Gå til innhold

Hva er den største begivenheten de siste 100 årene


Vindstille

Anbefalte innlegg

Jeg tror også på det KVTL sier om første verdenskrig, for i 1914 var spenningen så stor at nesten alt kunne utløse den og jeg tror at vi nesten hadde hatt en krig innen 1915 for etter fransk-prøysisske krig var gnisingene så store mellom de forskjellige alliansen så store at krig var uungåelig. det var som en tønne som bare ble fylt opp med krutt hele tiden og til slutt ville den nådde taket hvor lampen er og tatt fyr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er det han prøver å si. :tease:

 

Det som gjør WW1 så spesiell er nettopp det, alliansene. Frankrike så etter den Fransk-Prøysiske krigen at Tyskland faktisk var en reel fare - hvilken fare, skulle det også vise seg - og brukte derfor tiden mellom krigene på å få opp en allianse med Russland.

 

Dessuten var WW1, i motsetning til f.eks. Napoleonskrigene, som kanskje er det eneste en kan sammenligne utspredningen rent Europeisk sett med, en krig der nasjonalismen spillte sterkt inn. Ironisk nok var det kanskje dette som felte "Den Russiske Dampveivalsen". Der tyske soldater var motiverte, kanskje til og med overmotiverte av nasjonalfølelse hadde ikke russiske soldater den sammen inngrodde nasjonalismen.

 

Tyske soldater så på Tyskland som sitt hjem. Russiske soldater, og folk flest, om en ser bort fra middelklassen og overklassen vest i Russland, så på landsbyen som sitt hjem. Kanskje hadde de lojalitet til kompaniet, kanskje til og med bataljonen, men ikke til landet, på tross av en forholdsvis sterk følelse av at Tsaren var en far for folket.

 

Hjalp dem dessverre ikke mye.

Lenke til kommentar

Forferdelig vanskelig spørsmål. Men uansett hvordan man tolker det ville jeg aldri ha svart skuddene i Sarajevo. Det eneste det gjorde var å framskynde en krig som hadde kommet uansett. Det er jeg overbevist om.

 

Har bare lest litt på førstesiden i diskusjonen her, og så at D-dagen og Stalingrad ble snakket om. Er helt enig med de som nevnte Stalingrad. Det var da nedturen startet. Uten russerne ville Tyskland ha vunnet krigen.

 

Så mitt svar må bli da russerne slo tilbake og jaget vekk nazistene fra Stalingrad.

Lenke til kommentar

Ja som flere påpeker er vel skuddene i Sarajevo den viktigste enkelthendelsen i det forrige århundret. Uten de kan det vel diskuteres om en krig var så nærliggende. Tyskland taper krigen og landet sliter økonomisk. Hitler kommer til makten osv. Russland "taper", kommunistene kommer til makta. Så har vi moroa mellom kommunistene og amerikanerne etter den andre verdenskrig. Litt av en følge noen pistolskudd fikk gitt.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Krigen (den første) var hele tiden på nippet til å starte. Tyskland hadde jo etter all sannsynlighet angrepet Frankrike innen nær fremtid uansett. Når man ser på loggene og beskjedene formidlet mellom de tyske og østerriske lederne er ikke det så vanskelig å skjønne. Versaillestraktaten er for eksempel mye mer uroskapende som en enkeltstående hending etter min mening

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
D-dagen, vil jeg påstå.

*Snip*

7266594[/snapback]

 

D-dagen var unødvendig. Russland var på god vei til å knuse Tyskerne. Grunnen til at de startet D-dagen var fordi den var planlagt fra før, de allierte ville ha oppmerksomhet og fordi de ville ha en del av tyskland.

 

Kanskje den største begivenheten var FN eller da JFK klarte å stoppe tredje verdenskrig?

 

WTC og 9/11 er egentlig en ubetydelige hendelse som er blitt hauset opp av USA.. Det vi derimot vil snakke om er "krigen mot terror" og følgene av denne..

7268084[/snapback]

 

USA fortjente 9/11. Atombomben, Vietnam, Irak 1 og 2, og andre krigen var unødvendig. USA utnyttet Osama under den kalde krigen og siden de bare "etterlot" han etterpå angrep han for å få æren tilbake

 

War makes terror and terror makes war. Krigen mot terror vil fortsette til krigen avsluttes uten seier. Det er umulig å stoppe den på en annen måte.

 

Edit: Siste avsnittene og quote.

Endret av Articfare
Lenke til kommentar
USA fortjente 9/11. Atombomben, Vietnam, Irak 1 og 2, og andre krigen var unødvendig. USA utnyttet Osama under den kalde krigen og siden de bare "etterlot" han etterpå angrep han for å få æren tilbake

 

Noe av det meste umenneskelige og groteske jeg noen gang har hørt. For det første kan ikke et onde rettferdiggjøre et annet onde. For det andre var det ikke USA som supermakt og krigsførende land som ble angrepet, det var uskyldige mennesker som kanskje ikke engang støttet vietnam-krigen.

 

Vist en person voldtar og dreper en haug med mennesker, rettferdiggjør det et drap av foreldrene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...