Gå til innhold

3:4 vs 2:3 Mulig å gjøre om?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan nok ikke gjøre annet enn å kutte i topp og bunn i et bildebehandlingsprogram slik at forholdet blir 3:2, ikke 4:3. Hvis du bruker en Photoshop-klone velger du Crop-tool, og legger inn 15:10 i forholdet mellom bredde og høyde, før du kutter etter skjønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Man trenger ikke å kjøpe Photoshop for dette, det kan også gjøres i Microsoft Picture Manager, en del av Office 2003. Her kan man velge at man vil ha 2:3, og enkelt croppe.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

10,2cm blir de vel nesten uansett (iallefall fra fotoforhandler, da papiret er 10,2cm bredt) men som Afseth sier, du kan bare be om å få dem i 10x15 så skal ikke det være noe problem, det er bare det at digital gjerne kjøres i en slags "best fit" modus på maskinene slik at det ikke skal kutte bildene dine..

Lenke til kommentar
10,2cm blir de vel nesten uansett (iallefall fra fotoforhandler, da papiret er 10,2cm bredt) men som Afseth sier, du kan bare be om å få dem i 10x15 så skal ikke det være noe problem, det er bare det at digital gjerne kjøres i en slags "best fit" modus på maskinene slik at det ikke skal kutte bildene dine..

7266981[/snapback]

Det heter "Long side feed" for å være helt nøyaktig :) Det vil si at kortsiden på papiret er konstant (det må det være, da det ikke kan kuttes den veien) og at maskinen mater papiret så langt den trenger for å få plass til hele bildet.

Lenke til kommentar

7266981[/snapback]

Det heter "Long side feed" for å være helt nøyaktig :) Det vil si at kortsiden på papiret er konstant (det må det være, da det ikke kan kuttes den veien) og at maskinen mater papiret så langt den trenger for å få plass til hele bildet.

7267656[/snapback]

Hehe, long side og short side feed ja, men jeg syntes "best fit" er mer "kundevennlig" så vi bruker det når vi spør hvordan de vil ha digital kopiene printet ut:)

Lenke til kommentar
Hehe, long side og short side feed ja, men  jeg syntes "best fit" er mer "kundevennlig" så vi bruker det når vi spør hvordan de vil ha digital kopiene printet ut:)

7267946[/snapback]

Må vel innrømme at jeg aldri har spurt en kunde "vil du ha long side feed på bildene dine?" :!: Forklarer at digitale bilder kan være 10x13, men at vi kan kutte til 10x15, noe som fører til at en og annen mister toppen av hodet eller føttene. De fleste vil ha 10x13, mens noen få (ytterst få) blir sint på oss og mener at vi ikke kan det vi driver med om vi ikke klarer å lage 10x15 uten å kutte eller strekke :roll: Er ikke alltid like lett å være kundebehandler.

Lenke til kommentar
De fleste vil ha 10x13, mens noen få (ytterst få) blir sint på oss og mener at vi ikke kan det vi driver med om vi ikke klarer å lage 10x15 uten å kutte eller strekke  :roll:  Er ikke alltid like lett å være kundebehandler.

7269864[/snapback]

Jeg har hørt det samme på elkjøp. Gubbene vil ha sånn tv som kan vise 4:3 på en 16:9 flate uten å strekke, klippe eller putte inn sorte felter. "For så langt må vel datateknikken ha kommet nå".

Noen fulgte ikke med på geografitimene om kartprojeksjoner :-D

-k

Lenke til kommentar

Må bare ta med dette!!

Dessverre er det mange som ikke har "ROM"-følelsen. Begrepsforvirringen er og blir konstant.

Som mange sier og ikke mener:

Jeg skal ha det "DOBBELT så stort", men mener 200% forstørrelse (fra A6 10x15 til A4 20x30)

Dobbelt størrelse er dobling av arealet!

200% er 4-dobling av arealet.

Lenke til kommentar
Må bare ta med dette!!

Dessverre er det mange som ikke har "ROM"-følelsen. Begrepsforvirringen er og blir konstant.

Som mange sier og ikke mener:

Jeg skal ha det "DOBBELT så stort", men mener 200% forstørrelse (fra A6 10x15 til A4 20x30)

Dobbelt størrelse er dobling av arealet!

200% er 4-dobling av arealet.

7288358[/snapback]

Jeg har ikke like stort problem med det. Utsagnet "dobbelt så stort" kan tolkes flere veier, følgelig er det ikke feil å anta at det er areal, høyde, bredde, dybde, vekt eller en annen parameter som er relatert til størrelse.

Er en "dobbelt så stor elefant" dobbelt så høy, bred og dyp? Eller har den det dobbelte volumet, vekten? Eller skal projeksjonen av profilen ned på et 2-dimensjonalt plan ha det dobbelte arealet? =)

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...