Gå til innhold

Hvordan sikrer jeg data på en portable HD?

Xantix

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt meg en 2.5" portable usb disk 120gb til bruk med min laptop. Før jeg lagrer hele mitt liv på den tenkte jeg at det kunne være lurt å sikre den slik at dersom den blir borte/stjålet så kan ingen få adgang til det som ligger på den og at de må formatere for å bruke den. Hvilke enkle løsninger finnes det og er det gratis så enda bedre. Tar i mot tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skyter inn et spørsmål jeg, siden jeg har lurt på dette av og til.

Hva med en krypteringsprogram som kjører standalone uten noen installasjon?

I så fall kan man ta en ekstern disk, lage en bitteliten partisjon med plass til bare .exe-fila til krypteringsprogrammet, og ha en partisjon på resten av disken som blir kryptert av programmet. Ved tilkobling til en hvilken som helst (Windows-)PC får man bare opp den lille partisjonen med programmet. Man kjører programmet, taster inn ditt passord, og så får man tilgang til den krypterte partisjonen.

En slik løsning syns jeg hadde vært smart, om den fantes.

Lenke til kommentar

Takk jeg fant den tråden litt etter at jeg selv hadde skrevet denne.... Uansett er det slik at jeg med truecrypt kan kryptere bare deler av disken? Ikke hele, og at det skal være umulig å få tilgang til den krypterte delen med mindre man er ekstremt begavet? Leste litt om truekrypt og at den er dynamisk, krypterer og dekrypterer on the fly, er det da slik at den er merkbart tregere å jobbe med enn om den ikke er kryptert? Tenker da f.eks å spille av en videofil og spole fremover i den.

Lenke til kommentar

Playmofetish: Truecrypt kan enten installeres eller ikke, og burde kunne funke ca. slik du beskriver i allfall, om ikke nøyaktig slik.

Xantix: Med truecrypt kan du kryptere enten hele disken, eller lage virtuelle disker (som lagres som en stor fil på en hvilken som helst harddisk), ala ISO-bilder. Man må være mer enn ekstremt begavet, med mindre det blir funnet en ganske kritisk bug i truecrypt så er det ingen god måte å få tak i dataen så lenge passordet er sterkt (eneste mulighet er å ha ekstrem flaks).

Testet ytelsen i forbindelse med den tråden jeg linket til, og da fikk jeg altså 50 MB/s (som er det man kan vente seg av harddisker uansett), med ca. 30% CPU-bruk på en Core 2 Duo E6600 prosessor. 30% CPU-bruk er jo litt hvis du f.eks. planlegger å spille samtidig som du overfører filer mellom diskene, men i vanlig bruk merker i allfall jeg ikke noen forskjell på et kryptert volum og en vanlig disk.

Edit: Spesifikt for film prøvde jeg nå en divx fil, og merket ingen forskjell på om den ble spilt av fra et truecryptvolum eller fra en vanlig disk. CPU-bruk lå på 5-7%, og spoling var like kjapt som vanlig.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

TrueCrypt ser ut til å være et glimrende program. Har prøvd det ut litt og liker det jeg ser. Bare en ting dravisher jeg lagde en virtuell disk og som du sa så lager den det ut fra en fil. Det eneste jeg reagerer på er at det gikk veldig enkelt å slette filen / den virtuelle disken når den ikke var mountet. Som å slette en hvilken som helst fil..... Noe måte å gjøre den litt sikrere.... Evt at man må taste inn passord for å kunne slette den?

Lenke til kommentar

Ikke så vidt jeg vet. Det må i så fall være på OS sin side at man setter en sperre. Men uansett om man oppretter en fil eller en hel partisjon så kan man aldri hindre data fra å bli slettet hvis noen har tilgang til PC-en. Men skjønner at du gjerne vil gjøre filen hakket mer urørbar, men akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg. Eneste jeg kan tenke meg er å bruke instillingene NTFS gir for å nekte andre brukere på PC-en å slette filen, men jeg går utifra at en administrator alltid kan slette en slik fil. Vet ikke særlig mye om det dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...