Vice Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Dette er utrolig trist av Nederland og i det hele tatt vurdere. Men må kunne gå slik man selv ønsker, og jeg anser det som ren rasisme å nekte noen å gå i det, bare fordi det ikke er "vanlig" her. 7362213[/snapback] Dersom noen ønsker å gå naken nedover Karl-Johan så blir de utsatt for rasisme når politiet kommer og anholder dem? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Dette er utrolig trist av Nederland og i det hele tatt vurdere. Men må kunne gå slik man selv ønsker, og jeg anser det som ren rasisme å nekte noen å gå i det, bare fordi det ikke er "vanlig" her. 7362213[/snapback] Dersom noen ønsker å gå naken nedover Karl-Johan så blir de utsatt for rasisme når politiet kommer og anholder dem? 7362300[/snapback] Det der bli jo nesten å latterliggjøre hele situasjonen! Såklart, men det kalles blotting! Det er noe helt annet. Denne situasjonen er basert på det et helt folk gjør. Ikke det en person gjør i ny og ne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Dette er utrolig trist av Nederland og i det hele tatt vurdere. Men må kunne gå slik man selv ønsker, og jeg anser det som ren rasisme å nekte noen å gå i det, bare fordi det ikke er "vanlig" her. 7362213[/snapback] Dersom noen ønsker å gå naken nedover Karl-Johan så blir de utsatt for rasisme når politiet kommer og anholder dem? 7362300[/snapback] Det der bli jo nesten å latterliggjøre hele situasjonen! Såklart, men det kalles blotting! Det er noe helt annet. Denne situasjonen er basert på det et helt folk gjør. Ikke det en person gjør i ny og ne. 7362331[/snapback] Om burka er påbud, sunna (anbefaling fra profeten) eller tradisjon er omdiskutert. Dersom det er tradisjon, reiser det spørsmål om denne tradisjonen er akseptabel eller uakseptabel innenfor islam. De fleste muslimer ser på bruken av burka som en akseptabel tradisjon innenfor islam. Innenfor islam er det en fatwa som sier at det er lov å la armer og ansikt være ikke-tildekket. Innenfor islam er det også en fatwa som sier at det er forbud for menn å se ansiktet og armene på kvinner, selv om kvinner får lov til la være å tildekke armer og ansikt. Det er også viktig at kvinner ikke skal lett gjenkjennes av andre folk når de er ute. Et argumentet for burka blir da at den skal gjøre det umulig for menn å se kvinner i ansiktet og gjøre det mye vanskeligere å gjenkjenne kvinner. Kvinnene må derfor bære burka for å unngå å vekke begjær hos menn. Men et argument mot burka er da siden religionens fetva sier at kvinner får lov til å la ansikt og armer være ikke-tildekket, blir burka sett som en slags bid'at (en forandret lov eller praktisering i islam, som er mot dens opprinnelse, er forbudt i islam), og dermed ikke lov. Burka er utbredt i flere land, blant annet i Afghanistan. Burka fordømmes blant annet i Europa som kvinneundertrykkende. Også i den islamske verden blir bruk av burka fordømt av noen, mens andre ser på dette som et påbud i islam. De fleste i den islamske verden tar en nøytral holdning; de fordømmer ikke bruken av burka, men de mener heller ikke at burka er et påbud. Endret 26. november 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Quoter meg selv, kanskje litt OT, men En annen ting er også at "forbud" har en lei tendens til å generere enda fler forbud, på forskjellige områder, hvis man først slår inn på den galeien. Og det mangler ikke på kreativitet hos politikere når det gjelder denslags. Før man vet ordet av det, så dukker det kanskje opp en lov/forbud/påbud som rammer ens egen syssel. Derfor er det ikke lurt å bifalle slikt som ikke rammer en selv, for det kan det fort gjøre.. senere.. kom over dette; Krever anstendig antrekk http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2419934.ece http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2426344.ece Vi har laget en ordning ut fra sentrale føringer fra direktoratet hvor det ikke står skrevet at kleskode er forbudt å innføre, sier Hanne Sand. Hvis det er opp til enhver rektor å lage sine egne regler, så kan det kanskje skje etterhvert at det innføres hodeslør-forbud (lokalt), uten at dette er bestemt av storting/regjering? Lenke til kommentar
v3ndetta Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 quoter dotten "Det er ingenting i veien med å forby tvang av å gå med slør, det er jeg for. Men det er noe helt annet enn å forby slør." Tror du et forbud mot tvang hjelper når det fåtallet som faktisk ikke har et valg ikke får nektet å gå med det uansett? Det er en liten pris å betale at noen av disse kvinnene faktisk vil dekke seg ti, ikke får gjort det, så de som blir undertrykt mot sin vilje blir friere... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Nå er vel antallet attentater "forsvinnende lite" sett i verdenssammenheng uansett hva slags klær terroristen bruker, men når det først skjer så er det som regel ille. Hvis dette kan forebygge ett eneste attentat synes jeg de har oppnådd mye. Denne loven vil også ramme svært svært få kvinner når den blir innført så da ser jeg heller ikke de store problemene. Dersom 50 kvinner må slutte å maskere seg på offentlige steder for å unngå ett eneste attentat er dette en svært liten pris å betale. 7305789[/snapback] Hehe, du tror vel ikke at om en burkakledd terrorist som ønsker å angripe blir nektet burka så vil hun ikke angripe? "Huff, der tok de burkaen. Jaja, blir ingen selvmordsbomber på meg". quoter dotten "Det er ingenting i veien med å forby tvang av å gå med slør, det er jeg for. Men det er noe helt annet enn å forby slør." Tror du et forbud mot tvang hjelper når det fåtallet som faktisk ikke har et valg ikke får nektet å gå med det uansett? Det er en liten pris å betale at noen av disse kvinnene faktisk vil dekke seg ti, ikke får gjort det, så de som blir undertrykt mot sin vilje blir friere... 