Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

16 år. Hva kan jeg kreve i lønn?

NightWolfie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nå jobbet i mobilforretning i over 4 måneder. Ligger på 80kr timen. Lurer da på hva jeg kan kreve i lønn?

Er 16 år.

7262956[/snapback]

Strengt tatt kan du ikke "kreve" mer enn de er villige til å betale deg.

80,- i timen er ikke mye, men på den annen side er du bare 16.

Rundt 110,-/time bør man vel kunne forvente for en slik normal salgsjobb på deltid, dersom man er over 18.

Du kan eventuelt sjekke om det finnes en tariffavtale som sier noe om lønnsnivået, og bruke det som brekkstang. Hvis nivået i avtalen ligger høyere enn det du får, da. :)

Lenke til kommentar
Du kan eventuelt sjekke om det finnes en tariffavtale som sier noe om lønnsnivået, og bruke det som brekkstang. Hvis nivået i avtalen ligger høyere enn det du får, da.  :)

7263260[/snapback]

Ordet du leter er en overenskomst. En tariffavtale består av Hovedavtalen og overenskomsten. Hvis du leter etter dine lønnsrettigheter med stikkorden tariff, så kan det være at du må lete lenge.

Overneskomsten for Handel og Kontor tror jeg du skal leter etter...

Men på den annen side, så er det ikke sikkert at din arbeidsplass har noen tariffavtale.

Lenke til kommentar
Ordet du leter er en overenskomst. En tariffavtale består av Hovedavtalen og overenskomsten. Hvis du leter etter dine lønnsrettigheter med stikkorden tariff, så kan det være at du må lete lenge.

Overneskomsten for Handel og Kontor tror jeg du skal leter etter...

Men på den annen side, så er det ikke sikkert at din arbeidsplass har noen tariffavtale.

7268819[/snapback]

Nå er vel ordet overenskomst et annet ord som er ofte brukt om tariffavtaler. Sånn sett var det nok riktig ord som ble brukt her :)

En tariffavtale er som kjent en avtale om arbeids og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold mellom fagforening på den ene siden og en arbeidsgiverforening eller en enkelt arbeidsgiver på den andre siden (arbtvl. § 1 nr. 8, jf. for staten tjtvl. § 11, som har en noe annen formulering).

For å være tariffavtale må den inngåtte avtale regulere lønns- og arbeidsvilkår for ubestemte arbeidstakere, og ikke bare for bestemte arbeidstakere. Avtalen må således fastsette normer for arbeidsavtalene, slik at den har et normativt preg, jf. bl.a. Andersen, Arbeidsretten og organisasjonene, 1955, s. 97-99.

Det vil vel således være å anta at finner noe om lønnsrettigheter om man leter der.

Som du sier det derimot ikke sikkert arbeidsplassen til trådstarter har en tariffavtale. Men mindre, uorganiserte arbeidsgivere inngår ikke sjelden slik tariffavtale som henviser til tariffavtaler inngått mellom andre parter. Så muligheten er jo tilstede.

Lenke til kommentar
Du har helt rett i det du sier... alt sammen faktisk, men jeg mener bare at jeg ga ham en liten snarvei ved å leter rett i overenskomsten... siden tariffavtalen består av HA og overenskomnsten... hvorpå overenskomsten regulerer lønnsvilkårene... :thumbup:

7269097[/snapback]

Så vel hovedavtaler, overenskomster, hovedtariffavtaler og særavtaler er tariffavtaler :thumbup:

Så det var bruken av ordet tariffavtale som du påpekte tidligere kanskje var feil i denne sammenhengen jeg mente å "rette" litt på her :)

Sånn bortsett fra det har vi nok begge fullstendig rett i det vi sier :D

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Hva hjelper diskusjonen deres 16-åringen med a? Litt mer forvirring?

7285794[/snapback]

Burde være til bra hjelp... så vet han kanskje hvordan han kan finne svaret?

Hmm... så ikke at han hadde uttrykt sin forvirring... :hmm:

My bad...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Da har jeg leta litt opp for deg... Jeg kommer ikke inn på avtalene til Handel og kontor, men jeg fant noe annet som kanskje vil være opplysende...

Med dine 80,-/timen så ligger du såvidt under minste timelønn for en over 18 år eller hvis du har 4 års ansiennitet i butikken... Det vil si dersom butikken er bundet av en tariffavtale...

Du ligger derimot way over minstetimelønn for en mellom 16-18 år... som er 58,-/timen.

Bedrifter som har tariffavtale pleier sjelden/aldri skille mellom organiserte og uorganiserte ansatte.

Men som du kanskje ser, så trenger du ikke lete lengre. Om butikken har tariffavtale eller ei, så holder de seg langt ovenfor det som er akseptabelt.

LINK

Det er vel heller ikke så uvanlig at lønningene for de under 18 år ikke er noe å rope hurra for... Bare trøst deg med at du betaler nesten ingenting (om noe i det hele tatt) skatt.

Da tror jeg det skal være helt klart for alle og enhver... :thumbup:

Lenke til kommentar

det varierer fra bedrift til bedrift, Jeg er 16 år selv. har aldrig bestemt lønn selv. men ligger nå på 84,50 kr timen på Rimi, de følger teriffen.

Du kan ikke "kreve" lønn. Hvis du ikke er fornøyd med lønna, kan du spørre om mere lønn. Dersom du ikke får det og ikke er fornøyd, så får du skaffe deg en annen jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...