Gå til innhold

4 vifter, hvilke vei bør luften blåse?

nilsso

Anbefalte innlegg

hei! jeg har 4 vifter jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med

-4 vifte hull i pcen

-4 vifter som skal monteres

1 viftehull bak på kabinettet (12x12 cm)

1 viftehull foran på kabinettet (14x14 cm)

2 viftehull på siden av kabinettet (12x12 - 12x12)

jeg lurer på hvilke vei luften bør blåse, inn eller ut?

bak - ?

foran - ?

side oppe - ?

side nede - ?

takk så mye :D !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

foran: inn

side oppe: ut

side nede: inn

bak: ut

(ta bort alle brakettene til pci spor, så luft kan blåse ut der)

Varm luft kommer seg ut, tro meg, det som er mest viktig er å få ny kald frisk, deilig luft inn... spess på CPU+GPU

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Varm luft stiger, derfor skal viften oppe bak blåse ut, kald luft synker, derfor skal den forran nede blåse inn.

Egentlig er det virkårlig om du blåser inn eller ut på sidene, men jeg ville hatt den nederste til å blåse inn, og den øverste til å blåse ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Varm luft stiger, derfor skal viften oppe bak blåse ut, kald luft synker, derfor skal den forran nede blåse inn.

Egentlig er det virkårlig om du blåser inn eller ut på sidene, men jeg ville hatt den nederste til å blåse inn, og den øverste til å blåse ut.

7282829[/snapback]

Sier meg enig her. Du bør ikke få for mye over/undertrykk i et kabinett da det ødelegger for luft flyten. Dvs. tommelfingerregel likemange like store vifter inn som ut.

(man kan gjerne også si at to 80 mm vifter tilsvarer en 120 mm vifte ved samme turtall).

Det beste er om du kan suge inn luft så lavt som mulig og blåse den ut høyt. Du bør også sørge for å ha en strømnings rettning i kabinettet, front til bak f. eks.

Husk også at strømforsyningen har vifte, og som oftest blåser denne ut. Dette vil på virke luftstrømmen alt etter hvor den plasseres.

Nå vet jeg ikke hvilket kabinett det er snakk om, eller hvor stor / mange vifter det er på PSUen din, men dersom den bare har en 80mm kan du se bort fra den dersom du har annen lufting i kabinettet (dvs luftriller e.l.).

Noe annet du bør være opmerksom på (spesielt dersom du har støvfilter på viftene) er at du ved undertrykk i kabinettet vil trekke inn støv gjennom lufteriller o.l.

-Espen D-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...