Gå til innhold

Hva er den største begivenheten de siste 100 årene

Vindstille

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D-dagen, vil jeg påstå.

Dette er vel den begivenheten som stikker fram som punktet som snudde 2. verdenskrig. HVIS de allierte ikke hadde vunnet over aksemaktene, ville verden sett markant anderledes ut idag, i mye større grad enn hva den ville gjort forruten månelanding eller oppfinnelsen av transistoren. Hvorvidt vi nå ville hvert en del av "det tredje riket" eller underlagt kommunismen kan man bare spekulere i, men dagens virkelighet hadde vært en helt annen.

Lenke til kommentar

Men hva med Stalingrad, da?

Syns den største begivenheten i det tyvende århundre er de skuddene som falt i Sarajevo i 1914, jeg. :)

Mange - inkludert undertegnede - vil nok påstå at denne faktoren som utløste den første verdenskrig, også på mange måter hadde stor innvirkning på revolusjonen i Russland, på etterkrigstiden, facismen og nasjonalsosialismens fremvekst, og til syvende og sist den andre verdenskrigens utrbrudd. :)

Og den andre verdenskrig er i mine øyne sentral for hvordan verden har utviklet seg i tiden etter.

Lenke til kommentar
Men hva med Stalingrad, da?

Syns den største begivenheten i det tyvende århundre er de skuddene som falt i Sarajevo i 1914, jeg. :)

Mange - inkludert undertegnede - vil nok påstå at denne faktoren som utløste den første verdenskrig, også på mange måter hadde stor innvirkning på revolusjonen i Russland, på etterkrigstiden, facismen og nasjonalsosialismens fremvekst, og til syvende og sist den andre verdenskrigens utrbrudd. :)

Og den andre verdenskrig er i mine øyne sentral for hvordan verden har utviklet seg i tiden etter.

7267120[/snapback]

Det er helt korekt, ikke noe mer å si om denne saken...

Lenke til kommentar

jeg vil rette det til det store norske øyeblikket :innocent:. i 1906 ble Kong Haakon 7, og Dronning Maud kronet i nidarosdomen og ble Norges Konge og dronning. Dette er i hvert fall noe av det største som har skjedd landet vårt og det var den siste kroningen i Norden.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at en av den siste 100 års store beginveheter er NSDAP sin fremgang fra ølhall talere til ledene parti i Tyskland til krigs ytere. Større politisk spill i dette århundret skal du lete lenge etter. Alle midler var i bruk, fra trusler til vold til smisking.

Lenke til kommentar
jeg vil rette det til det store norske øyeblikket :innocent:.  i 1906 ble Kong Haakon 7, og Dronning Maud kronet i nidarosdomen og ble Norges Konge og dronning. Dette er i hvert fall noe av det største som har skjedd landet vårt og det var den siste kroningen i Norden.

7267733[/snapback]

Absolutt. Men kroningen er mer symbolverdi, ser vi på realverdi er talen på Tinget den 7. mai '05 litt mer viktig. :)

"..foreningen med Sverige under én konge er opphørt som følge av at kongen har opphørt å fungere som norsk konge [...]"

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at 2. verdenskrig var en enkelthendelse, vell og merke om det er dette som det blir spurt om.. Om man ser konsekvenser av en enkelthendelse er det vel liten tvil.. Skuddene i Sarajevo som var påskuddet til 1.verdenskrig er vel den hendelsen som har hatt størst påvirkning..

http://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_in_Sarajevo

Alt som skjer etter dette er egentlig en følge av denne hendelsen om man kan si det sånn.

Nr. 2 av hendelser deles; Holocaust og angrepet på Sovjet.. Holocaust skaper til syvende og sist det midt-østen vi har i dag og angrepet omgjør Sovjetunionen til fra en sliten stormakt til en av 2 supermakter i verden.

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Enklete ting har snudd verden på hodet. For eksempel første flyving.

Dette gjorde en rekke andre saker mulig, deriblandt Hitler's blitzkrig. 9/11 og har medført av verden har blitt mindre. (Hitler's Tysland med sitt bombeprogram la grunnen til månelandingen).

Kommunikasjon (tog, bil, fly, levende film, tale/telefon, radio/fjernsyn) er nok det støreste som ha skjedd de siste hundre år og har endret verden totalt.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at atombomben er det største begivenheten de siste 100 årene. På grunn av denne ble det satt ett endelig punktum for 2. verdenskrig, og den kalde krigen startet. Fortsatt er atomkraften/bomben ett ømt tema. Bare å se hva som skjer i Iran nå om dagen, og hva Bush mente at Saddam hodt på med i Irak.

Lenke til kommentar
D-dagen, vil jeg påstå.

Dette er vel den begivenheten som stikker fram som punktet som snudde 2. verdenskrig. HVIS de allierte ikke hadde vunnet over aksemaktene, ville verden sett markant anderledes ut idag, i mye større grad enn hva den ville gjort forruten månelanding eller oppfinnelsen av transistoren. Hvorvidt vi nå ville hvert en del av "det tredje riket" eller underlagt kommunismen kan man bare spekulere i, men dagens virkelighet hadde vært en helt annen.

7266594[/snapback]

Hvis D dagen hadde feilet tror jeg bare krigen hadde vart littegrann lengre, ikke noe mer. Dette fordi Tyskland ikke hadde tilgang til råvarer og soldater som de allierte hadde.

Egentlig er vel WWII ikke så stor i utlandet i forhold til WWI. Er en grunn til at WWI omtales "The great war".

Når det gjelder 9/ 11 er ikke dette en stor hendelse på langsikt. Selv om det var en katastrofe.

Lenke til kommentar
Egentlig er vel WWII ikke så stor i utlandet i forhold til WWI. Er en grunn til at WWI omtales "The great war".

Bare for å få klarhet i noe: Mener du at 2. verdenskrig er større i Norge enn 1. vk, og at i utlandet (hvor nå det måtte være) er det omvendt?

Lenke til kommentar
Hvis D dagen hadde feilet tror jeg bare krigen hadde vart littegrann lengre, ikke noe mer. Dette fordi Tyskland ikke hadde tilgang til råvarer og soldater som de allierte hadde.

7268848[/snapback]

Men villle krigen ha blitt vunnet av de allierte hvis de ikke hadde fått et fotfeste på det kontinentale Europa såpass tidlig? Anser da muligheten for at russerne hadde tatt makta i langt større grad enn hva de gjorde, og at en langt mindre del av Europa hadde utviklet seg i tråd med "den vestlige verden". Størsteparten ville sannsynligvis stagnert på lik linje med mange av østblokklandene, med kommunismen hengende over seg. Men som sagt, hva som hadde skjedd hvis aksemaktene hadde vunnet ved Normandie er bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...