart. Men det gjør den ikke (det er mitt problem her ) Så tok jeg en sjekk når jeg løftet av røret på tlf. og tastet noen tastetrykk på tlf. Se vedlagt "logg" fra WireShark (2.pcap inne i 2.zip)2.zip. Siden ikke IP adapteren fikk grønt lys da den startet opp, får jeg heller ingen summetone. Håper du (eller noen) kan ta en tiit i disse "loggene" og se om dere klarer å se hvor feilen ligger. Jeg kan dessverre for lite om det til å se grunnen her. Noen IP forklaringer: 192.168.0.87 - Router (som jeg får internet igjennom) 192.168.0.88 - IP adapteret 192.168.0.91 - Min PC Edit: Har lagt ut "loggene" i tekstfiler også, slik at andre som ikke har installert WireShark kan se de. 1_Lite_detaljer.txt 1_Mye_detaljer.txt 2_Lite_detaljer.txt 2_Mye_detaljer.txt Endret 13. november 2006 av TBJ Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hei. Har lest igjennom tråden og reagerer på at du forwarder mot 192.168.0.xx. Dersom du ikke har valgt IP- rangen selv, mener jeg på at det skal være 192.168.1.xx på disse Linksysrouterne. Mulig jeg husker feil... Du kan jo også prøve å sette DMZ mot IP til Telefonadapteret. Mulig det kan hjelpe. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Hei Jeg er takknemlig for alle forslag. Jeg har kjørt 192.168.0.xxx over lang tid, både med orginal firmware og Sveasoft Alchemy-V1.0 v.3.37.6.8 uten at det har skapt problemer. Problemet begynte med en gang jeg oppgraderte routerens firmware til DD-WRT, som jeg har lest så mye positivt om her på forumet. Jeg vil ikke sette DMZ mot telefonadapteret, siden jeg kjører mye annet som også trenger port åpninger (flere maskiner). Endret 14. november 2006 av TBJ Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Det ser ut som om jeg må enten kjøre tilbake orginal firmvare eller Sveasoft Alchemy igjen hvis jeg ikke blir noe klokere på dette innen få dager. Lenke til kommentar
aod Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Leste igjennom 1_lite_detaljer, og fant ut at voip adapteret ditt får ip adresse, kontakter www.televoip.no for oppdatering av firmware, og så prøver den å registrere seg, men får avslag. Er det byttet passord på din konto hos televoip eller på adapter kanskje? 229 33.451838 192.168.0.88 64.34.224.29 SIP Request: REGISTER sip:sip.televoip.no:5060 (remove all bindings) 230 33.601668 64.34.224.29 192.168.0.88 SIP Status: 100 Trying (0 bindings) 231 33.603747 64.34.224.29 192.168.0.88 SIP Status: 401 Unauthorized (0 bindings) Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Nei, passordet skal ikke være endret. Det fungerte jo når den sto foran routeren. Jeg får kontakte TeleVoIP.. Endret 16. november 2006 av TBJ Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 TeleVoIP fortalte meg at port 5060 kunne være "kranglete" på mitt modem,, SpeedTouch 546i. Byttet til port 6060 og det telefonen fungerte igjen Sprøtt Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hei, beklager at jeg fikk deg til å gjøre alle de wiresharktingene og så stakk jeg min vei:S Jeg ville nok uansett sagt noe av det samme som aod. Det var fint at det løste seg i hvert fall.. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Ingen problem WireShark vise seg å være et nyttig program. Uansett så lærte jeg en del, noe som alltid er posivit. Takk for hjelpen uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå