Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å åpne UDP med WRT54G / DD-WRT

Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert min LinkSys WRT54G med firmware fra DD-WRT (v23 SP2 (09/15/06) mini).

Etter oppgraderingen sliter jeg med å få IP telefonene til å fungere. Den får IP adresse, men det kan se ut som om UDP portene ikke er åpnet.

Jeg har åpnet portene 69, 123, 5004, 5060 og 3478 på min router mot IP telefon adapteret.

Jeg har testet kun med UDP og med begge.

Det ser ikke ut som om de er blitt åpnet.

Jeg bruker P-Ping Tools for å ping mot portene, men intet svar. Får svar fra alle de andre (TCP) portene jeg har åpnet mot andre maskiner.

Jeg har ikke gjort noen endringer inne på IP adapteren.

Jeg satt alt tilbake til fabrikk instillinger igjen, satt opp på nytt og testet med IP adapteren FØR routeren.

Da fikk det greit, og jeg fikk ringt ut.

Men jeg vil ha den ETTER routeren, slik jeg hadde før.

Her er oppsettet jeg har nå:

post-4632-1163289294_thumb.jpg

post-4632-1163288831_thumb.jpg

post-4632-1163288862_thumb.jpg

post-4632-1163288881_thumb.jpg

post-4632-1163288909_thumb.jpg

Det kan virke som om DD-WRT på WRT54G vil åpne UDP portene mine.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med UDP så kreves det ikke at man gir noe svar hvis man ikke forventer noe data -- derfor, hvis VoiP adapteret ditt ser noen merkelige UDP-"ping"-pakker, så vil det kanskje ikke sende noe tilbake, og det er umulig å se forskjell på dette og en port som ikke er åpnet.

Denne metoden er litt komplisert men jeg kommer ikke på noe bedre.

Prøv å forward en UDP til PCen din eller koble fra IPtelefon-adapteret og sett IPen til Pcen lik IPen som 'adapteret hadde.

Nå kan du kjøre NetCat, du kan laste det ned her hvis du stoler på at det ikke er et virus: http://www.fa2k.net/nc.exe

Når jeg skriver PORT, så må du erstatte det med den porten du skal teste. kjør det med kommandolinjen

nc -u -l -p PORT

Så kan du bruke P Ping eller hva det var, men du kan også bruke et php script jeg lagde i dag for å teste udp-porten:

http://min.fa2k.net:9176/testudp.php?port=PORT -- edit: tar ned serveren nå :(

Hvis det kommer opp noe da i kommandovinduet så er porten riktig forwardet.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Jeg endret slik at port 5004 blir sendt til min PC.

Kjørte nc.exe -u -l -p 5004

Fikk svar: Can't grab 0.0.0.0:5004 with bind

Derfor hjelper det neppe å kjøre scriptet ditt.

Men jeg testet allikevel:

Kobler til UDP: 195.159.198.142:5004

Porten avslo tilkobling (den er fortsatt forwardet)

Lenke til kommentar

Vel, da tror jeg at routeren er satt opp riktig.

Du kan jo prøve å kjøre P Ping Tools mot VoiP adapteren sin lokale adresse... Jeg vet ikke helt hvilken info man skal forvente eller hva det betyr, men hvis du ikke får noe svar så tyder det på at det 1) er noe galt med VoiP adapteret, eller 2) det fungerer som det skal, men det svarer ikke på uventede UDP-pakker.

Ellers så vet jeg ikke helt hvordan du kan se om det opprettes noen UDP-forbindelse, men hvis du ikke har noen prblemer så tror jeg alt er som det skal være.

Hvis du har en hub liggende, så kan du "sniffe" trafikken med et program som heter WireShark. Det er et veldig bra program, men du må altså sette opp en hub for å kunne "spionere" på VoiP adapteret. WLAN fungerer som en hub, men jeg regner med at du har kablet nett.

Hub oppsett:

Internett fra router

|

|______

|HUB |----VoiP ad.

--------

|___Din PC

Altså, de 3 tingene er koblet til huben. Da kan du spionere på det som går mellom routeren og VoiP adapteret med PCen din!

Lenke til kommentar

Jeg får ikke svar på noen av UDP portene jeg har åpnet mot IP adapteret.

1. Det er ikke noen galt med adapteret, siden det fungerer når jeg setter den foran routeren.

2. Mulig ....

Hub? Mmmm. Det er lenge siden.

Det har jeg ikke lenger. Har kun switch'er.

Skal se om noen jeg kjenner fremdeles har en liggende.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått lånt meg hub og testet.

Koblet opp korrekt etter slik du beskriver det og kjørte WireShark.

Fant ut at jeg hadde veldig mange forstyrrende programmer som gikk ... :D

Koblet ut alle andre maskiner og slo av alt som på maskinen som mente ville forstyrre og tok en sjekk med WireShark.

Først sjekket jeg hva som skjedde når jeg skrudde på IP adapteren. Se vedlagt "logg" fra WireShark (1.pcap inne i 1.zip).1.zip

Det som egentlig skulle ha skjedd, er at IP kobler seg opp og lyser grønt som betyr alt klart.

Men det gjør den ikke (det er mitt problem her :hmm: )

Så tok jeg en sjekk når jeg løftet av røret på tlf. og tastet noen tastetrykk på tlf.

Se vedlagt "logg" fra WireShark (2.pcap inne i 2.zip)2.zip.

Siden ikke IP adapteren fikk grønt lys da den startet opp, får jeg heller ingen summetone.

Håper du (eller noen) kan ta en tiit i disse "loggene" og se om dere klarer å se hvor feilen ligger.

Jeg kan dessverre for lite om det til å se grunnen her.

Noen IP forklaringer:

192.168.0.87 - Router (som jeg får internet igjennom)

192.168.0.88 - IP adapteret

192.168.0.91 - Min PC

Edit: Har lagt ut "loggene" i tekstfiler også, slik at andre som ikke har installert WireShark kan se de.

1_Lite_detaljer.txt

1_Mye_detaljer.txt

2_Lite_detaljer.txt

2_Mye_detaljer.txt

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Hei.

Har lest igjennom tråden og reagerer på at du forwarder mot 192.168.0.xx. Dersom du ikke har valgt IP- rangen selv, mener jeg på at det skal være 192.168.1.xx på disse Linksysrouterne. Mulig jeg husker feil... :hmm:

Du kan jo også prøve å sette DMZ mot IP til Telefonadapteret. Mulig det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er takknemlig for alle forslag.

Jeg har kjørt 192.168.0.xxx over lang tid, både med orginal firmware og Sveasoft Alchemy-V1.0 v.3.37.6.8 uten at det har skapt problemer.

Problemet begynte med en gang jeg oppgraderte routerens firmware til DD-WRT, som jeg har lest så mye positivt om her på forumet.

Jeg vil ikke sette DMZ mot telefonadapteret, siden jeg kjører mye annet som også trenger port åpninger (flere maskiner).

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Leste igjennom 1_lite_detaljer, og fant ut at voip adapteret ditt får ip adresse, kontakter www.televoip.no for oppdatering av firmware, og så prøver den å registrere seg, men får avslag. Er det byttet passord på din konto hos televoip eller på adapter kanskje?

229 33.451838 192.168.0.88 64.34.224.29 SIP Request: REGISTER sip:sip.televoip.no:5060 (remove all bindings)

230 33.601668 64.34.224.29 192.168.0.88 SIP Status: 100 Trying (0 bindings)

231 33.603747 64.34.224.29 192.168.0.88 SIP Status: 401 Unauthorized (0 bindings)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...