Gå til innhold

lagre bibliotek inne i .exe-fil

Anbefalte innlegg

morn!

har drevet med C-programering på høgskole nå i 2 mnd...

og jeg har allerede fått oppdrag av min far.

men, når jeg lager en .exe fil, så bruker jo den bibliotekene (stdio.h, stlib.h osv.) fra programmet... men min far har jo ikke det, så jeg må bygge bibliotekene med exe-fila...

hvordan gjør jeg det? bruker borland C++ Builder 6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definisjoner fra headerfiler kompileres rett inn i binærkoden din, så du trenger ikke sende med disse. Det du i enkelte tilfeller må sende med, er DLL-filer. Stdio, stdlib osv. er del av C Runtime Library som Microsoft gir fra seg. Jeg er ikke sikker på om (selv om jeg vil anta at) Borland benytter seg av samme runtimes. Hvis dette ikke er tilfelle, må disse legges ved programmet ditt. Borland har helt sikkert dokumentasjon, eller i beste fall et verktøy for samling av programfiler + dependencies til MSI eller setup-applikasjoner.

Lenke til kommentar

uææ.. du snakker gresk..

har som sagt ikke fått med meg mer enn som sies i forelesningene på skolen.

og GUI har vi bare hatt om 1 forelesning. og det skal være et GUI-program.

folk uten borland får beskjed om at de mangler dclact60.bpl når de kjører programmet. denne fila finner jeg ikke noe sted, og i hvertfall ikke i prosjektmappa..

Lenke til kommentar
uææ.. du snakker gresk..

folk uten borland får beskjed om at de mangler dclact60.bpl når de kjører programmet. denne fila finner jeg ikke noe sted, og i hvertfall ikke i prosjektmappa..

7264585[/snapback]

Okai.. litt rar rekkefølge dere lærer ting, men har du prøvd å søke andre steder enn prosjekt mappa eks. der du har installert borland. Men det du må finne er en setup fil eller no som installerer alt det einaros nevnte og litt til.

Etter 45 s med google (min venn) fant jeg en side som sier:

"Redist" Subdirectory

There is a "redist" directory for each Borland compiler. This directory contains the libraries that must be distributed with an application compiled with "Build with runtime packages."

lykke til

Lenke til kommentar
uææ.. du snakker gresk..

7264585[/snapback]

Mitt forslag er: Kjøp en god bok, og ikke sett for mye lit til å lære "gresk'en" gjennom forelesninger :)

Lenke til kommentar

hei igjen...

nå har jeg fått det til, men det var ingen av de tre lærenene som visste det, så dette fant jeg ut av meg selv...

dette gjelder da bare for borland C++ bulider, og skal funke når man kompilerer GUI-applikasjoner.

Trykk Projects - Options

Velg fanen Linker, huk VEKK "Use dynamic RTL"

Så gå på fanen Packages, huk VEKK hukken ved "Build with runtime packages:"

Jeg lagde en lite kalkulator, den tok 81kB først, etter at jeg hadde gjort det over tok den nesten 400kB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...