7365591[/snapback] At det er få som går med det frivillig får være din udokumenterte påstand. Å bli en del av problemet fremfor å bekjempe et problem ser jeg intet poeng i. Her går man fra å ta en gruppe og gjøre dem friere ved å gjøre en andre gruppe mindre fri. På stedet hvil kalles det. Det er som å høre Ottar sin argumentasjon om å diskriminere menn for å gjøre kvinner mer fri. Eneste forskjellen er at det er her myndighetene som nå står for tvangen og ikke privatpersoner. Det høres for meg ut som en stor pris det. Vi skal her ha myndigheter som innfører kleskodeks for folket. Hipp hurra for det. Hva blir det neste? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Nå er vel antallet attentater "forsvinnende lite" sett i verdenssammenheng uansett hva slags klær terroristen bruker, men når det først skjer så er det som regel ille. Hvis dette kan forebygge ett eneste attentat synes jeg de har oppnådd mye. Denne loven vil også ramme svært svært få kvinner når den blir innført så da ser jeg heller ikke de store problemene. Dersom 50 kvinner må slutte å maskere seg på offentlige steder for å unngå ett eneste attentat er dette en svært liten pris å betale. 7305789[/snapback] Hehe, du tror vel ikke at om en burkakledd terrorist som ønsker å angripe blir nektet burka så vil hun ikke angripe? 7365788[/snapback] Hehe, nei, vet egentlig ikke hvorfor selvmordsbombere ble trukket inn i denne saken. Men som jeg skrev senere, det er vel tvilsomt at denne loven er myntet direkte på selvmordsbombere. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 jeg anser det som ren rasisme å nekte noen å gå i det, bare fordi det ikke er "vanlig" her. Ingen har sagt at de ønsker å forby det "fordi det er uvanlig". Man ønsker å forby det fordi det er en uniform for militant islamisme og kvinneundertrykking. Disse uniformene har faktisk ikke noe med islam å gjøre. Ei jente i klassen min sa at ansiktsslør i Islam ikke er undertrykking, det er noe man selv, frivillig, går med Hørt om Stockholm-syndrom? Etter få timer begynner traumatiserte offre å sympatisere med sin kidnapper. Hva tror du skjer når du er kidnappet og undertrykket av et helt samfunn og hjernevasket til å tro at du burde kle deg en viss måte? Nederland må slutte med det tullet sitt! Ikke overraskende, Nederland har jo en lang historie av rasisme. Nederland er per i dag et av de mest liberale og tolerante landene i verden. Lenke til kommentar
v3ndetta Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) leste feil, var ikke til meg det under: hvem snakker om terrorister? vil jo tro at de kler seg i hverdagslige klær får å kunne gå ubemerket blandt folk. selvfølgelig er det bare en påstand, når de blir truet til taushet, får vi jo aldri vite det direkte fra kilden. det sløret som dekker håret er jo greit (greit hvis det er frivillig, som man aldri får sjekket ut i alle tilfeller), men når det kommer til det å dekke til hele ansiktet som hindrer folk å identifisere dem, da går det for langt, da kan jo hvem som helst vandre rundt med finlandshetter da? Endret 27. november 2006 av v3ndetta Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 selvfølgelig er det bare en påstand, når de blir truet til taushet, får vi jo aldri vite det direkte fra kilden. Frigjorte muslimske kvinner sier det samme som meg. Burka, hijab, niqab og slør er ikke engang befestet i islam. Det er et tradisjonellt kvinneundertrykkelsesplagg og uniform for islamsk radikalisme. Lenke til kommentar
fal Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Frigjorte muslimske kvinner sier det samme som meg kilde? evt..videoopptak? ;o Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Husker ikke hvor jeg leste det. Men der var det hvertfall et intevju med en muslimsk jente som gikk med ansiktslør. Hun sa hun likte å gå med det og ville tviholde på det om noen ba henne fjerne det. Så sa hun at det var en del av identiteten hennes, på samme måte som jenter som går i olabukse e.l. og at hun ikke har noe imot dem. Det er et tradisjonsplagg fra landene der de kommer fra, på samme måte som menn bruker de håndkledene på hodene. Gi meg gjerne en kilde der det står at disse plaggene er laget som "kvinneundertrykkingsplagg", for det tviler jeg sterkt på. Hele verden trenger ikke være som oss i vesten, vet du. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 kilde? evt..videoopptak? ;o www.reflekterselv.com Lenke til kommentar
fal Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) kilde? evt..videoopptak? ;o www.reflekterselv.com 7372228[/snapback] Edit : skjønte ikke at det var en link, ber om at posten min slettes. leser.. Endret 28. november 2006 av fal Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hehe... jeg trodde også det var en smart-ass vittighet... Falt meg ikke inn å sjekke den linken... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vær litt spesifikk i den linken din, du. Så vidt jeg ser står det lite der, men så gidder ikke jeg å lete så lenge heller. Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Burde også forby islamske ritualer og beding på offentlige steder. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Burde også forby islamske ritualer og beding på offentlige steder. 7387520[/snapback] Kan ikke helt se hvordan noen vil føle seg redd eller truet av at noen ber på offentlig sted. Er personer som ber en potensiell fare for sikkerhet og orden?? Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) beding = religionsutøvelse --> krig Endret 29. november 2006 av DaJev Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 beding = religionsutøvelse --> krig 7387661[/snapback] hmm, stemmer IKKE med: WW1, WW2, Falklands-krigen, Korea-krigen, Napoleons-krigen, Vietnam-krigen, osv., you name it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå