Gå til innhold

Forslag til NAS løsning.

sun360

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal sette opp en NAS løsning, noe jeg har egentlig aldri gjort det før. Derfor så lurte jeg på om dette oppsette var ok:

Linksys Network Storage Link for USB 2.0 harddisker

Varenr.: 307213

Lagerstatus: 30 stk på lager pris 895

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Tsunami Speed 3500 for 3.5" SATA/IDE, aluminium, USB 2.0, vifteløs

Varenr.: 318609

Lagerstatus: 50-99 stk på lager pris 450

Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Varenr.: 320128

Lagerstatus: 500+ stk på lager pris 1150

Miljøgebyr: 0

Totalt: 2495

Passer disse komponentene sammen, noen erfaringer eller event. andre forslag?!?!

Jeg er en uber noob på dette området så et par triks og tips ville hjelpe en god del! :yes:

Mange tusen takk på forhånd!

-Sun360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i bunn og grunn ment for et hjemme-netverk . Jeg har 5 Pc'er koblet via en kombinasjon av Wi-fi og kabel...saken er at det er nokså vrient å få en fil på alle pc'en samtidig (eller når nødvendig) ( f. eks deling av en image fil fra Norton Disk protector må jeg overføre til en og en pc om gangen, samt så må all pc'ene være på akkurat der og da). Dermed så er en NAS løsning det raskeste ( så vidt jeg har forstått)....du laster ned filen når den event er nødvendig på akkurat den pc'en uten å måtte ha den opprinnelige kilden på akkurat der etc.

Men, jeg er ikke så lyst å gå over 2500 kr dette inkluderer HD og event frakt! Egentlig ville vært fint å fått prisen litt ned, men men...

Det jeg egentlig virkelig trenger er et slags samle punkt for store mengder data som er tilgjengelig til alle PC'ene og at den kan utvides uten store vanskligheter, som f. eks NAS.

Så langt så har jeg brukt en gammel PC med 3 disker...men den har begynt å slite litt med data mengden, samt så er den begrenset til IDE!

Så....ideer?

Merk. helst en usb løsning.....dette gjør senere "oppgradering" lettere!

- sun360

Endret av sun360
Lenke til kommentar

Antall Pris Totalt

Er denne løsningen bedere??

Western Digital My Book Essential Edition 320GB USB2.0

Varenr.: 318906

Lagerstatus: 500+ stk på lager 1129 1129

Lagerstatus: 30 stk på lager 895 895

Totalt: 2024

Den er ca 450 kr billigere, men spm er om den er optimal?

Andre forslag? ( Max 2500 kr og helst USB2.0 oppsett)

- Sun360

Lenke til kommentar
Antall    Pris Totalt

Er denne løsningen bedere??

Western Digital My Book Essential Edition 320GB USB2.0

Varenr.: 318906

Lagerstatus: 500+ stk på lager          1129 1129

Lagerstatus: 30 stk på lager          895 895

Totalt: 2024

Den er ca 450 kr billigere, men spm er om den er optimal?

Andre forslag? ( Max 2500 kr og  helst USB2.0 oppsett)

- Sun360

7269536[/snapback]

Hvis du skal sette denne i nettverket ditt, må det da være en fordel at den har RJ45 plugg, dvs plugg den rett i en switch/router/hub.

Jeg ville foreslått DENNE , f.eks. Med en disk som er så stor som lommeboka di klarer.

Lenke til kommentar

Noen foretrekker å bygge selv, noen vil kjøpe ferdige systemer, noen vil ha separate komponenter for letter å kunne bytte/utvide, mens andre vil ha alt i en boks, ...

I sistnevte kategori kommer D-Link DSM-G600. Plass til en IDE-disk inni, 2xUSB2 interface for senere utvidelse, GigaBit interface, WLAN interface, Workgroup filserver, UPnP AV (media-) server, FTP server, ...

Den første utgaven (med samme navn) fikk en del kjeft, bl.a. pga. viftestøy, men "second edition" er knapt hørbar når den står ved siden av en PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...