Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forester s-turbo automat, lurer på noe..?


albester

Anbefalte innlegg

heisann.

 

Var akkurat ute og prøvekjørte en 99 modell subaru forester s-turbo automat. Var igrunn en topp bil å kjøre, men jeg lurte fælt på en knapp på girstangen.. Power sto det på den. Slo opp i instruksjonsboken, og den var ikke nevnt med et ord der. Så er det noen som vet hva denne knappen gjør? Prøvde å kjøre med den både inntrykkt og ikke, men merket ikke noe forskjell på bilen i det hele tatt...?

 

Mvh

AB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva forventet du skulle skje når du trykket på knappen? De fleste automatkasser har et såkalt "sportsprogram" som når aktivert fører til at girkassa girer ved rødstreken i stede for på lavere turtall slik den normalt ville gjøre (mer økonomisk, mer behagelig) men som du sikkert har skjønt nå så merker du ikke mye til det under normal kjøring, kjører du derimot aktivt med sportsprogramet på så blir du å merke forskjell.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Hva forventet du skulle skje når du trykket på knappen? De fleste automatkasser har et såkalt "sportsprogram" som når aktivert fører til at girkassa girer ved rødstreken i stede for på lavere turtall slik den normalt ville gjøre (mer økonomisk, mer behagelig) men som du sikkert har skjønt nå så merker du ikke mye til det under normal kjøring, kjører du derimot aktivt med sportsprogramet på så blir du å merke forskjell.

7265822[/snapback]

 

jeg forventet ikke noe som helst i grunn, men jeg kobla ikke akkurat "power" med sport, heller med noe lavgir eller vinter program, og syns det var snålt at det ikke sto et ord om knappen i instruksjonsboka.

Har jo kjørt andre biler med sports program og vinter program, og der merker man nå en god del forskjell med vanlig kjøring. Kjører daglig en volvo xc70 d5 med automat, og vinterprogrammet på den merkest ganske så godt. Audi allroad som jeg kjørte før hadde også en god del forskjell på de ulike programmene, som du sier så kan du presse den lenger på girene før den girer. Men dette merket jeg altså ikke på foresteren, den girte på samme turtall ca uansett om knappen var inne eller ute.

Endret av albester
Lenke til kommentar

Det er forsåvid merkelig at det ikke stod noe om det i instruksjonsboka,

japsene har ikke for vane å putte ikke fungerende knapper i bilene sine så et eller annet gjør den nok, men jeg er rimelig sikker på at det ikke har noe med verken vinter program eller lavgir å gjøre. Karnsje en Subaru forhandler kan svare på det?

Lenke til kommentar

Jeg har en Forester 2004 XT med automat og har nøyaktig den samme knappen. Når du trykker inn "power", så lar automatkassen motoren gå litt høyere på turtallet før den girer, ikke ved vanlig kjøring, men ved såkallt "kickdown". Turboen slår ikke inn før turtallet er relativt høyt (ikke helt sikker, men rundt 3500 omdreininger et sted), så det innebærer at du får igang turboen tidligere enn om du har "power" knappen av. Det andre alternativtet på knappen er "hold", som lar kraft til hjul overføres mer gradvis enn ellers, for at du ikke skal spinne på snø eller glatt føre. Jeg må si at jeg aldri har hatt bruk for "hold" funksjonen, bilen har et glimrende tak på snøen ved vanlig start også.

Endret av diss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...