RMBB Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg lurte på hva som er best chip til Volvo 940LT og vil det føre til effektøkning eller fører det til at motoren går mer miljøvennelig? Er det lov og chippe? Hvor går grensene på hva som er lov og gjøre motormessig med bilen? Eks. Effektanlegg, powerfilter. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Grensen på hva som går er vel vansklig å sette. Alt er lov bare det er godkjent. Åssen modell er bilen? Har den vært registrert i norge i mer enn 10 år er det avgiftsfritt å øke effekten, du må bare få godkjent det. Lenke til kommentar
illest Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm 940 blir godkjent med opp til 220 eller 240 hk uten å måtte gjøre forandringer med/i karroseriet. Chipper du så blir bensinforbruket mindre med "vanlig" kjøring(f.eks. langkjøring). Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Vi snakker om en turbomotor ikkesant? Da kan jeg si med 90% sikkerhet at forbruket IKKE går ned. Ved chipping av en sugemotor optimaliseres hovedsaklig tenningsprogrammet slik at tenningen ligger tettere opp mot tenningabank. Ved chipping (kun chipping) av en turbomotor justeres ladetrykket opp om det er elektronisk styrt, ved vanlig ren actuatorstyring skjer intet annet enn at programmet TILLATER høyere ladetrykk. Høyere ladetrykk tillater og krever forbrenning av med bensin, altså mer effekt. Justeres ladetrykket FOR høyt vil motoren brenne magert, gi høyere utslipp av nitrøse gasser, før den får tenningsbank og blåser toppakninga eller et stempel. Lenke til kommentar
illest Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Det finnes forskjellige chipper min gode mann. Uansett, bensinforbuket går ned pga mer dreiemoment som fører til at bilen drar lettere i oppoverbakker og ellers. Derav et lavere drivstoff forbruk. Du trenger ikke gi så mye mer gass(som selvfølgelig fører til at du ikke lader så mye) og du kjører derfor mye "finere". Endret 13. november 2006 av 240b230ft Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 Takk for svar. Justeres turbotrykket av chip? Eller er det noen som gjør det digitalt og andre mekanisk... Er det ikke mulighet for og ha en sak inne i bilen som man kan variere det med? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Det finnes forskjellige chipper min gode mann. Uansett, bensinforbuket går ned pga mer dreiemoment som fører til at bilen drar lettere i oppoverbakker og ellers. Derav et lavere drivstoff forbruk. Du trenger ikke gi så mye mer gass(som selvfølgelig fører til at du ikke lader så mye) og du kjører derfor mye "finere". 7277582[/snapback] Dreimomentet øker fordi ladetrykket er høyere enn før. Derfor lader man altså MER. Mer ladetrykk gjør at du gir mindre gasspådrag for å få samme mengde luft og drivstoff gjennom motoren. Det føles som den går lettere. Teoretisk sett kan dette bety at man kan ligge på et høyere gir i oppoverbakken, men da altså pga. mer ladetrykk. Mer ladetrykk - mer bensin -mer moment - mer effekt. Jeg vet ikke sikkert om ladetrykket er styrt av motorstyringen på denne motoren, men jeg tror ikke det. Om ikke må du selv øke trykket for å ha noe igjen for chippen. Økning av ladetrykket kan gjøres på flere måter, hardere actuator, bleedventil, elektronisk boostcontroller osv. De som bytter program for deg kan helt sikkert svare på dette. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm 940 blir godkjent med opp til 220 eller 240 hk uten å måtte gjøre forandringer med/i karroseriet. Chipper du så blir bensinforbruket mindre med "vanlig" kjøring(f.eks. langkjøring). 7271249[/snapback] Vet du hvordan det er med forsikring og avgifter? Dette følger vel effekten i motoren? Har forresten et annet spørsmål...(Litt off toppic men) Dumpventil... Hva er funksjonen egentlig? Jeg har hørt at den slipper ut trykket fra turboen slik at den ikke får bråstopp med en gang man slipper gassen. Slik at man på den måten ikke trenger og lade opp turboen helt på nytt når man trykker inn gassen igjen... Er dette korrekt? Lenke til kommentar
AdrianPaulsen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg ser det er mange som snakker og mener. Jeg har bare en ting å si. Kjøp deg en Volvo 940 TIC. Det er den beste bilen jeg noen gang har kjørt. Den drar veldig godt og. Her er et bilde av vår Volvo 940 TIC(som nå er solgt): Denne 940`en er en av de mest strøkne orginale 940`ene man kan finne. Orginale felger, ikke omlakkert(ekstremt lite riper/merker), motor som går så det suser. Dette er den ultimate Volvo! My dream car Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg ser det er mange som snakker og mener. Jeg har bare en ting å si. Kjøp deg en Volvo 940 TIC. Det er den beste bilen jeg noen gang har kjørt. Den drar veldig godt og. Her er et bilde av vår Volvo 940 TIC(som nå er solgt): Denne 940`en er en av de mest strøkne orginale 940`ene man kan finne. Orginale felger, ikke omlakkert(ekstremt lite riper/merker), motor som går så det suser. Dette er den ultimate Volvo! My dream car 7844280[/snapback] Hvor langt hadde den gått? Modell? Var den helt orginal? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 FK motoren er en fiin motor. Chip av den rundt 300nm. og det er det samme som en 850 T5 har. bilen blir som ny. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 FK motoren er en fiin motor. Chip av den rundt 300nm. og det er det samme som en 850 T5 har. bilen blir som ny. 7860020[/snapback] Hva mener du? 300nm? Mulig jeg er dum... Hehe... Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 FK motoren er en fiin motor. Chip av den rundt 300nm. og det er det samme som en 850 T5 har. bilen blir som ny. 7860020[/snapback] Hva mener du? 300nm? Mulig jeg er dum... Hehe... 7861509[/snapback] Alle (spesiellt honda crx vtec folk) snakker om HK. HK ene og alene sier egentlig ikke en dritt, du må ha dreiemoment (nm). Slå opp newtons lover og tenk litt, kraft vs motkraft, fres=0. Jo raskere du kjører, jo mer motkraft får du. Jo tyngre bilen er (drar du campingvogn feks?, er bilen tung?), jo mer motkraft. Kraften din er jo da dreiemomentet til motoren din. De snakker her ovenfor om chip, mer moment på lavere turtall og hvordan det vil påvirke bensinforbruk. Saken er nemmelig den at om du må cruise på høyt turtall, vil det nok renne igjennom en god del bensin! Jeg har feks. erfaring med faren min sin Volvo 780 Bertone Coupe Turbo vs min egen Volvo 242R6 (3.0 24v rekke6, ingen turbo!). Turbobilen bruker MYE mer bensin!! gjerne 40% mer. Grunnen til dette har nok en god del med at turbomotoren har lavere kompresjon, så den trenger turbotrykket for å få noe nevneverdig moment/hk. Den har jo også 0.6 liter mindre sylindervolum. N/A motoren i min egen bil har 80% av nm allerede på 1000rpm, som gjør den drar fra tomgang, mens turbomotoren trenger gjerne 2000-2500rpm før det begynner å skje noe. Får man økt moment på lavt turtall, kan man kjøre turbomotoren på lavere turtall og muligens spare bensin. Men, så tenker man seg om to ganger: Hvorfor chipper de fleste bilen sin? For å akselerere fortere? yep... Det betyr altså: Bruker du den ekstra effekten du har tilgjengelig, bruker du nok mest sannsynlig mer bensin. Jeg vil ikke si man kan si at man på alle biler vil bruke mer bensin, da en del biler feks er mappet for å takle 92 oktan bensin, noen er gjerne mappet dårlig, m.m. Det er mange faktorer og jeg ville si dette spørsmålet er en variabel av større dimmensjoner. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Ok, skjønner... Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Her er litt elementær fysikk: http://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_bevegelseslover http://no.wikipedia.org/wiki/Akselerasjon Gir et litt annet innblikk på akselerasjon, hva det egentlig er. Lenke til kommentar
MazdaPower Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Takk for svar. Justeres turbotrykket av chip? Eller er det noen som gjør det digitalt og andre mekanisk... Er det ikke mulighet for og ha en sak inne i bilen som man kan variere det med? 7277997[/snapback] Turbotrykket justeres ikke md chippen. det er 2 chipper til turbo volvo. 1 chip til bensin/luft og 1 chip til tenning. du kan kjøp noe som justerer trykket fra inne i kupèn ja. da må du skjøte på den tynne slangen som går til turboen og trekke disse inn til kupèn hvor du kan justere til du blir grønn. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 på den motoren så justeres turbo trykket av chip, samt bensin\luft for å unngå tenningsbank. derfor det er bedre å chippe enn å berre justere opp ladetrykk Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Er det noen her som vet hvor chippen sitter? Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Er det noen her som vet hvor chippen sitter? 7977114[/snapback] Chipen sitter i hjernen so er bak /innenfor hanskerommet ! Stor blank boks ca 20*25*4cm Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Er det noen her som vet hvor chippen sitter? 7977114[/snapback] Chipen sitter i hjernen so er bak /innenfor hanskerommet ! Stor blank boks ca 20*25*4cm 7987297[/snapback] Ok, takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå