Gå til innhold

nederland vil forby ansiksslør

Anbefalte innlegg

Og skulle jeg nå svindle banken, rane banken eller jukse på eksamener... så er det burka som er tingen...

Å sammenligne bikinen med burka er vel litt søkt... Det lukter vel mer kvinnefrigjøring enn undertrykking av bikinien og eneste grunnen til at det kan gjøre identifisering vanskelig er fordi en mann ikke klarer å fokusere på det som er avbildet i førerkort og i pass.. :yes:

7269084[/snapback]

Sammenligningen er nå legitim den. Det er ingen som nekter poltiet, læreren eller hvem det nå er en kvinne å vise sitt ansikt for å legitimisere seg. Her er det snakk om å straffe en kvinne fordi hun velger å gå med ansiktsslør.

Folk reagerer på at kvinner blir straffet i muslimske land for å gå i bikini, men vil her straffe kvinner fordi de går med slør. Det gjelder å sette ting litt i perspektiv.

Er det en ting jeg ikke ønsker å lese om så er det et Norge som nekter mennesker å gå med slør foran ansiktet. Er ikke det ekstremistisk så vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sammenligningen er nå legitim den. Det er ingen som nekter poltiet, læreren eller hvem det nå er en kvinne å vise sitt ansikt for å legitimisere seg. Her er det snakk om å straffe en kvinne fordi hun velger å gå med ansiktsslør.

Folk reagerer på at kvinner blir straffet i muslimske land for å gå i bikini, men vil her straffe kvinner fordi de går med slør. Det gjelder å sette ting litt i perspektiv.

Er det en ting jeg ikke ønsker å lese om så er det et Norge som nekter mennesker å gå med slør foran ansiktet. Er ikke det ekstremistisk så vet ikke jeg :)

7269391[/snapback]

Disagree... Hadde det nå vært slik at jeg hadde trodd at burka var noe kvinnene syntes, uten press fra foreldrene, var en flott klesdrakt som de har lyst til å vise seg fram med, så hadde en side av saken vært fjernet. Men når det er slik at mange som kommer fra steder hvor dette er kulturen synes at våre norske kvinner er horer som kler seg lettere... da er jeg skeptisk.

Når det gjelder offentlige rom, så synes jeg faktisk at folk skal være noe gjenkjennelige. Ikke er jeg så overbevist om at det hadde blitt så godt mottatt av eksamensvakter hadde bedt jentene om å ikke dekke til ansiktet sitt heller...

Ikke tror jeg det hadde blitt så godt mottatt at en vekter/politimann hadde gjort det samme...

Kan jeg snakke om at jeg blir straffet for å gå med kjeledress og finlandshette i banken... Kjekt plagg synes jeg. Godt og varmt og praktisk med mange lommer...

Og det er et plagg vi alle vet at ingen ber meg ha på for å undertrykke meg...

Og det at enkelte muslimske kvinner blir drapstruet for å snakke en slik kultur imot sier jo også sitt... Tenker på ei som var på Skavland en gang... de måtte gjøre intervjuet uten publikum til stede. Husker ikke navnet...men kanskje noen gjør?

Så også på holmgang (eller lignende) når det ble diskutert om det skulle bli forbudt med hijab på norske skoler. Der var to innvandringskvinner på hver sin side med samme bakgrunn. Hu hijab tilhengeren spurte om hu andre trodde at hun hadde blitt undertrykt fordi hun har vokst opp med hijab, hvorpå hu andre svarte kontant "ja". Ikke noe om og men og rundt grøten...men ja.

Hvis du fra tidlig barnsben av blir bedt om å dekke til enten det er håret eller hele kroppen og at det er skikk og bruk... så vil det etter mange års bruk føles naturlig og kanskje du ikke tenker over hvorfor du egentlig har på deg et slik plagg.

Og for å dra ting litt lengre... dersom en kvinne ønsker å omskjære seg i Afrika hos stammen hennes foreldre kommer fra... skal vi tillate dette? Det ligger jo i kulturen deres og hun vil det jo selv. Kanskje hun til og med hadde villet det selv om foreldrene aldri hadde opplyst henne om muligheten til omskjæring?

Ting litt satt på kanten men i perspektiv...

Så et lite spørsmål.

I følge noen her så er jo Burka en meget populær mote i enkelte land... Disse jentene som bærer disse gjør det helt av egen fri vilje, fordi de føler seg vel i en slik klesdrakt.

Hvorfor er det ingen andre kvinner enn de fra disse kulturene som vil bære de? De er jo umåtelig populære hos disse jentene, så de må jo ha en bred appell... og jeg kan ikke tenke meg at mennene fra disse kulturene hadde hatt noe imot en norsk kvinne i hijab... Kanskje de til og med hadde syntes hun var en respektabel kvinne?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen andre kvinner enn de fra disse kulturene som vil bære de? De er jo umåtelig populære hos disse jentene, så de må jo ha en bred appell... og jeg kan ikke tenke meg at mennene fra disse kulturene hadde hatt noe imot en norsk kvinne i hijab... Kanskje de til og med hadde syntes hun var en respektabel kvinne?

Hvorfor lage så mye snikk snakk rundt dette? Også tidligere i tråden er det mye grums. Spørsmålet kan enkelt og greit være om staten skal legge seg opp i hva vi kler oss i på fritiden. For endel tiår siden så hadde Kina, eller var det Soviet, forbud mot å gå med jeans. Det blir selvsagt bare vås når stater går inn på ei slik forbudslinje, samme hva slags plagg det dreier seg om. Merkelig at enkelte så villig sluker slike udemokratiske lovforslag som går på dette. ;)

Lenke til kommentar

Ser heller ikke problemetstillingen med jeans vs. kvinneundertrykkende plagg.

Jeans var forbudt i Sovjet av samme grunn som rock n' roll... Det var amerikansk... og de fryktet amerikansk påvirkning fordi det stridet mot deres kommunistiske styre...

Men da er det greit at folk virrer rundt i banker og fly med finlandshetter og mørke kjeledresser også da mener du?

Men du tror virkelig at det ligger latent i genene til disse kvinnene å digge spøkelseskladden-outfit? Det er ingen som har prentet inn i hodene til disse kvinnene at slik skal kvinner gå kledd?

Å mene at det å forby burka er det samme som å forby jeans, t-skjorter, boxere og ullsokker henger ikke helt sammen.

Da kan du heller prøve å sammenligne med de sektene som krever at kvinnene skal gå med skjørt lange nok til å dekke knærne til enhver tid og som ikke får vise bar mage og samtidig skal sitte bakerst i forsamlingen og tie mens mennene snakker...

Spørsmålet kan enkelt og greit være om staten skal legge seg opp i hva vi kler oss i på fritiden.

Jepp. Til en viss grad så synes jeg egentlig det.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

7269391[/snapback]

Disagree... Hadde det nå vært slik at jeg hadde trodd at burka var noe kvinnene syntes, uten press fra foreldrene, var en flott klesdrakt som de har lyst til å vise seg fram med, så hadde en side av saken vært fjernet. Men når det er slik at mange som kommer fra steder hvor dette er kulturen synes at våre norske kvinner er horer som kler seg lettere... da er jeg skeptisk.

7269590[/snapback]

Så fordi du tror kvinner ikke vil gå med burka så skal det forbys? Det finnes nok av kvinner som ønsker å gå med burka, det er bare til å innse.

Hva er det du ønsker kongeriket Norge skal gjøre med de kvinnene som av fri vilje ønsker å gå med ansiktsslør? Bøtlegge dem? Hive dem i fengsel? Om nødvendig hive nøkkelen til cellen om de nekter å innfinne seg med normene til vår vestlige kultur?

Så gjerne svar på det, hva mener du myndighetene bør gjøre med de kvinnene som tør våge trosse et slikt forbud?

Ser for meg de patetiske tilstandene landet vårt vil falle til når politiet løper rundt og legger i jern enhver kvinne som tør våge å ta på seg et slør. Det oser jo sivilisert oppførsel av slikt :)

Spørsmålet kan enkelt og greit være om staten skal legge seg opp i hva vi kler oss i på fritiden.

Jepp. Til en viss grad så synes jeg egentlig det.

7270206[/snapback]

Merkelig. Det syntes de i endel muslimske land også.

Personlig sier jeg nei. Som mange andre i den vestlige sivilasjon.

Lenke til kommentar

Griffin: Du mener virkelig at det ligger latent i genene til norske tenåringsjenter å kombinere miniskjørt og tights? Det er ingen som har prentet inn i dem at slik skal de gå kledt?

Nei, jeg må nok si meg enig med Dotten her;

Er det en ting jeg ikke ønsker å lese om så er det et Norge som nekter mennesker å gå med slør foran ansiktet. Er ikke det ekstremistisk så vet ikke jeg

Lenke til kommentar

Synes det er flott at et land endelig har tatt til vettet og forbudt slør og delvis burka. Gleder meg til den dagen muslimer forstår at skal de bo i Norge (eller Nederland) må de gjøre en ensats for å bli Norsk (eller Nederlandsk). De klager over at alt er så anderledes i vesten enn det de er vant til, men da kunne de flyttet til et annet sted, litt nermere der de kommer fra. Norges innvandring- og integreringspolitikk er alt for, alt for snill. "Nye" nordmenn skulle skrevet under på at de ville lære seg Norsk språk og levemåte, og som en test skulle de møtt opp ett år etter ankomst, og gjennomført en norskeksamen for tiendeklasse, strykkarakter = hjemsendelse.

Lenke til kommentar
Griffin: Du mener virkelig at det ligger latent i genene til norske tenåringsjenter å kombinere miniskjørt og tights? Det er ingen som har prentet inn i dem at slik skal de gå kledt?

Nei, jeg må nok si meg enig med Dotten her;

Er det en ting jeg ikke ønsker å lese om så er det et Norge som nekter mennesker å gå med slør foran ansiktet. Er ikke det ekstremistisk så vet ikke jeg

7270317[/snapback]

Ikke at det ligger latent i genene å kombinere miniskjørt og tights nei, men å følge motene som er hipt og som gir de ønsket oppmerksomhet...ja...

Tviler på at mor og far insisterer på at de skal ha kortest mulig skjørt...

Men dersom mor og far hadde gjort det, så ville jeg neppe kalt det frivilig selv om hun etter 18 år føler at det er naturlig å gå slik...

Og for å svare deg Dotten:

Nei, jeg ønsker ikke at politi verken skal fylle fengsler med Burkajenter eller skyte de med gummikuler...og det at jeg mener at burka bør forbys er ikke det samme som at et burkapoliti skal opprettes, men at det kreves at de møter opp kledd slik at identifisering kan gjøres på en lett måte i mange situasjoner hvor det kreves i samfunnet.

Ta for eksempel på flyplasser (som jo er veldig aktuelt i disse terrordager), banken, skoler, oppkjøring... kort sagt alle plasser hvor identifisering er nødvendig...

Og hvor frivillig er det når de som velger å IKKE bruke det blir truet på livet. Spesielt i de tilfeller hvor kanskje de også har en kjendisstatus?

Tenker spesielt på ei som spiller tennis (hvor de jo viser noe hud)? Mener det var Sania Mirza. Nå tror jeg ikke det var burka det var snakk om til henne, men at hun fornærmet islam slik hun var kledd på tennisbanen...og derfor var det naturlig å true henne på livet...

Frivilig? Yeah, right...

Lenke til kommentar
Synes det er flott at et land endelig har tatt til vettet og forbudt slør og delvis burka. Gleder meg til den dagen muslimer forstår at skal de bo i Norge (eller Nederland) må de gjøre en ensats for å bli Norsk (eller Nederlandsk). De klager over at alt er så anderledes i vesten enn det de er vant til, men da kunne de flyttet til et annet sted, litt nermere der de kommer fra. Norges innvandring- og integreringspolitikk er alt for, alt for snill. "Nye" nordmenn skulle skrevet under på at de ville lære seg Norsk språk og levemåte, og som en test skulle de møtt opp ett år etter ankomst, og gjennomført en norskeksamen for tiendeklasse, strykkarakter = hjemsendelse.

7270437[/snapback]

hva hvis en del nordmenn stryker på samme testen da? hvor skal du sende de hen? Flestparten i Norge kan jo ikke forskjellen mellom "å" og "og"..

Lenke til kommentar
hva hvis en del nordmenn stryker på samme testen da? hvor skal du sende de hen? Flestparten i Norge kan jo ikke forskjellen mellom "å" og "og"..

7270485[/snapback]

Det var da umåtelig strengt... tror ikke noen mener at du bør sendes ut av landet hvis du glipper på "å" vs. "og"... :p

Tror de mener en generell prøve som viser at du kan gjøre deg forstått på norsk... ikke prate flytende, tilegnet deg den lokale dialektene og kan både bokmål og nynorsk...

Det er snakk om at de tilegner seg den grunnleggende kunnskap for å kunne integrere seg... det er ikke noe strengt krav egentlig.

Som tidligere nevnt, så jobba jeg med en som har bodd på asylmottak... han gikk på norskkurs og skole for å få godkjent sin utdannelse her i landet... for dette ble han mobbet på mottaket. Var jo bedre å bare motta pengene enn å jobbe for de kan du skjønne...

Lenke til kommentar

7270485[/snapback]

Det var da umåtelig strengt... tror ikke noen mener at du bør sendes ut av landet hvis du glipper på "å" vs. "og"... :p

Tror de mener en generell prøve som viser at du kan gjøre deg forstått på norsk... ikke prate flytende, tilegnet deg den lokale dialektene og kan både bokmål og nynorsk...

Det er snakk om at de tilegner seg den grunnleggende kunnskap for å kunne integrere seg... det er ikke noe strengt krav egentlig.

Som tidligere nevnt, så jobba jeg med en som har bodd på asylmottak... han gikk på norskkurs og skole for å få godkjent sin utdannelse her i landet... for dette ble han mobbet på mottaket. Var jo bedre å bare motta pengene enn å jobbe for de kan du skjønne...

7270538[/snapback]

Poenget mitt er at det er mange nordmenn som ikke ville klart den norskprøva..Og da snakker jeg om voksne..

Lenke til kommentar
Tviler på at mor og far insisterer på at de skal ha kortest mulig skjørt...

7270483[/snapback]

Nei men samfunnet gjør det, og det blir naturlig for dem å gå slik kledt, selv for de som ikke har rasjonelle grunner for å gjøre det (helt ærlig; jeg har sett hele 4 jenter i mitt liv som kledte slikt antrekk). På samme måte må jenter få velge å gå i burka, selv om det ikke finnes rasjonelle grunner for det.

Når det gjelder tvang, drapstrusler og lignende er jeg helt enig med deg, men et burkaforbud vil ikke løse de bakenforliggende problemene, bare sette jentene i en -ennå- mer uholdbar situasjon.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke kan prate norsk mente jeg da. Og de bør kunne lære norsk. Og de må _ville_ lære det! Hvis de kommer hit bare for å leve fett uten å gjøre noe, de vil jo ikke lære norsk, så da får de ikke jobb, og da får de penger for å sitte hjemme å se på Al Jazera og prate pakistansk med mora, onkelen, søskenbarnet, konene og alle fem døtrene sine.

Lenke til kommentar

Altså, når det gjelder å lære seg språket er det to ting som hindrer de fleste i å lære det ordentlig. Det ene er mangel på vilje hos innvandrerne og det andre er det faktum at nordmenn er så forbanna sjenerte generelt. Når folk ikke tør å ta kontakt, ikke pga rasisme eller fremmedfrykt, men pga dem er sjenerte, så oppfatter innvandrere det sånn at "ok, dem driter i oss. Erke vits i å lære norsk da?" Det samme gjelder innvandrere også forresten. Mange innvandrere prøver å finne andre innvandrere med samme språkbakgrunn for så å sosialisere seg kun innenfor den lille kretsen.

Lenke til kommentar

Og for å svare deg Dotten:

Nei, jeg ønsker ikke at politi verken skal fylle fengsler med Burkajenter eller skyte de med gummikuler...og det at jeg mener at burka bør forbys er ikke det samme som at et burkapoliti skal opprettes, men at det kreves at de møter opp kledd slik at identifisering kan gjøres på en lett måte i mange situasjoner hvor det kreves i samfunnet.

Ta for eksempel på flyplasser (som jo er veldig aktuelt i disse terrordager), banken, skoler, oppkjøring... kort sagt alle plasser hvor identifisering er nødvendig...

7270483[/snapback]

Og dette er fullt mulig å gjøre samtidig som det er lovlig å gå med slør. Det er bare til å nekte folk adgang på fly osv om man nekter å lette på sløret for å bli identifisert.

Det er ingenting i samfunnet som tilsier at det skal være forbudt å gå med slør.

Enda mer merkelig er det at du er for et forbud men ikke mener man bør reagere overfor de som bryter forbudet. Er i hvert fall slik jeg tolker svaret ditt. Mener du at myndighetene ikke skal straffe de kvinner som frivillig vil gå med slør, hvis et slikt forbud blir innført?

Lenke til kommentar

Forkastelig, staten bør ikke ha rett til å legge seg opp i hvordan folk kler seg, dette er krenkelse av individets frihet, av værste sort.

Forøvrig har jeg aldri skjønt det med at folk som kommer til Norge absolutt skal inrette seg til Norsk kultur. Greit nok, jeg er helt enig i at de skal følge Norske regler, og for å klare seg i arbeidslivet må de kunne Norsk. Men utover det bør ikke andre legge seg opp i hvordan de velger å leve livet sitt. Vist jeg velger å flytte til et annet land, uansett grunn, er det godt mulig jeg ønsker å fortsette å leve som jeg gjør nå, og så lenge jeg følger landets lover, ser jeg virkelig ikke problemet med det. Det samme går andre veien, vist en familie fra Pakistan flytter til Norge, ser jeg ingen grunn til at de ikke skal få leve slik de vil og bruke de klesplaggene de vil.

Er det optimale samfunn et samfunn der alle er like, har samme kultur, kler seg likt, og lever på samme måten? Er det et slik samfunn vi bør prøve å oppnå?

Lenke til kommentar

Hvis det er selve utkledning/gjenkjenelse som er problemet, så burde man for sikkerhets skyld også forby det de såkalte cross-dresserne driver med, dvs. menn/transvesitter som ifører seg parykk, sminke, og dameklær. :)

Hva med nonne antrekk? Litt skummelt det og, har vel sogar vært benytte ved bankran(?) Gul kylling antrekk bør også forbys på offentlig plass. ooops, glemte julenisse antrekket. Ofte brukt av gamle griser som vil tafse på småbarna. Bare å forby med samme vi er i gang. ;)

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det er mange nordmenn som ikke ville klart den norskprøva..Og da snakker jeg om voksne..

Naturligvis, men når man skal leve her må man kunne norsk. Det er en forskjell å kunne 3 norske ord og å/og feil.

Det er media som påvirker visse folk til å ha på seg visse klær.

Er det en ting jeg ikke ønsker å lese om så er det et Norge som nekter mennesker å gå med slør foran ansiktet.

Ansiktsslør er ikke bare et klesplagg sammenliknet med en hatt eller lue.

Det er et symbol på undertrykkelse av kvinner og islam.

Lenke til kommentar
Ansiktsslør er ikke bare et klesplagg sammenliknet med en hatt eller lue.

Det er et symbol på undertrykkelse av kvinner og islam.

Hva med de kvinnene som gjerne vil bruke ansiktsslør, uavhengig av om du kaller det undertrykkelse? De skal heller bli undertrykt av deg?

Lenke til kommentar

Blir dette sett på som et tegn på undertrykking? Eller er de stolte over å gå med dette plagget, som viser identitet?

Har dere førstehåndskjennskap til om muslimske kvinner (generellt) sett synes ansiktsslør er undertrykkende, eller er det bare synsing?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...