Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg har lyst til og innstalere linux og prøve dette. Men så er spørsmålene mine: - Hvilken GNU skal jeg bruke? - Må jeg ha en tom partisjon eller kan jeg bare innstalere den på en disk det ikke er et operativsystem på? - Hvis/når jeg ikke vil ha det mer, kan jeg avinnstalere det da? eller må jeg formatere? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Nybegynnerdistro: Ubuntu -> www.ubuntu.com Ubuntu kommer med live-cd der du kan "teste" det før du innstallerer, installeren til ubuntu ordner partisjonering osv så du trenger ikke å lage partisjoner på forhånd. Selv ikke glorious windows har funksjonen: Start->avinstaller windows så det letteste er å formatere for å fjerne ja..sikkert mange andre alternativer men formatere er vel lettest når du skal "Avinnstalere" Linux. Edit: Weeeee..post nr 500 Endret 11. november 2006 av Marsan Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Så linux lager seg en partisjon på den harddisken jeg velger og innstalere den på? Og når jeg ikke vil ha linux mer kan jeg bare formatere den partisjonen og sette den sammen med den andre igjen? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Du har full mulighet til å slette partisjonen, fikse MBR-filen til Windows og gjenopprette filstørelsen på den orginale partisjonen, ja. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Nydelig. Men er det noe jeg burde vite før jeg begynner og innstalere? Hva med valg av hvilket os som skal boote? XP og Ubuntu blir liggende på 2 forskjelige harddisker, har dette noe ogsi? Vil jeg få mulighet til og bestemme hvor stor partisjonen skal være? Å, får jeg tilgang på de andre filene min fra ubuntu? Edit: Er det nok og bare brenne ut .ISO fila med med Nero Image Burn? Endret 11. november 2006 av thomas ll Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Ja, du vil få valg når du starter om om Ubuntu eller Windows. Det er vel engenlig ja på alle spørsmålene dine. https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Jeg vil anbefale å lage en partisjon i ext3 før du begynner installasjon, og notere størelsen på disken for å slippe eventuell forvirring under partisjonsvalg i installsjons-prosessen. Folk om ikke er kjent med systemet og/eller raser igjennom installsjonen uten å skjekke hva de velger og gjør risikerer ofte å fomatere partisjoner som de ikke vil slette. GRUB blir automatisk installert etter hva jeg husker, som gjør at du kan velge hvilket operativsystem du vil bruke ved oppstart av maskinen. Du brenner ISO-filen i Nero Burning ROM ved å trykke "Recorder" i Verktøylinjen på toppen og "Burn Image". Er ikke kjent med "Nero Image Burn". Endret 11. november 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Nero Image Burn var vell egentlig noe jeg "fant opp". Sånn at dere skule skjønne hva jeg mente... Jeg pleier og lese igjenom innstalasjonen veldig nøye... Men hvordan lager jeg en partisjon i en harddisk det alerede er i bruk da? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Partisjoneringsprogrammer kan frigjøre plass "Resize partition", og så formatere den upartisjonerte plassen til Ext3. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Ok, hvor mye plass burde jeg sette av? 10? 20GB? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Et forslag program jeg kan bruke til partisjonering og en guide også eller? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Mitt forslag er å bare bruke verktøyet under instalasjonen, den gjør jobben utmerket, men som nevnt så bør du være obs på hva du gjør. Ellers er vel Partition Magic visstnok et bra verktøy. Husker jeg ikke feil så ligger det også et program på install-CD'n som heter gParted som du kan bruke fra live'cdn. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Partition Magic virker utmerket ja. Her er Trial-versjon for Windows: http://www.softpedia.com/get/System/Hard-D...ion-Magic.shtml Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Prøvd med den gratis utgaven av PartitionMagic, men det fungerte ikke siden det ikke var fullversion. Men har et annet program som skule gjøre jobben like bra, Paragon Partition Manager. Men så er jeg litt usikker på et valg... Hvis jeg vil ha den partisjonen jeg skal halinux på på 20GB hvor skal jeg stile inn det da...? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 238473 - 20000 ------------ =218473 Sett 218473 i "new size" så stiller de andre nummerene seg selv vil jeg tro. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Når jeg skal lage den nye partisjonen får jeg en feilmelding om at harddisken er i bruk... Jeg har skrud av alle programmer som kan ha noe med denne harddisken og gjøre men alike vell får jeg denne feil meldingen... Noen som har en ide om hva som er feil? Endret 11. november 2006 av thomas ll Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hvorfor prøver du å "flytte" partisjonen? Skal du ikke bare formatere den til ext3? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Jeg må flytte den over først, det er der det skjærer seg... Som du ser i vinduet bak feilmeldingen står det hva den skal gjøre. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Vel jeg har ingen erfaring med det spesifikke programmet, så du bør kanskje prøve programmet som ligger på Ubuntu-CDen, så lenge du husker å lese hva du gjør så står du ikke i stor fare for å miste noe Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Takker for all hjelp. Får prøve og innstalere og det i morra tidelig... Blir fir sent og styre med det nå. Men jeg har garantert flere spørsmål etter hvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå