Gå til innhold

Begynne med linux, hvilken og hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til og innstalere linux og prøve dette.

Men så er spørsmålene mine:

- Hvilken GNU skal jeg bruke?

- Må jeg ha en tom partisjon eller kan jeg bare innstalere den på en disk det ikke er et operativsystem på?

- Hvis/når jeg ikke vil ha det mer, kan jeg avinnstalere det da? eller må jeg formatere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nybegynnerdistro: Ubuntu -> www.ubuntu.com

Ubuntu kommer med live-cd der du kan "teste" det før du innstallerer, installeren til ubuntu ordner partisjonering osv så du trenger ikke å lage partisjoner på forhånd.

Selv ikke glorious windows har funksjonen: Start->avinstaller windows så det letteste er å formatere for å fjerne ja..sikkert mange andre alternativer men formatere er vel lettest når du skal "Avinnstalere" Linux.

Edit: Weeeee..post nr 500 :D:fun:

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Nydelig.

Men er det noe jeg burde vite før jeg begynner og innstalere?

Hva med valg av hvilket os som skal boote? XP og Ubuntu blir liggende på 2 forskjelige harddisker, har dette noe ogsi?

Vil jeg få mulighet til og bestemme hvor stor partisjonen skal være?

Å, får jeg tilgang på de andre filene min fra ubuntu?

Edit: Er det nok og bare brenne ut .ISO fila med med Nero Image Burn?

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å lage en partisjon i ext3 før du begynner installasjon, og notere størelsen på disken for å slippe eventuell forvirring under partisjonsvalg i installsjons-prosessen. Folk om ikke er kjent med systemet og/eller raser igjennom installsjonen uten å skjekke hva de velger og gjør risikerer ofte å fomatere partisjoner som de ikke vil slette.

GRUB blir automatisk installert etter hva jeg husker, som gjør at du kan velge hvilket operativsystem du vil bruke ved oppstart av maskinen.

Du brenner ISO-filen i Nero Burning ROM ved å trykke "Recorder" i Verktøylinjen på toppen og "Burn Image". Er ikke kjent med "Nero Image Burn".

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Mitt forslag er å bare bruke verktøyet under instalasjonen, den gjør jobben utmerket, men som nevnt så bør du være obs på hva du gjør.

Ellers er vel Partition Magic visstnok et bra verktøy. Husker jeg ikke feil så ligger det også et program på install-CD'n som heter gParted som du kan bruke fra live'cdn.

Lenke til kommentar

Prøvd med den gratis utgaven av PartitionMagic, men det fungerte ikke siden det ikke var fullversion.

Men har et annet program som skule gjøre jobben like bra, Paragon Partition Manager.

Men så er jeg litt usikker på et valg...

Hvis jeg vil ha den partisjonen jeg skal halinux på på 20GB hvor skal jeg stile inn det da...?

Lenke til kommentar

Når jeg skal lage den nye partisjonen får jeg en feilmelding om at harddisken er i bruk...

Jeg har skrud av alle programmer som kan ha noe med denne harddisken og gjøre men alike vell får jeg denne feil meldingen...

Noen som har en ide om hva som er feil?

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...