Gå til innhold

spore opp stjålet pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei jeg mente HVORDAN man gjør dette. litt redd for den nye bærbaren min men hadde hvert fint hvis noen kunne svare på det fort. om det er mulig å spore opp hvor en stjålen bærbar befinner seg. kjenner en som har blitt frastjålet. kan man gå til butikken? kan man spore den opp hvis den er formatert

Lenke til kommentar

Ikke sett noen som kommer med slik sporingsbrikke, må vel ordne det selv.

Det programet jeg tenkte på var kun en tanke, ikke noe jeg har sett. Fikk nesten lit lyst til å lage et slikt selv bare for morros skyld. :) (Spore alle nettene jeg er innom i løpet av en arbeidsdag....

Lenke til kommentar

Noter deg og ta vare på følgende informasjon:

- Merke / modell

- Serienummer på pc

- Serienummer på harddisk

- Mac-adresse

- Hvor og når den er kjøpt

Deretter er det eneste du kan gjøre dersom den blir stjålet å informere politiet om det, og eventuelt serviceverkstedet som tar seg av reparasjon på slike. Dersom den blir forsøkt reparert etter den er stjålet vil serviceverkstedet ikke reparere den, samt rapportere til politiet.

Lenke til kommentar

Den aller enkleste løsningen er nok å registere en dynamisk dns hos f.eks "no-ip", og laste ned oppdateringsklienten derfra. Den oppdaterer alltid hvilken ip-adresse pcen er på, og logger i tillegg. Der kan du da logge inn og se om maskinen din har vært på nett hvis du mister den.

Ulempen er jo selvfølgelig at selv om du har ip-adressen til tyven er du ganske langt unna å få tatt han. I tillegg går det jo an å formattere disken før du i det hele tatt starter opp det som ligger der fra før.

Lenke til kommentar

Det er sjeldent at en stjålet ting blir brukt at den som stjeler den. Alt blir som regel solgt for raske penger. Er ikke det logisk?

Dersom en splitter ny laptop i eske blir solgt for 500 kr vil så klart kjøper mistenke noe, men dersom det blir solgt til fornuftige priser over for eksempel auksjonssider på nettet, er det sjeldent at kjøper mistenker noe slikt.

De fleste vil da kontakte serviceverkstedet dersom noe er galt, og problemet er løst.

Men så klart, er en ting stjålet må man regne den som tapt, og hvertfall sikre seg at man har backup av dokumenter og forsikring i orden. Og ikke minst, at tyven eller vedkommende som kjøper den ikke får brukt den.

Og der er jo et nyttig verktøy. Mange buisness laptopper blir solgt med smartkortløsninger som man kan sette opp slik at et unik smartkort er påkrevd for å kunne starte maskinen. Dersom man passer på å holde smartkort og pc separert vil pc når den blir stjålet være verdiløs(inntil sperren er fjernet). Og dette kan faktisk sørge for at vedkommende som kjøper den, ringer til et verksted :)

Lenke til kommentar

jeg har min hjemme hele tida + at vi har alarm hjemme. men bare lurte på i tilfelle. så hvis man ser på konklusjonen MAN KAN STJELE laptop fra hjemme eller elkjop eller hvor man vil, uten å få besøk av onkel p??? men nå høres det ut som jeg skal gå og stjele laptop.. ehm vent jeg skal bare på byen en tur:P :p hehe neida

Lenke til kommentar

ved å modifisere og reflashe bios kan du få ditt eget navn og telefon nr. eller hva du måtte ønske til å komme opp på skjermen hver gang maskinen starter opp. store firmaer gjør ofte slik. for eksempel kan det stå:

Denne maskinen er stjålet!

Kontakt XXXX for finnerlønn på tlf. XXX

Det gjør den litt vanskeligere å selge og kan hjelpe på å få pcen tilbake men ingen ting er sikkert. om jeg hadde stjålet en pc og den var tuklet med så mye at jeg ikke kunne selge den, hadde jeg solgt den i deler. HK måtte jeg kastet så klart:) (vel, egentlig hadde jeg reflashet den, men ikke alle knarkisser har så mye peiling på data).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...