Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

virus problemer og mange andre problemer

Anbefalte innlegg

Hei å god kveld :wee:

For en god stund siden (6mnd) kjøpte pappa seg en ny pc. En fujitsu simens Amilio.

I en periode var den brukt uten anti virus prog og pcn var så full med div virus at den ikke vile fungere tilfredstillende. Så jeg la inn windows xp pro på nytt (Pirat kopiert edition :whistle: ).

Så funket pcn sån nogen lunde en stund til. Men så kom div problem igjenn, den ville ikke på nett, skrudde seg av, låste seg, blåskjerm osv. Så kom et brev fra tele2 (ispn vår) og sa at det var oppdaget stor spredning av virus og spy wares fra linja vår :blush: .

i går kjørte jeg det tilbakestillings programet som er med i xp og pcn vart helt clean igjenn, la inn avg, spy-bot, ad-aware. Kjørte dem og fant hundrevis med virus og spyware som ble fjernet. Så såg alt ut til å fungere helt fint igjenn.

Helt til i dag. Det første den gjorde når jeg skrudde den på var å begynne å tulle med å ikke ville åpne div internett sider, så kom en rekke blåskjermer. Når jeg kjører anti virus finner jeg en masse virus og fjerner dem. Men pcn fortsetter å låse seg å nekte å gå på nett. søker jeg etter virus på nytt finner jeg en hel masse. 5 min etter jeg nettopp fjerna alle :no:

Noen som vet hva som er gale, eller hva jeg kan gjøre for å bli kvitt alle problemene? begynner å bli drit lei dette nå :ph34r:

Må bare spør vist det er noe dere ikke forstår/ jeg har glemt osv

Mvh

nOoby :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikkje gå inn på dei sidene som det kommer virus fra. Bruk anternative sider.

2. Kva antivirus prog. bruker du? Eg bruker Avast og har ikkje eit virus! Kva med å bytte til Avast?

3. Kva med å kjøre ein update på windows? Du får sikkert ikkje alle men nokon.

EDIT: Vist det er dei samme virusa som kommer så søk etter dei på Google så finner du sikkert ut korleis du kan kvitte deg med dei heilt.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

Utover å benytte antivrusprogram, antitrojanprogram m.m, må du sørge for at Windows har alle sikkerhetsoppdateringer. Dette medfører at Windows må være aktivert og ha servicepack 2 (de fleste nyere oppdateringer krever denne). I tillegg må du/dere være bevist på hva dere installerer og hvilke nettsider dere besøker.

Lenke til kommentar

Foreslår at du lar noen som har greie på data ta over dette.

Legg inn restore platen som fulgte med maskinen og ta en full reformattering med en lovlig versjon av Xp...

Kjøp så en lisens fra feks Zonealarm, der du får både brannmur og antivirus program.

Mine erfaringer (tenker da ikke nødvendigvis på denne saken) er at folk er så er folk så enormt gnien at de risikerer heller krasj og virus på maskinen istedet for å bruke 4-500 på antivirus. Jeg jobber med brukerstøtte i en bedrift. Har nå sagt jeg hjelper ingen med privat support før antivirrus lisens er på plass. Folk lærer aldri

Lenke til kommentar
Utover å benytte antivrusprogram, antitrojanprogram m.m, må du sørge for at Windows har alle sikkerhetsoppdateringer. Dette medfører at Windows må være aktivert og ha servicepack 2 (de fleste nyere oppdateringer krever denne). I tillegg må du/dere være bevist på hva dere installerer og hvilke nettsider dere besøker.

7264923[/snapback]

skal prøve å få tak i servicepack2.

Pcn blir kunn brukt til div børs sider som hegnaronline osv... og div bank sider. Så tror ikke det er det som er problemet :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ting kanskje er gjort i feil rekkefølge. Prøv følgende:

1. trekk ut alle nettverkskabler og installér windows etter å ha formatert pcen.

2. installér antivirus (og gjerne adaware eller spybot) fra cd (brenn cd på forhånd)

3. installér en brannmur eller i det minste påse at brannmuren til xp er slått på

4. koble til internett og last ned alle oppdateringer via windows update samt alle oppdateringer til antivirusprogrammet og brannmuren din.

5. først når dette er gjort kan du relativt trygt åpne en nettleser.

6. bytt gjerne ut internet explorer med opera eller firefox, de er generelt endel sikrere enn internet explorer.

Følger du de punktene skulle du være ganske trygg. Kan også være en idé å ha en ruter med innebygget firewall, den kan ta unna endel uhumskheter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...